Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Mihin asioihin AdWords-tilillä tulee kiinnittää huomiota? Google AdWords -mainonnan aloittaminen on helppoa, mutta haasteet syntyvät, kun sinun täytyisi aloittaa tilin optimointitoimenpiteet. Jotta mainontasi olisi tehokasta, tulee AdWords-tilillä tehdä toimenpiteitä tuloksien saamiseksi. Tarkistamalla nämä kuusi asiaa AdWords-tililtäsi, voit kasvattaa mainontasi tuottoa ja kehittää tilin rakennetta.

Tämän blogijutun lopussa voit ladata ilmaisen PDF-tiedoston, jonka avulla pääset tarkistamaan vaihe vaiheelta nämä kuusi tärppiä AdWords-tililtäsi.

1. Konversioseuranta

Konversioseuranta kertoo sinulle mainonnan todellisista tuloksista. Konversioseurannan asettamisessa erityisen tärkeää on miettiä mainontasi liiketoiminnalliset tavoitteet eli, kuinka paljon pyrit saamaan mainonnallasi kauppaa tai esimerkiksi yhteydenottoja. Konversioseuranta siis linkittää yhteen mainontasi ja liiketoiminnalliset tavoitteet.

Mitä konversiot voivat sitten olla? Konversioita voi olla esimerkiksi ostos verkkokaupassa, yhteydenottolomakkeen täyttäminen, tietyllä sivuston osassa vierailu kuten esimerkiksi verkkokaupan kiitossivulla vierailu, vierailun kesto, tai pdf-tiedoston lataaminen.

Saat konversioseurannan päälle asentamalla verkkosivuille pienen koodinpätkän. Koodi asennetaan sille sivuston osalle, jossa konversiosi tapahtuu eli esimerkiksi verkkokaupan tilauksen kiitossivulle tai yhteydenottolomakkeen täytön jälkeen aukeavalle kiitossivulle. AdWordsin oman seurantakoodin lisäksi voit myös tuoda tavoitteet Google Analytics -tililtä AdWordsin konversioksi.  Kun asiakas vierailee näillä sivuilla, lähetetään Googlelle tieto siitä. Evästeet ovatkin avainasemassa konversioseurannan kannalta, sillä niiden avulla mainosjärjestelmä osaa yhdistää konversion tietystä lähteestä tulevaksi.

Konversioseurannan avulla voit siis mitata mainontasi tuloksia. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että tarkistat konversioseurannan olevan asennettu AdWords-tilille. 

2.   Avainsanojen hakutyypit

Avainsanojen hakutyypit ja niiden onnistuminen sekä sovittaminen mainontaasi sopivaksi  on tärkeää. Oikeilla avainsanojen hakutyypeillä vähennät turhaa näkyvyyttä hakutuloksissa. Onnistuneilla avainsanatyypeillä saat myös laskettua mainontasi kuluja, sillä saat kohdistettua paremmin mainontasi oikeille, potentiaalisille asiakkaille. Onnistunut avainsanojen hakutyyppien käyttö johtaa yleensä myös parempiin laatupisteisiin.

Avainsanojen hakutyyppejä ovat:

  • Laaja haku: esimerkiksi rautakauppa. Tällöin mainokset näkyvät hauissa, joissa on väärinkirjoitettuja sanoja, synonyymejä ja samankaltaisia hakuja.
  • Laajan haun muokkaus: esimerkiksi +rauta +kauppa. Tällöin mainoksesi näkyvät hauissa, jotka sisältävät muokatun termin tai sen läheisiä muunnelmia missä tahansa järjestyksessä.
  • Ilmaushaku: esimerkiksi “rautakauppa”. Tällöin mainoksesi näkyvät hauissa, joissa on ilmaus tai sen läheinen muunnelma.
  • Tarkka haku: esimerkiksi [rautakauppa]. Tällöin mainoksesi näkyvät hauissa, joissa on tarkalleen avainsanasi tai sen läheinen muunnelma.
  • Negatiiviset avainsanat: esimerkiksi -rautakauppa. Tällöin mainoksesi ei näy hauissa, joissa on negatiivinen avainsana.

Avainsanojen asettamisessa kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun eikä määrään. Jos AdWords-tililläsi on käytössä pelkästään laajan haun avainsanoja, todennäköisesti mainoksesi näkyvät hyvin kirjavalla joukolla erilaisia hakutermejä. Jos taas käytössäsi on pelkästään tarkan haun avainsanoja, saatat rajata liian tarkasti mainosten näkyvyyttä. Avainsanojen hakutyypit näet AdWords-tilisi avainsanat-välilehdeltä. Samalta välilehdeltä pystyt myös tarkistamaan hakutermit-raportin eli sen, millaisilla hakutermeillä mainoksesi ovat näkyneet.

Avainsanojen hakutyypit kannattaa tarkastaa ja optimoida siten, että tavoitat mahdollisimman laajasti tuotteistasi tai palvelustasi kiinostuneet hakijat, kuitenkin välttäen näkyvyyttä epärelevanteilla termeillä. Ääripää pelkästään laajan haun avainsanoihin tai pelkästään tarkan haun avainsanoihin ei useinkaan ole kannattavaa.

3. Mainoslaajennukset

Jos haluat varmistaa paremmat klikkausprosentit ja pärjäämisen huutokaupassa, kannattaa sinun hyödyntää tehokkaasti mainoslaajennuksia. Mainoslaajennusten avulla saat mainoksista kiinnostavampia ja paremmin hakijoita palvelevia. Laajennuksia voivat olla monien joukossa sivustolinkkilaajennukset, puhelulaajennukset tai huomiotekstilaajennukset. Mainoslaajennusten avulla pystyt tuottamaan lisäinformaatiota mainoksestasi, yrityksen tarjonnasta ja täten parantamaan klikkausprosenttia ja kasvattamaan mainoksien näkyvyyttä.

Mainoslaajennukset parantavat mainostesi näkyvyyttä, miksi siis et käyttäisi niitä? Hyvää vastausta tähän kysymykseen ei ole ja sen takia AdWords-tililtä kannattaa tarkistaa, että maksimoit mainostesi näkyvyyden myös mainoslaajennusten avulla. Mainoslaajennusten käyttö ei maksa mitään lisää, pikemminkin se voi jopa laskea mainonnan kustannuksia.

Mainoslaajennuksia voit asettaa kampanja- ja mainosryhmätasolla. Suositus on, että asetat mainoslaajennuksesi mahdollisimman tarkasti, mieluiten mainosryhmätasolla. Näin saat tarjottua potentiaaliselle asiakkaallesi laajemmin ja tarkemmin informaatiota siitä, mitä todella tarjoat ja voit esimerkiksi sivustolinkkilaajennusten avulla ohjata potentiaalisen asiakkaasi suoraan tietyille verkkosivustosi sivuille.

4. Mainosten testaaminen

Mainosteksteillä on paljon vaikutusta siihen, millaisen klikkausprosentin mainoksesi saavat. Tarkasta että jokaisessa mainosryhmässäsi testataan vähintään kahta eri mainosversiota. Mainostestaus tai paremmin tunnettuna a/b-testaus on mainosten välistä vertailua, jossa etsitään jatkuvasti parhaiten toimivaa mainosta. Testausta tehdään aina vähintään kahden mainoksen välillä ja pyritään löytämään se mainos, jota on tilastollisesti kannattavampaa näyttää.

Mainosten kohdalla kannattaa siis tarkastaa AdWords-tililtäsi, että jokaisessa mainosryhmässä on vähintään kaksi mainosversiota, jotta mainosten testaamista tapahtuu.

5. Muutoshistoria

Muutoshistoriatyökalun avulla pystyt tarkastelemaan, millaisia muutoksia AdWords-tilillä on tehty viimeisen kahden vuoden aikana. Muutoshistoriaan tallentuu tarkasti kaikki muutokset, jotka kampanjoihin tehdään. Työkalu on siitä hyvä, että pystyt tarkastamaan tekemäsi muutokset ja jos tiliäsi hoitaa useampi henkilö tai ulkopuolinen kumppani, näet myös millaisia muutoksia heidän toimestaan tilillä on tehty.

Muutoksien tekeminen ja mainonnan optimointi on oleellisessa osassa onnistunutta mainontaa. Optimointi tarkoittaa usein muutoksia ja jatkuvaa mainonnan viilaamista, testaamista ja johtopäätöksien tekemistä. Muutoshistoriaa kannattaa siis tarkastella sillä silmällä, että onko todella mainonnan optimoimiseksi tehty jotain vai onko puheet optimoinnista jäänyt vain puheen tasolle.

Selväähän on se, että muutosten määrä ei suoraan kerro, kuinka hyviä ne ovat. Muutoshistoriaa tarkastellessa kannattaa myös miettiä, millaisia muutokset ovat olleet ja onko muutoksia ja optimointitoimenpiteitä pyritty tekemään tilin kaikissa kampanjoissa vai vaan esimerkiksi yhdessä kampanjassa?

Muutoshistoriatyökalu on myös näppärä tilanteissa, joissa haluat kumota tekemäsi muutokset. Olet säätänyt esimerkiksi hintatarjouksia, mutta tajuat hetken päästä, että nostamisen sijaan laskit kaikkia avainsanojen hintatarjouksia. Muutoshistoriatyökalun avulla pääset painamaan sitä kuuluisaa “undo”-painiketta, jotta virheellinen muutos kumoutuu ja voit tehdä uudet haluamasi muutokset.

PDF-tiedostosta löydät vinkit, miten tarkistaa tärpit tililtäsi

6. Laatupisteet

Viimeisenä tärppinä voit tarkistaa AdWords-tililtäsi avainsanojen laatupisteet. Laatupisteet ovat Googlen arvioita avainsanojen, mainosten ja mainosten aloitussivujen laadusta. Voit lukea klikkaamalla tästä lisää, mitkä tekijät vaikuttavat laatupisteisiin.

Laatupisteet kannattaa tarkastaa, koska korkeammat laatupisteet voivat laskea mainontasi kustannuksia ja samalla parantaa sen sijaintia hakutulossivulla. Jos avainsanoillasi on huonot laatupisteet, kannattaa sinun kiinnittää seuraaviin asioihin huomiota:

  • Sopiiko sivustosi myös mobiilikäyttäjälle ja miten helppo sivustolla on liikkua?
  • Vastaako mainostekstit potentiaalisen asiakkaan hakulausekkeisiin?
  • Milloin viimeksi olet luonut uusia, houkuttelevia mainostekstiversioita ja testannut niitä?

Teemme Mediashakella ilmaisia AdWords-kartoituksia, joissa tarkastamme edellä esitellyt tärpit sekä 21 muuta AdWords-tilin kohtaa. Tavoitteena on kartoittaa ovatko AdWords-kampanjoiden asetukset optimaaliset, paljonko menetät rahaa turhilla hakutermeillä näkymiseen, onko mainontasi skaalattu oikein tuoton maksimoimiseksi ja miten mainonnan tuottavuutta voidaan kehittää. Voit tilata ilmaisen AdWords-kartoituksen, mikäli mediabudjettisi on AdWords-mainontaan vähintään 1000 euroa kuukaudessa.

Tarvitsetko apua näiden tärppien tarkistamiseen? Täytä alla oleva lomake, saat oppaan PDF-tiedostona itsellesi.

[contact-form-7 id=”48799″ title=”Tarkista nämä kuusi asiaa AdWords-tililtäsi”]