Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Kirjoitin viimeksi, kuinka tarvitset tuhansia kävijöitä verkkokauppaasi joka viikko saadaksesi aikaan myyntiä. Kuten kaikella, myös tälläkin asialla on kääntöpuolensa, ja vieläpä melko selvä sellainen: ei ole yhdentekevää, millaisia kävijöitä verkkokaupassasi käy. Tuhansien kävijöiden ohjaaminen verkkokauppaan on suorastaan lapsellisen helppoa, mutta tuhansien potentiaalisten ostajien ohjaaminen on jo täysin eri asia. Ennen kuin alat laittamaan markkinointiin suuria summia rahaa, mieti tarkkaan, kuinka ohjaat juuri oikeita ihmisiä verkkokauppaan.

Markkinoinnin kohdistaminen oikeisiin kanaviin onnistuu vain analytiikan avulla. Kun aloitat markkinoinin, sinun täytyy pystyä mittaamaan sen toimivuutta ja mitä tarkemmin, sen parempi. Esimerkiksi hakukonemainonnassa sinun täytyy tietää miten se tuottaa kokonaisuudessaan, mitkä mainosryhmät tuottavat milläkin tasolla ja mitkä avainsanat ovat tärkeimpiä. Kun tuottavimmat keinot löytyvät, mainonta kannattaa luonnollisesti kohdistaa vain niihin. Tämän jälkeen on tärkeä vielä pyrkiä optimoimaan mainontaa siten, että verkkokauppaan saadaan mahdollisimman suuri osa juuri parhaasta kävijäliikenteestä.

Verkkokaupan markkinointi ei ole niin yksinkertaista, että pelkkä budjettien nostaminen ja kävijämäärien kasvu automaattisesti johtaisi myynnin kasvuun. Sinun täytyy tietää tarkasti, mihin budjettia kannattaa käyttää, ja jos mainonta ei tuo ostavia asiakkaita, sitä on turha jatkaa. Mikäli et pysty juuri tällä hetkellä katsomaan jostakin kanavien tuottoa, et todennäköisesti mittaa mainontaasi, ja suurella todennäköisyydellä menetät rahaa joka päivä.

Verkkokaupan markkinoinnin seurantaTiedätkö, mitkä ovat sinun verkkokauppasi tärkeimmät hakusanat?

Yksinkertaistettuna prosessi tuottavaan verkkokaupan markkinointiin on siis seuraava:

  • Aloita markkinointi laajalla määrällä eri keinoja
  • Mittaa eri kanavien tuottoa (eri mainoskanavat, kohdistukset, mainokset, avainsanat ja niin edelleen)
  • Keskitä budjetti vain tuottaviin osiin ja pyri saamaan mahdollisimman suuri osa kannattavasta kävijäliikenteestä itsellesi
  • Jatka uusien kanavien kokeilua

KategoriatAnalytiikka