Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Yli sata vuotta sitten philadelphialainen kauppias ja mainonnan pioneeri John Wanamaker lausui sanat: ”Half my advertising is wasted, I just don’t know which half.” Wanamaker tiesi, että läheskään kaikki mainonta ei tuota tulosta. Tuohon aikaan mainonnan tehon mittaamiseen oli hyvin vähän keinoja. Oikeastaan ainoa toimiva keino olivat kupongit (jotka muuten vieläkin toimivat erittäin hyvin varsinkin verkkokaupassa!)

Verkkokaupan markkinoinnin seurantaNykyisin internet-markkinointia voidaan mitata euroissa hyvinkin tarkasti. Mittaaminen onnistuu kävijäseurantaohjelmistoilla, jotka hallitsevat myös verkkokaupan seurannan. Tällä hetkellä tällaisia ohjelmistoja ovat esimerkiksi Google Analytics ja Snoobi.

Verkkokauppiaan ei kannata koskea tikullakaan sellaisiin kävijäseurantoihin, jotka eivät osaa näyttää kävijöiden arvoa euroissa. Tälläisiä turhakkeita on paljon markkinoilla, ja usein vielä selvään ylihintaan.

Mihin verkkokaupan markkinoinnin seurantaa tarvitaan?

Jos et mittaa markkinointisi tehoa, on olemassa todella suuri riski, että mainonta ei toimi. Ilman tilastotietoa uskottelet itsellesi, että ”tulihan tästä ihan kivasti näkyvyyttä” tai ”tuntui ainakin, että myyntiä tuli vähän enemmän”. Jos kuitenkin haluat menestyä markkinoijana, tuloksia on pakko mitata ja katsoa suoraan silmiin.

Osaava markkinoija ei koskaan luota mututuntumaan. Se vie harhaan varmemmin kuin halpahallin GPS-paikannin.

Verkkokaupan seurannan avulla seuraavia eri markkinoinnin osa-alueita voidaan mitata:

  • mainoskanavakohtaisia tuloksia
  • mainoskohtaisia tuloksia (mainoskuvat, tekstit)
  • kohderyhmäkohtaisia tuloksia (jos mainonta on kohdennettu usealle eri kohderyhmälle)

Parhaat tulokset markkinoinnissa saadaan mittaamisen avulla. Ei ole mitenkään tavatonta, että kahdesta eri mainoksesta toinen tuottaa viikossa 0€ ja toinen 2000€. Olen nähnyt tämän tapahtuvan lukuisia kertoja.

Mittaamisen avulla löydetään tuottavimmat kanavat, kohderyhmät ja mainokset. Ilman mittaamista ja testaamista markkinointisi teho jää murto-osaan sen todellisesta potentiaalista.

Google Analytics -kävijäseuranta

Miten saan markkinoinnin seurannan käyttöön?

Sekä Google Analytics että Snoobi tarjoavat verkkokaupan seuranta -ominaisuuden, jolla markkinointia voidaan mitata. Google Analytics on täysin ilmainen työkalu, joten itse suosittelen lähtemään sillä liikkeelle. Ominaisuudet molemmissa työkaluissa ovat lähes identtiset verkkokauppiaan näkökulmasta.

Yleensä Google Analyticsin saa asennettua soittamalla verkkokaupan tehneelle yritykselle. Useimmat verkkokauppapalvelut sisältävät valmiin liitännän kävijäseurantaan.

Jos sinulla on jo Google Analytics, mutta euromääräiset tilastot puuttuvat, on verkkokaupan seuranta -ominaisuus asentamatta. Sen asentamisen suhteen kannattaa myös kääntyä verkkokaupan tekijän puoleen.

Tulen myöhemmissä postauksissa käymään läpi tarkemmin Google Analyticsin tärkeitä raportteja ja niiden käyttöä.