Loppuvuoden myyntikausi onnistuu aina hiipimään salakavalasti paikalle – siksi jaamme vinkkimme kampanjahumuun valmistautumiseen Facebook-mainonnan puolella nyt!

Black Fridayta vietetään tänä vuonna 27.11., jonka jälkeen edessä on Cyber Monday ja sitä seuraavat varsinaiset joulumyynnit ja talvialet. Vallitsevan koronatilanteen takia verkkokauppojen osuuden loppuvuoden myynneistä odotetaan vain kasvavan, kun hankintoja pyritään tekemään ruuhkaisten kivijalkakauppojen sijaan netissä. Facebookin mukaan haastavina aikoina myös korostuvat iloa tuovat lahjat itselle. Kaiken kaikkiaan jopa 64 % ihmisistä etsii uusia tuotteita enemmän loppuvuodesta kuin normaaliin aikaan. Kampanjoiden suunnitteleminen kannattaa siis aloittaa mahdollisimman pian, jotta mainontasi on iskukunnossa kiireisimpänä myyntiaikana!

Kampanjarakenteet viimeisen päälle

Miltä Facebookin mainostililläsi näyttää tällä hetkellä? Jos näkymä on yhtä kampanjasilppua, viimeistään nyt on aika yksinkertaistaa kampanjarakennetta Facebookin suosittelemien käytäntöjen mukaisesti. Simply the best toimii ohjenuorana myös tässä. Kun käytössäsi on hyvin mietityt, tavoitteitasi tukevat kampanjat aina nollasta käynnistyvien vaihtuvien kampanjoiden sijaan, saat kerättyä enemmän arvokasta dataa kuhunkin kampanjaasi ja pääset hyötymään Facebookin koneoppimisesta paremmin.

Pikselihän sinulla on asennettuna tuloksien seurantaa varten, eikö?

Kohdenna järkevästi

Facebookin tekoälyyn kannattaa luottaa myös kohdentamisessa. Jos olet aiemmin tehnyt tarkkoja kohdennuksia ja hakenut sopivia yleisöjä yksittäisten kiinnostuksen kohteiden perusteella, kokeile nyt rohkeasti kohdentaa mainontaa laajasti. Facebookin algoritmi löytää parhaat yleisöt todennäköisemmin kuin sinä tai minä, sillä se pyörittää valtavaa määrää dataa, jota Facebook kerää niin verkkosivuiltasi kuin muualtakin verkosta some-käyttäjän tekemien toimintojen myötä. Esimerkiksi jos tuotteesi sopii monipuolisesti kaikille, kokeile laittaa ainoiksi rajauksiksi sopivat ikä- ja sijaintikohdennukset ja jätä muu avoimeksi. Ehdit testata laajojen kohdennusten toimivuutta juuri sinun liiketoimintasi kohdalla ennen tärkeää myyntisesonkia, kun ryhdyt heti toimeen.

Hyödynnä Black Fridayta ja joulukampanjoita edeltävä aika potentiaalisen ostajakunnan keräämiseen uudelleenmarkkinointia varten. Kun kampanja-aika on käsillä, hyödyt mahdollisuuksista kohdentaa suoraan niille henkilöille, jotka ovat edeltävinä viikkoina osoittaneet kiinnostusta yritystäsi ja tuotteitasi kohtaan vierailemalla verkkosivuillasi ja some-profiileissasi tai vaikka reagoimalla somessa vastaan tulleisiin mainoksiisi.

Euroja koneeseen

Minkä verran minun kannattaa laittaa budjettia Black Friday -mainontaan, miettii moni some-mainontaa pyörittävä. Jokainen panostaa tietysti omien mahdollisuuksiensa ja tavoitteidensa mukaisesti, mutta muutama asia budjetointiin liittyen on hyvä pitää mielessä.

Ensinnäkin mainostamisen hinta Facebookissa nousee erityisesti aina Black Fridayn ja joulumyyntien ajaksi, kun kilpailu mainospaikoista on kovaa. Voit miettiä, hyötyisittekö esimerkiksi ennakkokampanjoinnista kiinnostuksen nostamiseksi jo Black Weekiä edeltävällä viikolla tai alkuviikon kampanjalla ennen Black Fridayta, kun kaikki mainostajat eivät vielä ole kilpailussa mukana. Jos teillä on rajoitettu kuukausibudjetti, johon ei ole lisää euroja saatavilla Black Fridayn ajaksi, voi olla järkevää säästää osa alkukuun budjetista kampanja-aikaan.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka mainonta kallistuisi Black Fridayn aikaan normaalitasosta, ei se välttämättä kuitenkaan tarkoita korkeampaa oston hintaa. Jos tarjouksesi on hyvä, konversioprosentti voi olla paljonkin tavallista korkeampi.

Varmista myös etukäteen, etteivät liian tiukat kustannusrajat pidättele sinua tosipaikan tullen. Jos sinulla on käytössä kustannuskatto tai muu tarjousraja, kannattaa sitä nostaa loppuvuoden mainonnassa, niin sinulta ei jää sen sen takia myyntiä saamatta. Tarkista myös mainostilisi kulutusrajoitukset, ettei käy niin, että kampanjat menevät vahingossa kiinni kesken kuuman myyntiajan.

Toisaalta jos budjettia kampanjointiin ei ole montaakaan euroa tai haluatte tietoisesti olla osallistumatta Black Fridayn kulutusjuhlaan, voi olla järkevä keskeyttää myös normaali, ei-tarjousvetoinen mainonta Black Weekin ajaksi kohoavien mainoskulujen takia.

Pidä nämä asiat mielessä mainoksia suunnitellessa

Nyt päästään hauskaan asiaan eli mainosten sisältöihin! Mieti kampanjatarjouksesi ajoissa ja valmistele kuvat ja tekstit mainoksiin. Kurkkaa mainostililtä, minkälaiset jutut toimivat mainonnassa edellisenä vuonna ja hyödynnä toimivimmat temput sekä vie niitä eteenpäin uudella twistillä. Varsinkin Black Fridayn aikaan on syytä tehdä mainokset mainostilille hyvissä ajoissa etukäteen eikä sillä sekunnilla, kun mainonnan tulisi jo olla aktiivisena, sillä mainosten tarkistusajat ovat tavallista pidempiä mainosruuhkan takia.

Usein kuulee, että erityisesti Black Fridayna ei kannata lähteä kampanjoimaan 20 prosenttia pienemmillä tarjouksilla. Jos kampanjasi on hintatarjousvetoinen, varmista, että tarjous on varmasti riittävän houkutteleva kaikkien muiden tarjousten joukossa. Voisitko tarjota mainoksessasi jotain muutakin hyötyä, kuten kaupan päälle jonkun yleisöön vetoavan tuotteen tai lahjoittaisitko osan myynnistä esimerkiksi hyväntekeväisyyteen?

Kokeile rohkeasti erilaisia mainoskulmia- ja formaatteja, mutta voi olla hyvä pitää jokin mainosten ilmeessä samanlaisena, jotta jokainen somessa vastaan tullut mainos vahvistaa muistikuvaa sinusta ja sinun brändistäsi. Karusellien avulla esittelet kätevästi eri tarjoustuotteita tai -kategorioita ja kokoelmamainoksilla tuot esiin haluamaasi tuotevalikoimaa. Joulukampanjoinnissa voit antaa inspiroivia lahjaideoita monipuolisesti eri mainosformaattien avulla. Videomainokset puolestaan auttavat kiinnittämään huomion liikkeellään ruuhkaisessa uutisvirrassa.

Suunnittele mainonta mobiili edellä. Tämä vinkki pitää paikkansa myös minä muuna vuodenaikana tahansa, sillä nykyään lähes kaikki selailevat some-kanaviaan puhelimillaan.
Hyödynnä myös aitoja asiakaspalautteita tuotteista niin mainoksissa kuin verkkokaupassasi – ne todistetusti toimivat! Tuo mainonnassa esiin myös muita hyötyjä, kuten nopea tai ilmainen toimitus tai esimerkiksi mahdollisuudet maksuttomaan noutoon myymälästä.

Hyödynnä Facebookin dynaamisia mainoksia, joiden avulla tavoitat oikeat henkilöt oikeilla tuotteilla. Dynaamisten mainosten hienous piilee siinä, että Facebook osaa näyttää kullekin osuvia tuotteita heidän aiemman toimintansa perusteella – niin sinun verkkokauppassasi kuin myös muualla verkossa tapahtuneiden toimien kautta. Varmista, että tuoteluettelosi varmasti päivittyy säännöllisesti, jotta mainoksissa näytetään vain varastossa olevia tuotteita ja että hinnat on oikeat.

Black Friday – olemme valmiita!

Joko tekee mieli alkaa suunnitella kampanjoita? Jos kyllä, hienoa! Kaiken kaikkiaan tärkeimmät asiat loppuvuoden kampanjointiin liittyen ovat valmistautuminen hyvissä ajoin etukäteen sekä tarkkaan mietityt mainossisällöt ja kampanjarakenteet. Hyviä myyntejä! 🎉