Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Viime marraskuun ensimmäisenä päivänä elin yhtä elämäni jännittävintä päivää. Olin aloittamassa trainee-jaksoa Digital Marketing Traineena Mediashakella. Edessäni oli hyppy uuteen työhön ja täysin uusien asioiden opetteluun. Enhän ollut aiemmin kuin pintapuolisesti kuullut että, mikä Google AdWords on ja tästä päivästä eteenpäin tavoitteena olisi, että oppisin tuntemaan syvällisesti AdWordsin salat ja miten sen avulla voidaan luoda myyntiä.

Työ oli alkanut jo itseasiassa muutama päivä ennen ensimmäistä työpäivää tutustumisella SEM konsultin yhteen tärkeään työkaluun: oppaaseen ja sivustoon, jossa on tullut marraskuusta lähtien pyörittyä lähes päivittäin eli Google Support -ohjeistuksiin AdWordsistä. Ensimmäisellä viikolla edessäni oli myös Googlen koulutus, jossa tavoitteena oli suorittaa ensimmäinen Googlen sertifikaattikoe.

Silmääni pisti Mediashaken rekryilmoituksessa erityisesti muutama eri kohta. Niistä ensimmäinen oli seuraava: “Meidän asiakkaat eivät osta kivoja mainoskamppiksia, vaan myyntiä. Ja sitä me myös teemme.”

Mielestäni oli siistiä ajatella, että me todella teemme tuloksellista myyntiä digitaalisen markkinoinnin avulla. Työssä onnistumista pystyttäisiin mittaamaan. Tämä lause on pitänyt paikkaansa ensimmäisestä päivästä lähtien. Joka päivä iloitsen asiakkaille saatavista tuloksista ja koen, että teemme heille oikeasti tärkeää työtä. Työhön Mediashaken Google AdWords -tiimissä kuuluu meidän asiakkaiden myynnin edistäminen. Emme oikeastaan luo upeita konsepteja tai brändejä, vaan tehokkaita kampanjoita, joita optimoimme jatkuvasti. Päätökset eivät vain perustu mutuun.

Toinen asia, joka pisti silmääni oli: “Saat oppimiseen paljon tukea, koulutusta, jatkuvaa sparrausta ja ohjausta — mutta myös sinulta vaaditaan venymistä (itseopiskelua) ja intohimoa.” Meidän toimitusjohtaja Matti koulutti minua ahkerasti alkuun. Meillä saattoi olla parin tunnin setti edessä, jolloin minulla oli mahdollisuus kysyä asioista, jotka olivat epäselviä. Välillä väännettiin rautalangasta ja lujasti.

Ennen Googlen koulutuksia minun täytyi myös opiskella itsenäisesti. Opiskelin myös kotona, koska halusin oppia asiat mahdollisimman hyvin, jotta pääsisin itse asiaan eli tekemään asiakasprojektejamme. Ensimmäinen Google AdWords -sertifikaattikoe jännitti, ja jäin pistettä vajaaksi, jotta olisin saanut kokeen läpi. Tämäkään ei kaatanut maata, vaan kerrattiin vielä mielestäni vaikeat asiat Matin kanssa ja seuraavalla kerralla koe menikin jo kirkkaasti läpi. Ei ole ollut päivää, jolloin töissä ei olisi voinut kysyä apua tai työkaverin mielipidettä, miten hommat kannattaisi hoitaa.

Mediashaken työssä eniten on kuitenkin yllättänyt se, kuinka analyyttista otetta työssä vaaditaan. Jos mainonta ei asiakkaalla syystä tai toisesta toimi, me pyrimme etsimään siihen selkeän syyn. Pyrimme myös ymmärtämään, miksi asiakkailla menee hyvin. Mainontaa myös rajoittaa monet erilaiset säännöt, jotka täytyy mainonnan tekijänä tietää. Jotta pystyn tekemään töitä Google AdWordsin avulla, täytyy minun myös opiskella asioista joka päivä lisää. Omaa tekemistä ja päätöksiä täytyy myös punnita kriittisesti. Perustuvat päätökset dataan vai tuntuuko minusta vain siltä.

Tavanomainen työpäiväni kuluu asiakastöissä. Kampanjoiden tekeminen alkaa avainsanatutkimuksella, sitten rakennetaan kampanjat ja niiden käynnistämisen jälkeen alkaa säännölliset optimointityöt. Optimointityön ohella tapaan meidän asiakkaita säännöllisesti ja käymme asiakkaiden kanssa läpi sitä, kuinka mainonta on toiminut ja millaisia tulevaisuuden suunnitelmia meillä on mainonnan suhteen.

 

Viimeinen vuosi on tarjonnut uusia mahdollisuuksia oppia ja digitaalisen markkinoinnin maailma onkin vetänyt todella syövereihinsä. Joka päivä löytää uusia asioita, joita voisi opiskella lisää ja joista ei vielä tiennyt kaikkea. Mielestäni lähes rajaton oppimisen mahdollisuus on yksi SEM konsultin työn parhaimpia puolia, tietysti huikeiden työkavereiden ohella. Meillä on kivaa töissä ja lounastauolla saa pidellä vatsasta, kun työkavereiden jutut naurattaa. Meitä mielestäni Mediashakella yhdistää parikin asiaa: ollaan nuoria ja nälkäisiä tekemään töitä yrityksen kasvun eteen.

Trainee-jakson aikana ja sen jälkeen olen pystynyt tekemään asiakasprojektejamme itsenäisesti. Joka päivä on silti mahdollisuus oppia ja työ pysyy mielenkiintoisena sitä kautta. Toivottavasti saamme juuri sinusta uuden, intohimoisen digitaalisen markkinoinnin tekijän ja Mediashaken AdWords-tiimin jäsenen.

Hakemuksesi voit jättää Digital Marketing Traineeksi täältä.

Lisätietoja Digital Marketing Trainee -jaksosta voit kysyä sähköpostilla anni(at)mediashake.fi tai soittamalla numeroon 050 328 2535.