Vuosi 2020 oli ennätyksellinen verkkokaupoille, kun yhä useammat tekivät jouluostoksia verkossa kivijalkakauppojen sijaan. Lisäpanostukset Google-mainonnan mediabudjettiin toivat lähes poikkeuksetta myös meidän asiakkaillamme vahvoja tuloksia ja myyntiä skaalattiin upeasti ylöspäin. Marraskuu on monelle isolle verkkokaupalle vuoden paras myyntikuukausi, joten loppuvuoden sesonkia kannattaa Google-mainontaa tekevän ehdottomasti hyödyntää. 

Yksittäisistä päivistä erityisen merkittävässä roolissa on 26.11. vietettävä Black Friday, joka nykyään on laajentunut monilla kokonaiseksi Black Weekiksi, ellei jopa tätä pidemmäksikin tarjousjaksoksi. Esimerkiksi Gigantilla viime vuoden Black Friday kesti 11 päivää, ja tänä vuonna ainakin Lensway on brändännyt marraskuun “Black month” -nimellä.  

Black Fridayn merkitys korostuu erityisesti elektroniikassa ja muissa kalliimmissa, usein harkintaa vaativissa tuotteissa. Haastavaksi ajanjakson tekee kilpailun määrä: todennäköisesti myös se pahin kilpailijasi pitää jonkinlaisen mustan kampanjan viimeistään marraskuun viimeisenä viikonloppuna. Black Fridayn jälkeen koittaa Cyber Monday, jossa moni verkkokauppa on myös mukana joko erillisellä kampanjalla tai Black Fridayn tarjousten sulavalla venytyksellä, jonka jälkeen loputkin joulumyynnit olisi aika kotiuttaa. 

 

Alekampanjan suunnittelu – mitä ottaa huomioon?

Kun kilpailu on kovaa, korostuu alekampanjan suunnittelun merkitys ja reagoinnin nopeus. Tässä muutama asia pohdittavaksi valmistautuessa sesonkiin:

Mikä on tavoitteenne kampanjan suhteen?

Helppo vastaus olisi “myyntiä, tietysti”. Tähän on kuitenkin monta keinoa, jolloin kampanjaa suunniteltaessa on hyvä määrittää tavoitteet vielä tätäkin tarkemmin. Haluatteko ensisijaisesti päästä eroon varaston tuotteista vai onko lähestymistapanne tehdä mahtavia tarjouksia ihan uusista tuotteista ja kasvattaa niiden kysyntää? Haetteko kokonaismyynnin kasvua vai myyntiä valituista kategorioista? Toisille toimivin ratkaisu on laittaa koko valikoima alennukseen, toiset taas haluavat keskittyä valitsemiinsa tuoteryhmiin tai brändeihin.

Ketä kampanjalla tavoitellaan ja kuinka?

Kampanjaa pohtiessa on tärkeä ottaa huomioon tavoiteltu kohderyhmä ja tarjouksen toimivuus juuri heille. Tarjouskilpaan ei kannata aina lähteä, vaikka kaikki muut tuntuisivatkin olevan siinä mukana, vaan asiaa on hyvä oman asiakaskuntanne kautta. Ovatko brändinne arvot sen mukaiset, että tarjoukset vahvistavat suhdetta nykyasiakkaisiin vai jopa työntävät pois luotanne? Jos brändinne on tunnettu vastuullisesta ajattelusta, voi tarjouskilpaan lähteminen vahingoittaa kuvaa ydinasiakkaidenne silmissä. Tällöin on hyvä miettiä, onko lyhytaikainen voitto sen arvoista. 

Hyödynnä jo kerättyä dataa tehokkaasti

Jos olet panostanut loppuvuoden mainontaan aiempinakin vuosina, sinulla on olemassa valtavan arvokasta dataa tänä vuonna hyödynnettäväksi. Käy läpi edellistä vuotta: milloin kysyntä kasvoi, mikä tarjous toimi ja mikä ei? Riittikö budjetti? Mikä näyttökertojen osuus oli, entä ylimpien mainospaikkojen? Tutustu myös kilpailijoiden tilanteisiin ja selvitä, millä hakutermeillä viime sesongissa konvertoiduttiin parhaiten. Mitä tänä vuonna voitaisiin tehdä toisin tai kokeilla? Dokumentoi kaikki mahdollinen.

Toimivimpien mainontatyyppien valinta

Kun kampanjan suuret linjat on mietitty, on aika valita sopivimmat kanavat tavoitteiden saavuttamiseksi. Google Shoppingin lisäksi on tärkeää muistaa myös hakumainonta. Huolehdi hyvissä ajoin, että niin tarjouslaajennukset kuin muutkin laajennukset ovat paikallaan. Myös mainostekstit on hyvä päivittää tulevaa kampanjaa silmällä pitäen.

Display- ja Youtube-mainonta tuotesyötteellä ja/tai Discovery-kampanja kuvilla on myös erittäin toimiva vaihtoehto verkkokaupoille. Tuotesyötettä voidaan siis käyttää myös Display- ja Youtube-kampanjoissa ja siitä voidaan ryhmitellä tietyt halutut, esimerkiksi kampanjatuotteet, mukaan mainoksiin.

Varmista sivuston toimivuus

Kampanjoinnin keinojen lisäksi käy sesonkiin valmistautuessa myös sivustosi läpi, sillä vaikka mainokset toimisivat kuinka hyvin tahansa, on sivuston tehtävä viedä ostoprosessi loppuun. Tarkista, että sivusto toimii kaikin puolin hyvin ja on käyttäjäystävällinen sekä luotettavan oloinen. Varmista, että mainoksien ja sivuston kampanjailme vastaavat toisiaan. Jos mainoksissa on käytössä alennuskoodeja, älä jätä niitä asiakkaan muistin varaan, vaan tuo tieto esiin myös verkkokaupassa esimerkiksi yläreunan bannerissa. Jos alennukset ovat voimassa vain tietyn ajan, kerro tästä selvästi ja luo samalla aikapainetta oston tekemiseen. Tarjousajan saa tuotua esiin myös Googlen hakumainoksissa ja tarjouslaajennuksissa, mutta ei kuitenkaan Shoppingissa.

Google Shopping -mainonnan tarkistuslista

Kun isot linjat on hyvin mietitty, on aika keskittää huomio pienempiin, mutta mainonnan tehon kannalta merkittäviin asioihin. Google Shoppingissa laadukas tuotesyöte on ehdottoman tärkeä, joten tarkista ainakin nämä asiat: 

  1. Onko tuotesyötteessä kaikki kunnossa ja kaikki tärkeät arvot mukana? 
  2. Ovatko jo olemassa olevat arvot tarpeeksi laadukkaita? 
  3. Löytyykö otsikosta tärkeät avainsanat?
  4. Saako asiakas kuvauskentästä riittävästi infoa? Jos ei, niin miten tätä voisi parantaa? Hyvä tapa saada kiinni tärkeimmästä infosta on pohtia, mikä olisi tuotteen klikkauksen kautta sivuillesi saapuvan asiakkaan ensimmäinen kysymys. 
  5. Ovatko kuvat laadukkaita ja onko syötteeseen lisätty linkit myös lisäkuviin? Google Shoppingissa voi tuotteissa käyttää jopa kymmentä kuvaa. 
  6. Onko tuotteen pääkuva paras kaikista tuotteen kuvavaihtoehdoista?
  7. Löytyykö syötteestä alehinnan arvo ja toimiiko se oikein? 
  8. Löytyykö syötteestä arvot eri toimitustavoille tai onko ne syötetty Kauppiaskeskukseen? Esimerkiksi ilmaiset toimitukset on hyvä lisätä myös syötteeseen niin, että ne näkyvät heti tuotetta harkitseville Shopping-välilehdellä ennen hakutuloksen klikkausta. 
  9. Tarkista, että tuotteiden saatavuustiedot päivittyvät useaan kertaan päivässä. Näin varmistetaan, ettei maksullisissa mainoksissa näy tuotteita, joita ei enää ole varastossa.
  10. Tarkista, että syöte päivittyy kaupasta heti, kun alehinnat tulevat voimaan kaupassa. Näin varmistat, että alehinta näkyy tuotteissa heti myös Shoppingissa.

Tuotesyötteen käsittelyyn on olemassa myös työkaluja, joilla erilaisten attribuuttien lisääminen helpottuu eikä työtä tarvitse tehdä manuaalisesti verkkokaupasta käsin. 

Google Ads tarjoaa verkkokaupalle useita tuottoisia mainostusmuotoja, joiden avulla voit tehostaa myyntiä sekä kampanjasesonkeina että niiden ulkopuolella. Jos tarvitset apua Google Adsin eri mainostusmuotojen hyödyntämisessä, ota rohkeasti yhteyttä Mediashakeen ja keskustellaan, kuinka voimme olla avuksi!