Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Google on julkaissut tämän vuoden aikana useita uusia palveluita verkkokauppiaille. Ne eivät ole vielä tarjolla Suomessa, mutta oletettavasti ne tulevat suomalaistenkin iloksi kohtuullisen pian. Jotta pysyt mukana kehityksessä, esittelen sinulle jo nyt nämä uudet palvelut. Ne tulevat mullistamaan monella tapaa sen, miten tulet jatkossa käyttämään Googlea myynnin kasvattamiseen.

1. Automaattiset tuotekohtaiset mainokset (Google Product Listing Ads)

Jatkossa Googleen on mahdollista ostaa tuotekohtaisia mainoksia, jotka päivittyvät automaattisesti valikoimasi mukaan. Mainoksissa näkyy tuotteen kuva ja hinta. Tämä mainosmuoto vaatii luonnollisesti integraation Googlen kanssa, jotta tuotetiedot pysyvät ajan tasalla. Google itse on kertonut, että tuotemainoksien klikkausprosentit ja myös konversioprosentit ovat olleet huomattavasti suurempia kuin normaalien tekstimainosten. Hinnoitteluperuste on sama kuin normaaleissakin mainoksissa, eli mainonnasta maksetaan vasta, kun käyttäjä klikkaa mainosta.

2. Googlen Trusted Stores -ohjelma lisää kauppasi luotettavuutta

Jatkossa Google ryhtyy tarjoamaan hyvin palveleville verkkokaupoille Trusted Store -laatumerkkejä. Käytännössä homma toimii niin, että Google tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden saada ostokselleen 1000 dollarin vakuuden. Jos he ottavat tämän vakuuden käyttöön, he myös samalla antavat luvan siihen, että kauppias jakaa tiedot tilauksen etenemisestä Googlen kanssa. Näiden tietojen perusteella Google mittaa toimitusten nopeutta, mahdollista valitusten määrää ja muita laadukkaan palvelun tunnusmerkkejä. Jos kauppa ei täytä laatuvaatimuksia, merkki otetaan pois. Palvelu tuo myös kuluttajille turvaa, sillä vakuus korvaa kaiken 1000 dollariin asti, mikäli kuluttaja ei jostain syystä esimerkiksi saisi tuotetta ollenkaan.

3. Bannerimainokset, jotka muuttuvat ihmisten käyttäytymisen mukaan (Google Dynamic Display Ads)

Olet varmaan joskus huomannut, että käytyäsi jonkin verkkokaupan sivuilla katsomassa jotain tiettyä tuotetta, tämän saman kaupan bannerimainos näkyy pian eri puolilla nettiä. Käytännössä kyse on uudelleenmarkkinointi (remarketing) -nimisestä ominaisuudesta, jonka avulla mainoksia voidaan näyttää esimerkiksi vain sellaisille ihmisille, jotka ovat vierailleet kaupassa. Jatkossa Google mahdollistaa mainosten tekemisen dynaamisiksi siten, että mainoksissa vaihtuvat tuotteet sen mukaan, mitä käyttäjä on katsonut. Tällä hetkellä samanlainen mainonta on mahdollista, mutta ei suoraan Googlen kautta. Tämä tulee varmasti nostamaan display-mainonnan tuottavuutta.

 

KategoriatUncategorized