Jos yrität saada sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä orgaanisesti, saat odotella vuosia. Some-mainonta tuo tuloksia nopeammin, kunhan muistat ostopolun vaiheet ja nämä kolme vinkkiä, joiden avulla saat some-mainonnasta kaiken irti.

Moni mainostaja tuntuu edelleen pitävän sosiaalista mediaa pikku puuhasteluna. Se on järjetöntä, sillä some on monelle yritykselle tärkeä mainoskanava, jossa tehdään hyvää tulosta. Jos siis olet yksi puuhastelijoista, lopeta se ja ota some tosissaan – tulokset voivat yllättää.

Jos haluat tehdä tuloksellista some-mainontaa, panosta siihen kunnolla. Tuloksellinen some-mainonta ei ole yksittäisiä kampanjoita siellä täällä, vaan jatkuvaa näkyvyyttä, jota analysoidaan ja kehitetään koko ajan paremmin toimivaksi.

Miksi ja miten some-mainontaa kannattaa tehdä?

Orgaanisen näkyvyyden saaminen sosiaalisessa mediassa on hidasta. Jos haluat saada yrityksellesi näkyvyyttä somessa ja teet vain orgaanisia postauksia, voit joutua odottelemaan vuosia. Orgaanisten postausten tueksi ostettu mainonta lisää yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa merkittävästi.

Kuten sanottu, pikku puuhastelu ei kuitenkaan riitä. On romantisoitu ajatus, että asiakas hullaantuu nähtyään yhden some-mainoksen ja on saman tien myyty.

Sosiaalisen median mainontaa kannattaa yleensä tehdä pitkään ja monessa kanavassa. Näin kuluttajalla on mahdollisuus kohdata brändi, tuote tai palvelu mahdollisimman monta kertaa sosiaalisen median kanavia selatessaan. Kuluttaja saattaa esimerkiksi nähdä brändivideon YouTubessa, tuotevideon Instagramissa ja taktisen mainoksen Facebookissa.

Kun kuluttaja sitten päättää hankkia vaikkapa villapaidan ja pohtii, minkä brändin paidan hankkisi ja mistä, tulee mieleen hyvin todennäköisesti se brändi, jonka kanssa on kertynyt useampia kohtaamisia.

Mahdollisimman monta kanavaa ostopolun alku- ja keskivaiheessa

Ideaalitilanteessa yritys miettii tarkasti, missä some-kanavissa sen kannattaa näkyä ja minkälaista mainontaa tehdä ostopolun eri vaiheessa.

Ostopolun alkuvaiheessa tavoitteena on lisätä brändin, tuotteen tai palvelun tunnettuutta. Silloin on suositeltavaa mainostaa houkuttelevalla brändisisällöllä mahdollisimman monessa some-kanavassa – potentiaalinen asiakas kun todennäköisesti käyttää useampia sosiaalisen median kanavia. Näin voidaan maksimoida kohtaamisten mahdollisuus.

Jos budjetti ei riitä kaikkiin kanaviin, suosittelen panostamaan erityisesti Facebookiin ja Instagramiin. Niissä on runsaasti ostovoimaista yleisöä, ja tuloksia on helppo mitata.

Kun siirrytään ostopolulla eteenpäin, tunnettuutta on jo saavutettu ja tavoitteena on herättää kuluttajan kiinnostus. Silloin mainostusta on hyvä jatkaa samoissa, valituissa kanavissa, joista kuluttaja on jo saatu kiinni. Kuluttajan kiinnostuksen herättäminen vaatii informaation jakamista. Pinnallisemman brändisisällön sijaan mainontaan kannattaa nostaa valintaa tukevia tekijöitä: Miksi juuri tämä tuote tai palvelu on hyvä? Mistä sen voi hankkia? Mikä sen erottaa kilpailijoiden vastaavista?

Taktisemmin ostopolun loppupuolella

Kun kohderyhmää on jo lämmitelty ja kohtaamisia brändin kanssa tapahtunut, on yritykselle kertynyt dataa. Se kertoo, kuinka paljon mainosta on nähty ja klikattu, kuinka moni on käynyt verkkosivustolla ja kuluttanut tarjottua sisältöä. Tässä vaiheessa kuluttajaa halutaan aktivoida ostamaan, joten some-mainoksien sisältöä kannattaa muuttaa taktisemmaksi. Joskus esimerkiksi alennus voi toimia porkkanana, joka puskee kuluttajan tekemään ostopäätöksen.

Facebook ja Instagram sopivat hyvin taktiseen mainostamiseen, sillä niissä tuotteen voi merkitä suoraan mainokseen toisin kuin esimerkiksi YouTubessa.

Myös brändin rakentamista ja kiinnostuksen herättämistä on syytä jatkaa, sillä emme voi koskaan täysin tietää, missä vaiheessa ostopolkua kukakin kuluttaja on. Siksi on hyvä sekoittaa viestejä eli tehdä sosiaalisessa mediassa samanaikaisesti sekä brändillistä että taktista mainontaa.

Lopuksi jaan vielä kolme vinkkiä, joiden avulla saat some-mainonnasta kaiken irti:

1. Laita markkinoinnin isot linjat kuntoon.

Kun ostat mediatilaa somesta, on sinulla oltava yrityksesi markkinoinnin suuret linjat selvillä. 

Tee itsellesi selväksi, mikä rooli somella on markkinointistrategiassanne. Mieti, mitkä ovat kohderyhmänne, mistä some-kanavasta heidät tavoitatte ja mitä tavoittelette some-mainonnalla.  Tosi huono lähtökohta some-mainonnalle on se, jos vain haluat näkyä somessa ilman strategiaa.

2. Sovita viestisi eri kanaviin sopiviksi.

Kun strategia ja viestisi on selvä, mieti, miten sovitat sen kuhunkin some-kanavaan. Kun viestin muotoilu ja luova toteutus sopivat kanavaan, pääset tavoitteeseesi mahdollisimman resurssitehokkaasti.

Muistathan, että strategian jalkauttaminen eri kanaviin vaatii ymmärrystä ostopolusta. Ostopolun eri vaiheiden ymmärtäminen auttaa hahmottamaan, minkälaista mainontaa missäkin some-kanavassa kannattaa tehdä.

3. Mittaa tuloksia.

Some-mainonnassa on mahdollista mitata hyvin edistyksellisesti esimerkiksi sitä, kuinka moni on nähnyt mainoksesi, kuinka moni klikannut sitä ja kuinka moni heistä tehnyt ostoksen sivustollasi. Jotkut yritykset mittaavat jopa some-mainonnan vaikutusta myyntiin ja liiketoiminnalliseen vaikuttavuuteen.

Mieti siis, mitä haluat some-mainonnalla saavuttaa. Jos kumppani tekee sinulle some-mainontaa, vaadi lukuja. Ne auttavat sinua tulevan some-mainonnan suunnittelussa ja kehittämisessä.