Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Osta bannerimainos suuresta mediasta isolla rahalla ja olet varmasti pettynyt, sillä myynnin määrä ei tule vastaamaan odotuksiasi. Suurin osa bannerimainonnasta ei toimi, mutta millainen sitten toimii?

Miksi bannerimainonta ei toimi?

Bannerimainonta (kutsutaan myös display-mainonnaksi) on yksi vanhimmista nettimarkkinoinnin keinoista. Markkinoinnissa vanhin keino tarkoittaa lähes aina myös huonoiten toimivaa, koska ihmiset oppivat välttelemään tutuksi tulleita markkinointikeinoja. Bannerien tapauksessa tätä ilmiötä kutsutaan bannerisokeudeksi, jolla tarkoitetaan ihmisten taipumusta jättää bannerit huomiotta.
Bannerimainonnassa menestykseen
Vaikka bannerimainonta ei yleisesti ottaen toimi kovinkaan hyvin, ei kyse ole aivan kuolleeksi kuopatusta markkinointikanavasta. Oikein tehtynä bannerimainonta on vieläkin tuottavaa, ja tätä olen myös itse ollut todistamassa useaankin otteeseen. Tässä minun vinkkini sinulle, jos harkitset bannerimainontaa.

1. Vältä aika- tai näyttöpohjaista hinnoittelua kuin ruttoa

Jos suunnittelet mainospaikkojen ostamista aika- tai näyttöpohjaisella hinnoittelulla, sinun on syytä ottaa huomioon, että bannereiden keskimääräiset klikkausprosentit ovat riippuen mediasta ja mainospaikasta noin 0,1%-0,2% (tiedän, on harvoja tapauksia, joissa klikkausprosentit ovat suurempia, mutta tällöin on kyse tarkasta kohdennuksesta tai järkyttävän näkyvistä bannereista). Jos ostat mainontaa näyttöpohjaisesti esimerkiksi hintaan 5€/1000 mainosnäyttöä, joudut suurella todennäköisyydellä maksamaan mainonnasta useita euroja klikkaukselta. Jos näistä klikkaajista 2% päätyy tilaamaan, joudut maksamaan yhtä tilausta kohden satoja euroja.

2. Sisällöllä, koolla ja sijainnilla on väliä

Bannerin ulkonäkö ja sisältö vaikuttavat paljon sen tehoon. Erilainen banneri voi helposti tuplata klikkausprosentin. Tärkeintä on aktivoida käyttäjä jollain keinoin klikkaamaan banneria. Myös koolla ja sijainnilla on luonnollisesti paljon merkitystä. Sivun yläosassa olevat bannerit toimivat paremmin kuin alaosassa, ja samoin suuret bannerit toimivat paremmin kuin pienet.

3. Unohda näkyvyys ja brändin rakentaminen

Mainosnäytöillä ei ole juurikaan rahallista arvoa, vaikka mediamyyjä niin väittäisikin. Älä osta näkyvyyttä, vaan kävijöitä. Kukaan ei muista banneriasi viittä sekuntia pidempään. Vai muistatko sinä, mitä mainoksia olet nähnyt tänään verkossa surffatessasi?

4. Jos mainostat bannereilla, käytä klikkaus- tai tulospohjaisia verkostoja

Ainoa tapa saada bannerimainonnasta kannattavaa on käyttää mainontaan klikkaus- tai tulospohjaisia mainosverkostoja. Tärkeintä onnistumiselle on mainonnan tarkka kohdistus,. Esimerkiksi Google Display -verkoston avulla mainontaa voidaan kohdistaa sivuistoille, joissa on verkkokauppasi aihealueisiin liittyvää sisältöä.

Bannerimainonnan tuotto-odotusta on helppo arvioida klikkauspohjaisesti hinnoitellussa mainonnassa. Jos klikkaushintasi on esimerkiksi 0,20 euroa ja verkkokauppasi keskimääräinen konversioprosentti* on 2%, maksat mainonnasta yhtä tilausta kohden 10 euroa. Muista kuitenkin, ettei bannerimainonnan kautta tulevien kävijöiden konversioprosentti ole välttämättä lähellekkään sama kuin koko verkkokauppasi kaikkien kävijöiden konversioprosentti.

Tulospohjaisessa mainonnassa päätät itse, paljonko olet valmis maksamaan tilausta kohden. Tulospohjaista mainontaa voi ostaa esimerkiksi erilaisten kumppanuusverkostojen, kuten TradeTrackerin, kautta.

5. Älä tee isoja kertainvestointeja tai sitoudu pitkäksi aikaa

Välttääksesi virheinvestointeja käytä sellaisia markkinointikanavia, joista pääset mahdollisimman nopeasti myös irti. Markkinoinnin teho selviää yleensä vasta käytännössä kokeilemalla. Erityisesti pienyrittäjän on järkevää kokeilla mainontaa ensin pienellä mittakaavalla ja nostaa panoksia vasta, kun markkinointi osoittautuu kannattavaksi.

* Konversioprosentti kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä päätyy tilaamaan. Jos esimerkiksi verkkokaupastasi tehdään 10 tilausta päivässä ja kävijöitä on 450, on konversioprosenttisi 10/450 = 2,22%