Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

No paljos se some-mainonta maksaa? Tämä on yleinen kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä moni asia vaikuttaa sopivan budjetin suuruuteen. Käydään tässä kirjoituksessa läpi some-mainonnan mediabudjettiin vaikuttavia asioita.

Some-mainontaa tehdessä tärkeintä on olla mielessä selvät tavoitteet mainonnalle, jotta niin mainonnan tekninen toteutus kuin mainossisällöt tukevat tavoitteiden saavuttamista. Tavoitteet vaikuttavat myös siihen, millaisilla summilla mainontaa kannattaa tehdä. Jos ja kun mainonta on viilattu viimeisen päälle kuntoon, on mainostilillä eri asiakaspolun vaiheisiin suunnattuja kampanjoita pyörimässä, ja jokainen näistä kampanjoista tarvitsee oman siivunsa budjetista. 

Meidän suosituksemme on laittaa ulkoistetun Meta-mainonnan mediabudjetiksi vähintään 1000 € kuukaudessa, jotta kampanjat saavat kerättyä tarpeeksi dataa toimiakseen tehokkaasti. Mitä enemmän kampanjat keräävät dataa, sitä paremmat mahdollisuudet somenkanavien algoritmeillä on löytää juuri oikeat ihmiset tavoitteiden toteuttamista varten; on kyseesssä sitten verkkokauppamyynnit tai yhteydenottojen kerääminen. Kunnon budjetti mahdollistaa paremmin myös mainonnan optimoinnin ja testaamisen eri tavoin.

Some-mainontaa on kuitenkin mahdollista lähteä tekemään hyvin pienelläkin budjetilla, sillä absoluuttinen minimibudjetti esimerkiksi Metassa on päivässä 1 €/mainosjoukko. Muutamalla kympillä kuukaudessa on siis mahdollista saada mainontaa pyörimään, mutta on eri asia, onko se järkevää. Parhaiten some-mainonnan saa valjastettua käyttöönsä reilummalla budjetilla.

Tavoitteiden vaikutus budjettiin

Some on oiva palvelija, kun sitä osaa hyödyntää oikein. Algoritmit nimittäin todella tekevät sen, mitä niiden haluaa tekevän, sillä mainostilillä valittavat kampanjatavoitteet toimivat mainosalustoilla ikään kuin käskyinä toteuttaa eri liiketoiminnallisia tavoitteita. Nuo erilaiset kampanjatavoitteet puolestaan vaativat optimaalisesti toimiakseen eritasoisia budjetteja. 

Konversiokampanjat myynnin tuojina

Verkkokauppojen ja myynnillisiä yhteydenottoja keräävien yritysten paras ystävä on usein konversiotavoitteinen kampanja, jolloin mainoksia pyritään näyttämään sellaisille henkilöille, jotka todennäköisimmin täyttävät annetun tavoitteen, kuten oston verkkokaupasta.

Esimerkiksi sukkia myyvä yritys voisi valita konversioksi ostotapahtuman, jolloin mainosalusta näyttää mainoksia somettajille, joiden se olettaa olevan kiinnostunut ostamaan sukat. Tässä algoritmin apuna on valtava määrä datapisteitä, joiden kautta mainosalusta, kuten Meta, kerää tietoa henkilön surffaillessa läpi netin. 

Konversiokampanjoiden kohdalla on tiedossa suuntaa-antavia suosituksia sopivalle budjetin määrälle. Metan mukaan viikottaisten konversioiden suositeltu minimimäärä mainosjoukkoa kohden on 50 kpl, jolloin ihanteellisen mainosjoukkokohtaisen päiväbudjetin voi laskea seuraavalla kaavalla:

50 x odotettu konversion hinta (CPA) / 7

Tällöin taas suositelluksi kokonaispäiväbudjetiksi yhdelle kampanjalle muodostuu

Mainosjoukkojen lukumäärä x 50 x odotettu konversion hinta (CPA) / 7

Esimerkkimme sukkakauppias on valmis maksamaan tuotteensa myynnistä enintään 3 €/osto ja hänellä pyörii potentiaalisille uusille asiakkaille suunnattu konversiokampanja kahdella mainosjoukolla eli kahdelle eri yleisölle. Tällöin tämän yhden kampanjan suositelluksi päiväbudjetiksi tulisi 2 x 50 x 3 / 7 = 42,88 €. 

Jos näin laskettu budjettisuositus kuulostaa omalla kohdallanne kovin korkealta, ei hätää: matalammallakin budjetilla konversiokampanjat voivat pyöriä oikein mallikkaasti. Ihan muutamalla eurolla päivässä konversiokampanjoita ei kuitenkaan kannata pyörittää, jotta kampanjat keräävät tarpeeksi dataa jatkuvaa oppimista varten. 

Tavoiteltavana konversiotapahtumana ei myöskään ole aina mieltä pitää lopullista tavoitetta, vaan kampanjat voi optimoida esimerkiksi ostoskoriin lisäykselle oston sijaan, jolloin 50 tapahtumaa viikossa toteutuu todennäköisemmin pienemmälläkin budjetilla.

Mistä tiedän sopivan konversion hinnan meille?

Kaavassa mainitulle odotetulle konversiohinnalle (CPA) ei ole mitään yhtä yleistä lukua, sillä se vaihtelee todella paljon toimialoittain ja yrityksittäin. Jos some-mainontaa ei ole ennen tehty, sopivaa CPA-tasoa kannattaa laskea omien katteidenne kautta. Kuinka paljon somesta tuleva osto tai liidi saa enintään maksaa, jotta mainonta on järkevää? Lisäksi on hyvä miettiä, minkä verran tuloksia ylipäänsä odotetaan mainonnalta.

Kun mainontaa on pyöritetty jonkin aikaa, aletaan nähdä mainosalustoista tulevaa todellista CPA-tasoa, jolloin budjettia ja siihen liittyviä tarjousstrategioita voi optimoida mahdollisimman tehokkaiksi. 

Edullista liikennettä tai laajaa kattavuutta

Liikennetavoitteiset kampanjat sopivat yleensä uusien asiakkaiden hankinnassa ja ne voivat hyvin pyöriä muutamallakin eurolla päivässä. Tällöin mainosalustat näyttävät mainoksia henkilöille, jotka todennäköisimmin klikkaavat mainoksesta sivustollesi. 

Kattavuus-tavoitteella puolestaan pyritään näyttämään mainoksia mahdollisimman laajalle joukolle ihmisiä. Vaikka kattavuudella tavoitetaan ihmisiä hyvinkin edulliseen hintaan, hyvin harva (paino todella sanoilla hyvin harva) klikkaa mainoksista eteenpäin laskeutumissivulle. Jos tavoitteenasi mainonnalle on näkyvyys, kattavuushakuisella kampanjalla voit hyvinkin tavoittaa 1000 ihmistä jopa noin euron hintaan.

Tehoa uudelleenmarkkinointiin

Yksi some-mainonnan parhaita puolia on mahdollisuus tehokkaaseen uudelleenmarkkinointiin. Jokaisella some-mainontaa tekevällä on hyvä olla asennettuna pikseli, jonka avulla ison osan sivuvierailijoista saa kiinni somessa myös myöhemmin. Uudelleenmarkkinointiin laitettavan budjetin kooksi kuulee usein suositeltavan 5–10 % kokonaismediabudjetista, mikä onkin monelle varsin toimiva ohjenuora. 

Riippuu paljon sivukävijöiden määrästä ja tietysti mainontaan laitettavan budjetin suuruudesta, toimiiko tuo suhde omalla kohdalla. Olemme kuitenkin huomanneet, että keskikokoisella verkkokaupalla uudelleenmarkkinointiin toimiva päiväkohtaisen budjetin määrä on n. 2–10 €, jotta mainokset eivät näy liian usein samoille käyttäjille: liian suuri näyttötiheys ärsyttää mainosta jatkuvasti näkeviä käyttäjiä sekä kuluttaa mainosrahaasi hukkaan. Kuukausitasolla voidaan näin ollen puhua ihan muutamasta sadasta eurosta. 

Uudelleenmarkkinoinnin mainostuotto on usein todella hyvä, ja tuoteluettelopohjaisen dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin kerran käynnistettyä se hoitaa katselluista tuotteista muistuttamisen pitkälti itsekseen. 

Kohderyhmän vaikutus mainonnan hintaan

Tavoittelemasi kohderyhmä vaikuttaa siihen, mihin hintaan tavoitat yleisöä somessa. Jos moni mainostaja kohdentaa mainoksiaan juuri sinun tavoittelemillesi yleisöille, voi tuhannen näyttökerran hinta (CPM) olla korkeampi kuin jollain muulla yleisöllä. Esimerkiksi toukokuussa 2021 30–55-vuotiaiden uusmaalaisten tavoittaminen on erään asiakkaan kohdalla ollut noin 60 % kalliimpaa kuin 16–18-vuotiaiden uusmaalaisten tavoittaminen. Myös sesongit ja aleajat voivat vaikuttaa näyttökertojen hintojen nousuun, samoin kuin mainostaminen tiukasti rajatulle kohderyhmälle, kuten uudelleenmarkkinointiyleisölle.

Budjetin skaalaaminen

Kun some-mainonta tuottaa selviä tuloksia, tulee mediabudjetin skaalaaminen ajankohtaiseksi. Budjetin lisäykset on syytä tehdä pikkuhiljaa, sillä rajut yhtäkkiset nostot voivat sekoittaa kampanjoiden keräämää oppimista. 

Hyvä tapa budjetin nostoon on tehdä sitä esimerkiksi viikon välein ja noin 10–20 % kerrallaan. Tällöin algoritmi ehtii sopeutua muutoksiin ja jakelu ei kärsi. On syytä huomata, että budjetin nosto voi kuitenkin nostaa tuloskohtaista hintaa hetkeksi.

Mainonta omissa vai asiantuntijan käsissä?

Jos some-mainontaan ei ole mahdollista laittaa muutamaa sataa euroa enempää kuussa, voi hyvä vaihtoehto olla muutaman perusasian opetteleminen Facebookin materiaalien tai valmiiden kurssien avulla. 

Suuremmilla panostuksilla mainontaa tekemään kannattaa ottaa osaava kumppani, joka varmistaa eurojen menevän mahdollisimman hyvään käyttöön. Facebook-mainonnan parhaat käytännöt kun muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti, ja myös mainostilin jatkuva kehittäminen vaatii osaamista ja testaamista.