Pikseli on sivustollesi asennettava seurantakoodi, joka mahdollistaa mainonnan tulosseurannan sekä dataan pohjautuvan optimoinnin – toisin sanoen, se on huipputärkeä kaveri tehokkaan mainonnan toteuttamiseen! Tutustutaan seuraavaksi pikseliin ja sen hyötyihin Facebook-mainonnassa.

Kolme tärkeintä syytä asentaa pikseli

1. Mittaa eri laitteilla tuotettuja konversioita

Facebook-mainontaa on mahdollista pyörittää ilman pikseliäkin, mutta silloin tulosseuranta jää vähintäänkin heikoksi. Ilman pikseliä voit nähdä mainontaasi liittyen vain Facebookin sisällä tapahtuviin toimiin liittyviä tunnuslukuja, kuten mainosten kattavuuden, klikkausprosentin, videoiden katseluiden keskimääräisen pituuden ja reaktiot. Kaikki sen jälkeen tapahtuva jää mysteeriksi ja sehän ei meille käy, sillä tosimainostaja haluaa nähdä mainontaan laitettujen eurojen tuomat todelliset tulokset. 

Pikselin peruskoodin avulla saadaan kiinni sivustolla vierailevat kävijät, mutta tarkempaa tulosseurantaa varten tulee asentaa seurattavaksi myös yritykselle tärkeitä sivuston tapahtumia. Esimerkiksi verkkokaupalle tällaisia tapahtumia ovat ostot (ja niiden arvo), ostoskoriin lisäykset ja tuotesivujen katselut. Yhteydenottoja metsästävän yrityksen puolestaan kannattaa laittaa seurantaan ainakin yhteydenottolomakkeiden lähettämiset.

2. Tavoita sivukävijät uudelleenmarkkinoinnin avulla

Pikselin avulla saat kohdennettua mainoksesi näkymään sellaisille käyttäijlle, jotka ovat jo vierailleet verkkosivuillasi, mutta ovat jättäneet tekemättä esimerkiksi yhteydenoton tai keskeyttäneet ostoprosessin kassalle. Nämä kävijät ovat jo osoittaneet kiinnostuksen tuotteitasi tai palveluasi kohtaan, joten on arvokasta pystyä pitämään heidät loopissa ja antaa heille uudelleenmarkkinoinnin kautta lisää syitä ja perusteluja prosessin viimeistelyyn. 

Uudelleenmarkkinointia on mahdollista tehdä yleisesti millä tahansa sivulla tai vaikkapa tuotekategoriassa käyneelle tai mikä vielä tehokkaampaa, näyttää verkkokaupassa jo katseltuja sisältöjä tuotteen tarkkuudella verkkokaupasta saatavan tuotesyötteen avulla: “Ihastuitko tähän? Viimeistele tilauksesi nyt, niin saat uuden luottovaatteen käyttöösi!”, muistuttaa vaatekaupasta perään lähtevä tuotekaruselli.

Uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä sopivan ajan kuluttua myös jo ostaneille asiakkaille. Tällöin tavoitteena voi olla esimerkiksi lisämyynti, uuden palvelun esittely tai muu muistuttelu, josta asiakas saa arvoa.

Uudelleenmarkkinoitiyleisöjä kutsutaan Facebook-termein mukautetuiksi yleisöiksi. Mukautettuja yleisöjä voi luoda muistakin lähteistä, kuten Facebook- ja Instagram-profiiliesi kanssa vuorovaikutuksessa olleista henkilöistä, uutiskirjeesi tilaajista tai mainoksiin reagoineista käyttäjistä. Nämä yleisöt ovat arvokkaita lookalike- eli samankaltaisten yleisöjen luomista varten. Facebookin algoritmi etsii näihin yleisöihin kuuluviin henkilöihin pohjautuen käyttäjiä, jotka ovat eniten samankaltaisia heidän kanssaan. Näin sinulla on jälleen uusi, yleensä varsin tehokas kohderyhmä käytettävissäsi.

Keväällä 2021 Apple teki iOS 14 -käyttöjärjestelmäänsä muutoksia, jotka vaikuttavat myös pikselin keräämään dataan ja näin ollen niin uudelleenmarkkinointiyleisöihin kuin tulosten kirjautumiseen. Lisätietoa saat täältä.

3. Optimoi mainosten jakelu ihmisille, jotka todennäköisesti tekevät toiminnon

Facebook oppii keräämänsä datan perusteella nopeasti, että ketkä ovat todennäköisesti potentiaalisimpia asiakkaitasi. Pikseli on tässä tärkeässä roolissa, sillä sen avulla opetamme Facebookille, minkälaiset käyttäjät todennäköisimmin ostavat, jättävät yhteydenoton tai tekevät muun yrityksellesi tärkeän toimen mainoksen kautta. Näiden oppien pohjalta Facebook jakelee mainoksia jatkuvasti osuvammin oikeille käyttäjille. Suurempi tapahtumien eli datan määrä auttaa Facebookia saamaan nopeammin kiinni ihmisistä, jotka tekevät muita todennnäköisemmin haluttuja toimintoja. 

Pikselin määrittäminen

Pikselin asentamiseen on monta eri tapaa, kuten sen lisääminen verkkosivujen koodiin, asentaminen Google Tag Managerin avulla tai Facebookin ja verkkokaupan välisten integraatioiden hyödyntäminen.

Peruskoodi asennetaan verkkosivuston jokaiselle sivulle, kun taas tapahtumakoodit asennetaan vain tärkeille sivuille, kuten tilauksen kiitos-sivulle tai esimerkiksi yksittäisiin painikkeisiin. Kun peruskoodi on paikoillaan, tapahtumia voi asentaa seurantaan myös Facebookin päästä url-perusteisesti tai tapahtumanmääritystyökalulla sivujen painikkeista.

Tarkempaa tietoa pikselin asentamisesta löydät täältä. 

Toimiiko pikseli oikein?

Kun pikseli on asennettu, se aktivoituu aina, kun verkkosivuillasi vieraileva henkilö tekee seurantaan asettamiasi toimintoja. Pikselin vastaanottamia tapahtumia voit tarkastella Facebookin tapahtumien hallinnassa. Siellä näet kaikki aktiivisina olevat tapahtumat sekä niiden viime aikojen kertymän ja kehityksen koko verkkosivun osalta, eli ei ainoastaan mainosten kautta sivuille päätyneiden käyttäjien osalta.  

Samasta paikasta löytyy myös Testaa tapahtumia -osio, jossa voit seurata reaaliajassa rekisteröityviä tapahtumia, kun siirryt tapahtumien hallinnasta sivustollesi. Pixel Helper puolestaan on Chrome-lisäosa, jonka avulla voit tarkistaa, onko pikseliä ylipäänsä asennettu ja mitä kaikkea se eri sivuilla rekisteröi. 

Joko pikseli on kunnossa?

Jos some-tiimimme asiantuntijoilta kysyttäisiin tärkeintä asiaa some-mainonnan aloittamiseen liittyen, olisi se hyvin varmasti pikselin asentaminen. Tulosseuranta, mainonnan optimointi ja laadukkaiden kohderyhmien luominen kun ovat niin tärkeitä asioita tuloksellisessa Facebook-mainonnassa. Jos kaipaat apua seurannan tarkistamisessa tai pikselin asentamisessa, on meillä täällä some-mainonnan ja analytiikan asiantuntijat käytettävissä. 

KategoriatFacebook