Loppuvuoden myyntikausi onnistuu aina hiipimään aina salakavalasti paikalle. Näillä vinkeillä osaat valmistautua kampanjahumuun huolella ja tiedät, mitkä asiat on hyvä pitää mielessä mainontaa suunnitellessa.

Black Fridayta vietetään tänä vuonna 25.11.2022, jonka jälkeen edessä on Cyber Monday ja sitä seuraavat varsinaiset joulumyynnit ja talvialet. Koronapandemian myötä verkko-ostaminen on vain jatkanut kasvuaan entisestään, ja 37 % kuluttajista on lisännyt verkko-ostamistaan viimeisen puolen vuoden aikana. Kampanjoiden suunnitteleminen kannattaa siis aloittaa mahdollisimman pian, jotta yrityksesi mainonta on iskukunnossa kiireisimpänä myyntiaikana!

Varmista, että mainonta noudattaa parhaita käytäntöjä

Miltä yrityksesi mainostilillä näyttää tällä hetkellä? Jos et tiedä tai näkymä näyttää kaaokselta, viimeistään nyt on aika laittaa rakenne kuntoon Metan suosittelemien käytäntöjen mukaisesti. Simply the best toimii ohjenuorana myös tässä. Kun käytössä on hyvin mietityt, yrityksen tavoitteita tukevat kampanjat aina nollasta käynnistyvien vaihtuvien kampanjoiden sijaan, saat kerättyä enemmän arvokasta dataa kuhunkin kampanjaasi, ja pääset hyötymään Metan koneoppimisesta paremmin.

Pikselihän sinulla on asennettuna tulosseurantaa varten, eikö niin?

Kohdenna sekä uudelle yleisölle että aiemmin yritykseesi sitoutuneille

Metan tekoälyyn kannattaa luottaa myös kohdentamisessa. Jos on aiemmin tehnyt tarkkoja kohdennuksia ja hakenut sopivia yleisöjä yksittäisten kiinnostuksen kohteiden perusteella, nyt on hyvä aika kokeilla rohkeasti kohdentaa mainontaa laajasti. Metan algoritmi löytää parhaat yleisöt todennäköisemmin kuin sinä, minä tai digikumppanisi, sillä se pyörittää valtavaa määrää dataa, jota Meta kerää niin verkkosivuiltasi kuin muualtakin verkosta some-käyttäjän tekemien toimintojen myötä. Jos tuotteesi sopii monipuolisesti kaikille, kohderyhmän voi rajata ainoastaan sopiviin ikä- ja sijaintirajauksiin – ja jättää muu kohdennus avoimeksi. Laajojen kohdennusten toimivuutta voi testata juuri sinun liiketoimintasi kohdalla ennen tärkeää myyntisesonkia, kun ryhtyy heti toimeen.

Hyödynnä Black Fridayta ja joulukampanjoita edeltävä aika potentiaalisen ostajakunnan keräämiseen uudelleenmarkkinointia varten. Kun kampanja-aika on käsillä, hyödyt mahdollisuuksista kohdentaa suoraan niille henkilöille, jotka ovat edeltävinä viikkoina osoittaneet kiinnostusta yritystäsi ja tuotteitasi kohtaan vierailemalla verkkosivuillasi ja some-profiileissasi tai vaikka reagoimalla somessa vastaan tulleisiin mainoksiisi. Disclaimer: iOS 14.5. -päivityksen mukanaan tuomien muutosten myötä saatavilla oleva datan määrä on pienentynyt, joten uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää yleisöjä pidemmältä ajanjaksolta.

Älä unohda riittäävää mediabudjettia – mainosten hinta kallistuu loppuvuonna

”Minkä verran kannattaa laittaa budjettia Black Friday -mainontaan”, miettii moni mainostaja. Jokainen panostaa tietysti omien mahdollisuuksiensa ja tavoitteiden mukaisesti, mutta muutama asia budjetointiin liittyen on hyvä pitää mielessä.

Ensinnäkin, mainostamisen hinta some-mainonnassa nousee erityisesti aina marraskuun alusta Black Fridayhin ja joulumyyntien ajaksi, kun kilpailu mainospaikoista on kovaa. Voit miettiä, hyötyisittekö esimerkiksi ennakkokampanjoinnista kiinnostuksen nostamiseksi reilusti ennen Black Fridayta ja Black Weekia, kun kaikki mainostajat eivät vielä ole kilpailussa mukana. Jos kuukausibudjetti on rajallinen, johon ei ole lisää euroja saatavilla Black Fridayn ajaksi, voi olla järkevää säästää osa alkukuun budjetista kampanja-aikaan.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka mainonta kallistuisi Black Fridayn aikaan normaalitasosta, ei se välttämättä kuitenkaan tarkoita korkeampaa oston hintaa. Jos tarjouksesi on hyvä, konversioprosentti voi olla paljonkin tavallista korkeampi.

Varmista etukäteen, ettei mainostilillä käytetä liian tiukkoja rajoituksia, kuten oston kustannusrajaa tai -kattoa. Jos käytössä on jokin rajoitus, kannattaa sitä nostaa loppuvuoden mainonnassa, niin tosi paikan tullen sinulta ei jää sen sen takia myyntiä saamatta. Tarkista myös mainostilin kulutusrajoitukset, ettei käy niin, että kampanjat menevät vahingossa kiinni kesken kuuman myyntiajan.

Toisaalta, jos budjettia kampanjointiin ei ole montaakaan euroa tai haluatte tietoisesti olla osallistumatta Black Fridayn kulutusjuhlaan, voi olla järkevä keskeyttää myös normaali, ei-tarjousvetoinen mainonta Black Weekin ajaksi kohoavien mainoskulujen takia.

Panosta mainosten visuaalisuuteen

Nyt päästään hauskaan asiaan eli mainosten sisältöihin! Mieti kampanjatarjouksesi sekä mainoksesi kuvat ja tekstit ajoissa. Minkälaiset jutut toimivat mainonnassa edellisenä vuonna? Hyödynnä toimivimmat temput sekä vie niitä eteenpäin uudella twistillä. Varsinkin Black Fridayn aikaan on syytä tehdä mainokset mainostilille hyvissä ajoissa etukäteen eikä sillä sekunnilla, kun mainonnan tulisi jo olla aktiivisena, sillä mainosten tarkistusajat ovat tavallista pidempiä mainosruuhkan takia.

Usein kuulee, että erityisesti Black Fridayna ei kannata lähteä kampanjoimaan 20 prosenttia pienemmillä tarjouksilla. Jos kampanjasi on hintatarjousvetoinen, varmista, että tarjous on varmasti riittävän houkutteleva kaikkien muiden tarjousten joukossa. Voisitko tarjota jotain muutakin hyötyä, kuten kaupan päälle jonkun yleisöön vetoavan tuotteen tai lahjoittaisitko osan myynnistä esimerkiksi hyväntekeväisyyteen?

  • Kokeile rohkeasti erilaisia mainoskulmia- ja formaatteja, mutta voi olla hyvä pitää jokin mainosten ilmeessä samanlaisena, jotta jokainen somessa vastaan tullut mainos vahvistaa muistikuvaa sinusta ja sinun brändistäsi. Karusellien avulla esitellään kätevästi eri tarjoustuotteita tai -kategorioita ja kokoelmamainoksilla tuot esiin haluamaasi tuotevalikoimaa. Joulukampanjoinnissa voit antaa inspiroivia lahjaideoita monipuolisesti eri mainosformaattien avulla. Videomainokset puolestaan auttavat kiinnittämään huomion liikkeellään ruuhkaisessa uutisvirrassa.
  • Suunnittele mainonta mobiili edellä. Tämä vinkki pitää paikkansa myös minä muuna vuodenaikana tahansa, sillä nykyään lähes kaikki selailevat some-kanaviaan puhelimillaan.
  • Hyödynnä aitoja asiakaspalautteita tuotteista niin mainoksissa kuin verkkokaupassasi – ne todistetusti toimivat! Mainonnassa kannattaa tuoda esiin myös muita hyötyjä, kuten nopea tai ilmainen toimitus tai esimerkiksi mahdollisuudet maksuttomaan noutoon myymälästä.
  • Hyödynnä Metan dynaamisia mainoksia, joiden avulla tavoitat oikeat henkilöt oikeilla tuotteilla. Dynaamisten mainosten hienous piilee siinä, että mainoskanavat osaavat näyttää kullekin osuvia tuotteita heidän aiemman toimintansa perusteella – niin sinun verkkokauppassasi kuin myös muualla verkossa tapahtuneiden toimien kautta. Varmista, että tuoteluettelosi varmasti päivittyy säännöllisesti, jotta mainoksissa näytetään vain varastossa olevia tuotteita ja että hinnat on oikeat.

Black Friday, Cyber Monday, joulu  – olemme valmiita!

Joko olet valmiina kampanjahumuun ja mainonnan suunnitteluun? Kaiken kaikkiaan tärkeimmät asiat loppuvuoden kampanjointiin liittyen ovat valmistautuminen hyvissä ajoin etukäteen sekä tarkkaan mietityt mainossisällöt ja kampanjarakenteet. Hyviä myyntejä! 🎉

Ps. Entä miten sesonkimainontaa kannattaa toteuttaa Googlen kanavissa? Lue vinkit tästä artikkelista!