Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Facebookissa ei ole enää ketään, joten miksi mekään mainostaisimme siellä? Jos tämä ajatus on käynyt päässäsi, niin tämä blogiteksti on kirjoitettu sinulle. Lukujen valossa Facebook tarjoaa tänä päivänäkin loistavat mahdollisuudet tuottavaan mainontaan, kunhan sitä ja sen työkaluja osaa käyttää oikein. Eiköhän aloiteta!

Onko Facebookissa enää kukaan?

Heti alkuun lyödään kumoon harha-ajatus siitä, etteikö Facebookissa olisi enää yleisöä tavoitettavaksi. Facebookia käyttää tänä päivänä 2,7 miljoonaa suomalaista (Facebook Ads Manager, toukokuu 2021). Facebook-mainokset näkyvät myös Instagramissa, jossa suomalaisia käyttäjiä on 2,1 miljoonaa. Mainonnalla on siis mahdollista tavoittaa niin uusia yleisöjä kuin nykyasiakkaita tehokkaasti, sillä silmiä mainonnalle tosiaan riittää. 

Mutta siellä on vain vanhempaa väkeä. On totta, että erityisesti nuorille on tullut paljon uusiakin somekanavia viime vuosien aikana, ja Facebook koetaan nykyään enemmän vanhempien ikäluokkien kuin nuorten sosiaalisen median kanavana. Myös nuoret voidaan kuitenkin tavoittaa Facebookissa: Mainostenhallinnasta katsottaessa nähdään, että Facebookissa on noin miljoona 18–35-vuotiasta suomalaista ja Instagramissa 1,1 miljoonaa saman ikäryhmän edustajaa. Facebookissa ja Instagramissa näkyvät sisällöt eivät siis suinkaan jätä nuoria aikuisia tavoittamatta. 

Enemmän somea poikkeusvuonna

Facebookin kävijämäärät olivat kasvussa maailmanlaajuisesti vuonna 2020, kun viestintää siirtyi tosielämästä digiin ja vapaa-aikaa vietettiin aiempaa enemmän omissa oloissa. Tilastokeskuksen kevään 2020 tarkastelun mukaan yhteisöpalvelujen käyttö kasvoi myös Suomessa – jopa poikkeukselliset +8 %. Facebook oli yhteisöpalveluista käytetyin, sillä sitä seurasi 58 % 16–89-vuotiaista suomalaisista. Toisena tuli Facebookin omistama WhatsApp (50 %) ja kolmantena Instagram (39 %). 

Tilastokeskuksen tutkimuksessa todettiin, että nuoret käyttivät useammin WhatsAppia ja Instagramia kuin Facebookia, kun taas vanhemmilla ikäryhmillä tilanne oli toisinpäin. Erityisesti nuoret käyttävät aikaansa myös muissa sovelluksissa, joista osa kuuluu Facebookin Audience Networkiin. Audience Networkin kautta yritys saa lisää mainospaikkoja ja kattavuutta Facebookin kautta hallittaville mainoksille.

Somea käytetään läpi päivän

Facebookin sisällöt tavoittavat läpi päivän ja monta kertaa, ja Facebookin käyttö painottuu vahvasti mobiiliin. Jopa 81 % käyttäjistä seuraa Facebookia puhelimellaan, ja pelkän pöytäkoneen tai kannettavan tietokoneen kautta käyttäviä somettajia on ainoastaan 1,7 %. Kumpaakin kautta somea seuraavia on 17,3 %. Keskimäärin Facebookia käytetään 19,5 tuntia kuukaudessa eli lähes viisi tuntia viikossa: bussissa, lounaalla, Netflix-sarjan aikana. 

Myös päättävässä asemassa olevat henkilöt on mahdollista tavoittaa Facebookin kautta. Ehkä jopa mielikuvien vastaisesti päättävässä asemassa olevien on todettu käyttävän Facebookia 74 % enemmän kuin keskivertokäyttäjän ja heidän olevan 2,2 kertaa todennäköisemmin päivittäisiä alustan käyttäjiä. Saman artikkelin mukaan päättäjät käyttävän Facebookia pöytäkoneella hieman useammin kuin muut. Heidät on siis mahdollista tavoittaa työkoneen uutisvirran kautta myös kesken työpäivän.

Maksetun sisällön merkitys korostuu

Ilmainen näkyvyys Facebookissa on ollut selvästi laskusuunnassa viime vuosina. Yritysten Facebook-sivujen kautta tehdyt julkaisut tavoittavat ihmisiä hyvin marginaalisesti, joten niin näkyvyyden kuin rahallisen hyödyn saamiseksi yrityksen on oltava valmis vinguttamaan maksukorttia. 

Moni lähtee tekemään maksettua mainontaa boostaamalla julkaisuja Facebook-sivulta käsin, mutta se on varsin tehoton tapa verrattuna hyvin suunniteltuun ja toteutettuun mainontaan mainostenhallinnan työkalujen kautta. Mainostenhallinnassa käytössä ovat niin monipuolisemmat kampanjatavoitteet, kohdennusmahdollisuudet kuin mainonnan kehittämisen keinot. Lisäharmituksen boostaajille on tuonut esimerkiksi kätevän karusellimuotoisen sisällön julkaisemisen mahdollisuuden poistuminen. Tämä ja monet muut pienet ja suuret hyödyt saadaan käyttöön mainostenhallinnan kautta. 

Facebook osaksi markkinointia

Kuten huomattiin, Facebookin ehdottomia parhaita puolia on sen tavoittavuus kautta ikäryhmien. Hyvin määriteltyjen tavoitteiden, tehokkaasti toteutettujen kampanjoiden ja osuviksi hiottujen sisältöjen avulla some-mainonta voi toimia merkittävänä tuloksen tekijänä osana markkinointitoimia. Alkaako Facebook tuntua varsin järkevältä kanavalta asiakkaidenne tavoittamiseen?

KategoriatFacebook