Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Teemme säännöllisesti AdWords-mainonnan kartoituksia erilaisille yrityksille. Aika-ajoin törmäämme tilanteisiin, joissa emme voi kartoittaa mainonnan tilannetta, koska yrityksellä itselläkään ei ole pääsyä AdWords-mainostiliin, jonka kautta mainontaa tehdään.

Jos ostat Google AdWords -mainontaa ulkopuoliselta kumppanilta, sinun kannattaa varmistaa, että myös sinulla on pääsyoikeus AdWords-tiliinne. Vielä tärkeämpää on se, että yrityksenne omistaa AdWords-tilin, jonka alta mainontaa tehdään.

Kerron tässä blogijuttu ensin kolme syytä, joiden takia yrityksen kannattaa omistaa oma AdWords-tili, vaikka mainonta olisi ulkoistettu. Tämän jälkeen näytän käytännössä, mistä tarkastat onko sinulla mainostiliin riittävät oikeudet.

1) AdWords-tilin alla on valtavasti liiketoimintaasi koskevaa historiadataa, joka sinun täytyy omistaa

Kuukausien ja vuosien saatossa AdWords-tilille kertyy valtava määrä dataa mainonnan toimivuudesta. Käytännössä tuo data on syväluotaava katsaus siitä, miten asiakkaidesi hakukäyttäytyminen toimii ja mitkä avainsanat ovat juuri teidän yrityksellenne olleet kaupallisesti tärkeitä.

Tämä data koskee yrityksenne liiketoimintaa ja olet varmaan yhtä mieltä siitä, että tuo data olisi kiva omistaa. Jos sinulla ei ole pääsyoikeutta AdWords-tiliin, et edes ikinä näe tuota dataa. Pelkkä pääsyoikeus ei riitä datan omistamiseen, vaan pahimmillaan mahdollisen kumppanin vaihdon yhteydessä sinulta evätään pääsy AdWords-tilille. Jos kuitenkin omistat AdWords-tilin itse, voit olla varma, että data on aina myös sinun hallussasi.

Eihän kukaan pidä omina salaisuuksinaan sinun liiketoimintaan liittyviä tietoja?

Historiadata mainonnan toimivuudesta on kuitenkin vain yksi tärkeä tiedonpala, joka sinun täytyisi omistaa. Toinen AdWords-tilin alla tallessa jemmassa oleva asia on uudelleenmarkkinointilistat.

AdWords-tilin alle on mahdollista myös kerryttää listaa ihmisistä (käytännössä evästeistä), joka ovat jo vierailleet verkkosivuillanne. Markkinointi tällaisille henkilöille kutsutaan uudelleenmarkkinoinniksi (myös remarketing tai retargeting). AdWords mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin Googlen Display -verkostossa sekä hakukoneessa. Vaikka et vielä edes tekisi uudelleenmarkkinointia, todennäköisesti AdWords-tilinne alle kertyy jo uudelleenmarkkinointilistaa, jota voit myöhemmin halutessasi käyttää mainonnan kohdistamiseen.

Uudelleenmarkkinointilistaa voisi verrata hyvin esimerkiksi sähköpostirekisteriin. Tietenkin se on luonteeltaan anonyymi, mutta on se lista ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneet yrityksenne tuotteista tai palveluista. Jos yrityksenne ei omista AdWords-tiliä, ette myöskään omista uudelleenmarkkinointilistoja. Vaikka et omistaisikaan AdWords-tiliä, kumppanin vaihdon yhteydessä uudelleenmarkkinointilistat on mahdollista siirtää Googlen asiakastuen avulla tililtä toiselle, mutta se vaati, että kumppanisi on yhteistyöhaluinen asiassa.

2) Hyvä kumppanuus perustuu avoimuuteen ja siksi myös sinun on nähtävä konepellin alle

Jokainen hyvin työnsä tekevä yritys on valmis kertomaan avoimesti, miten työ tehdään ja mitä hyötyä siitä on asiakkaalle. AdWords-mainonnassa tämä tarkoittaa sitä, että avataan asiakkaalle avoimesti esille kaikki tieto, mitä mainonnasta voi saada. Tämä onnistuu vain, jos asiakkaalla on pääsyoikeus AdWords-tiliin. On aika vahva hälytysmerkki, jos mainnonnan tekijä ei suostu näyttämään sinulle, mitä konepellin alla tapahtuu. On täysin luonnollista, ettei kumppani halua sinun tekevän muutoksia AdWords-mainontaan, mutta sivusta seuraamiseen ei pitäisi olla mitään estettä.

Kun pääset itsekin tutkimaan AdWords-mainonnan tilannetta, et ole vain kumppanin tuottamien raporttien varassa. Sinulla on kuitenkin paras tieto teidän liiketoiminnasta, joten osaat myös ehkä esittää kysymyksiä ja huomioita, joista on hyötyä mainonnan kehittämiseksi.

Jos maksat AdWords-kumppanillesi säännöllisesti mainonnan kehittämisestä, on myös hyvä varmistaa, millaisia muutoksia tilille tehdään. Tämä onnistuu AdWords-tilin muutoshistoriasta (löytyy AdWordsistä ylävalikosta ”Työkalut” -> ”Muutoshistoria”). Ikävä kyllä olemme yllättävän usein törmänneet tapauksiin, joissa AdWords-tilille ei kuukausittaisesta laskusta huolimatta ole tehty yhtään mitään muutoksia. Säännöllisiin muutoksiin kuuluvat muiden muassa hintatarjousten hallinta, mainostekstien A/B-testaus, mainosryhmärakenteen tarkentaminen ja muut optimointitoimenpiteet.

3) Jos haluat vaihtaa kumppania, työ ei käynnisty puhtaalta pöydältä

Jos joskus haluat vaihtaa AdWords-mainontasi toteuttajaa, vaihtaminen on helpompaa, jos omistat itse AdWords-tilinne. Voit vain antaa omaan AdWords-tiliisi käyttöoikeudet uudelle kumppanille ja poistaa pääsyn vanhalta kumppanilta. Tietenkin myös kaikki historiatieto on uuden kumppanin käytössä, mikä mahdollistaa aiemmin opitun tiedon hyödyntämisen myös jatkossa.


Näin tarkastat, millaiset oikeudet sinulla on AdWords-tiliinne

Kirjaudu AdWordsiin (http://www.google.fi/adwords) ja klikkaa oikean yläkulman ratasikonin kautta kohtaan ”Tilin asetukset”. Tämän jälkeen valitse vasemman laidan valikosta ”Tilin käyttöoikeudet.” Jos sinulla. Huom! Jos käytössäsi on AdWordsin uusi käyttöliittymä, näkymä on hieman erilainen, mutta tällöinkin löydät tilin asetukset oikean yläkulman kautta avautuvasta valikosta.

1. Kirjaudu sisään AdWordsiin ja klikkaa oikean yläkulman valikosta ”Tilin asetukset”

2. Klikkaa vasemmalta ”Tilin käyttöoikeudet”

 

3. Varmista, että sinulla on ”Ylläpitäjän käyttöoikeudet”

 


Näin pyydät oikeuksia kumppaniltasi

Jos oikeutesi eivät ole ylläpitäjän käyttöoikeudet tai et ylipäätään ole saanut pääsyä AdWords-tilillenne, pyydä niitä kumppaniltasi. Tarvitset oikeuksien pyytämiseen Google-tunnuksen, jolla oikeudet annetaan. Google-tunnus voi olla esimerkiksi Gmail-sähköpostiosoite tai mikä tahansa muu sähköpostiosoite, jolla olet rekisteröitynyt Googleen. Jos sinulla on kysyttävää AdWords-mainonnan käyttöoikeuksiin liittyen, voit kysellä apua arkisin myös chatissämme.

KategoriatGoogle Ads