Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Google Adwords -mainontaGoogle on monelle verkkokaupalle tärkein myynnin lähde. Ilmaisen näkyvyyden lisäksi on usein kannattavaa kasvattaa näkyvyyttä Googlessa myös mainonnan keinoin. Kilpailu mainosklikkauksista kasvaa koko ajan ja on usein hyvin pienistäkin asiosta kiinni, kuka voittaa ostajat puolelleen.

Jaan tässä jutussa kanssasi kolme tapaa kasvattaa Google Adwords -mainonnan kautta tulevaa myyntiä sekä kolme tapaa karsia mainonnan kuluja. Kokonaisuudessaan nämä kuusi toimenpidettä nostavat mitä todennäköisemmin mainontasi investoinnin tuottoa huimasti.

Kolme tapaa kasvattaa Google Adwords -mainonnan myyntiä

1. Varmista, että näyt tärkeillä avainsanoilla kolmella ensimmäisellä mainospaikalla

Kokemuksemme mukaan suurin osa myynnistä tulee kolmen ensimmäisen mainospaikan kautta. Jos mainostat liian pienillä klikkaushintatarjouksilla, mainoksesi saattavat roikkua hyvinkin matalilla sijoituksilla. Säädä avainsanakohtaiset klikkaushintatarjoukset sellaiselle tasolle, että mainoksesi näkyvät riittävän korkealla. Saatat menettää huomattavan määrän myyntiä, jos mainoksesi roikkuu hyvällä sanalla oikean laidan alareunassa. Näet mainosten keskimääräisen sijoituksen kullakin avainsanalla Google Adwords -mainonnan hallinnasta.

2. Jaa mainonta tarkasti eri mainosryhmiin saadaksesi mainoksista relevantteja

Kun kuluttaja hakee Googlesta Jopo-polkupyörää, sinun mainoksesi tulisi tarjota hänelle Jopoa (mieluiten vielä ajankohtaisen tarjouksen kera) eikä vain yleisesti polkupyörää. Tarkasti omiin mainosryhmiinsä jaotellun mainonnan perusajatus on se, että pystyt kirjoittamaan kullekin tuoteryhmälle, -merkille tai yksittäiselle tuotteelle tarkasti oman mainostekstin ja valitsemaan avainsanat oikein. Varsinkin kilpailluilla hakusanoilla on tärkeää, että mainoksesi on mahdollisimman relevantti, ajankohtainen ja kertoo, miksi kyseinen tuote kannattaisi ostaa juuri sinulta. Ilman tarkasti jaoteltua kampanjarakennetta mainoksistasi tulee helposti geneerisiä ja ne eivät erotu edukseen kilpailjoista. Hyvä kampanjarakenne helpottaa myös tulosten seurantaa ja kampanjoiden hallintaa.

3. Ota käyttöön Sivustolinkit-mainoslaajennukset ja saat enemmän klikkauspinta-alaa

Sivustolinkit-mainoslaajennusten avulla saat varsinaisen mainostekstin alle linkkejä esimerkiksi yksittäisiin tuotteisiin tai tarkempiin kategorioihin. Jos mainostat esimerkiksi kissanruokaa, voit tarjota sivustolinkeillä käyttäjälle mahdollisuuden klikata suoraan tiettyihin brändeihin tai tarkempiin alakategorioihin. Sivustolinkkeihin voit nostaa esille myös esimerkiksi tarjouksessa olevia tuotteita ja tuoda tekstiin mukaan alennetun hinnan.

Sivustolinkit-mainoslaajennus
Sivustolinkit-mainoslaajennuksien avulla saat varsinaisen mainoksen alle lisää linkkejä esimerkiksi yksittäisiin tuotteisiin tai alakategorioihin.

Kolme tapaa karsia Google Adwords -mainonnan kuluja

1. Seuraa tuloksia aktiivisesti ja reagoi, kun jokin ei toimi

Kilpailutilanteet muuttuvat nopeasti etenkin sesonkien mukaan ja turhien kulujen välttäminen vaatii aktiivista mainonnan seurantaa. Voit seurata mainonnan tuomaa myyntiä euromääräisesti Google Analytics -kävijäseurannalla. Kun seuraat viikkotason muutoksia mainonnan kuluissa ja sen tuomassa myynnissä, osaat tehdä muutoksia huonosti toimiviin mainosryhmiin tai tarvittaessa pysäyttää ne. Ilman jatkuvaa seurantaa tuhlaat todennäköisesti euroja turhaan mainontaan.

2. Tarkasta, millä hakusanoilla näyt ja poista turhat

Oletusasetuksilla Google näyttää mainoksiasi huomattavasti laajemmalla määrällä hakusanoja kuin uskotkaan. Käytännössä mainos näkyy sekä määrittelemälläsi avainsanalla että kaikilla sanoilla, jotka vähänkin liittyvät aiheeseen. Voit tarkastaa millä hakulauseilla mainoksesi näkyvät Google Adwordsin hakutermit-raportista (kts. kuva alla). Vääriä hakutermejä voidaan rajata pois negatiivisilla avainsanoilla. Jos esimerkiksi sana ”käytetty” on määritelty negatiiviseksi hakusanaksi, mainos ei näy koskaan, jos hakulauseessa on sana ”käytetty”.

Google Adwords -hakutermit
Klikkaa avainsanat-välilehdellä ”Tiedot”->”Hakutermit”->”Kaikki” ja näet millä hakulauseilla mainoksesi ovat todellisuudessa näkyneet.

3. Tee kampanjarakenne tarkasti ja saat klikkaukset halvemmalla

Edelleen: mitä relevantimpaa mainontasi on, sitä vähemmän maksat klikkauksista. Googlen laatupistejärjestelmä palkitsee hyvin tehdyn mainonnan edullisimmilla klikkaushinnoilla. Laatupisteiden perimmäinen tarkoitus on kannustaa yrityksiä tekemään mainonnasta mahdollisimman hyvin käyttäjien hakuja vastaavaa: Google on kuitenkin pohjimmiltaan hakukone, joka haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Relevantit mainostekstit ja kohdesivut parantavat mainontasi laatupisteitä ja sitä kautta maksat samasta mainospaikasta edullisempaa hintaa kuin huonommilla laatupisteillä varustettu kilpailijasi.

Haluatko tietää Google Adwords -mainontasi tilan ja miten sitä voitaisiin kehittää? Tarjoamme verkkokauppiaille ilmaisen Google Adwords -kartoituksen. Lue lisää ja tilaa kartoitus tästä.

Tilaa Google Adwords -kartoitus