Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Klikkausprosentti on yksi Google Ads -mainonnan tunnusluvuista, jonka avulla pääset kurkkimaan ja tarkastelemaan, kuinka usein mainoksesi nähneet potentiaaliset asiakkaat ovat todellisuudessa klikanneet mainostasi. Klikkausprosentti on ylivoimaisesti merkittävin laatupisteiden määrittelyssä. Laatupisteet vaikuttavat lopulta myös siihen, kuinka korkealle Googlen hakutuloksissa sijoitutaan. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää, että pyrit nostamaan klikkausprosentin mahdollisimman korkeaksi kaikilla avainsanoilla, joilla haluat tehdä Google-mainontaa.

Olet kuitenkin saattanut törmätä tilanteeseen, jossa mainonnan raportit ja klikkausprosentti näyttävät toivottoman pieniltä. Mitä toimenpiteitä vaaditaan, jotta mainosten klikkausprosentti tuplaantuisi kahdessa seuraavassa päivässä?

Mainonnan rakenteen tarkentaminen

Törmäämme valitettavan usein tilanteeseen, jossa Google-mainonta vaikeuttaa käyttäjien hakukokemusta. Googlen ensisijainen tarkoitus on tarjota hakijoille mahdollisimman laadukas hakukokemus ja toisaalta samaan aikaan mainostajille mahdollisuus tarjota omia tuotteitaan tai palveluitaan, jotka sopivat hakijan tekemiin hakuihin.

Mitä paremmin pystymme vastaamaan hakijan tekemään hakuun, sitä todennäköisimmin hakija myös klikkaa mainosta ja klikkausprosentti alkaa näyttämään sellaiselta, miltä toivoisimme sen myös näyttävän. Tarjoamme siis hakijalle mahdollisimman hyvän hakukokemuksen ja mahdollisuuden tuotteidemme tai palveluidemme ostamiseen sekä tarjouksen pyytämiseen.

Vastaamme hakijan tekemään hakuun kaikista parhaiten tarkentamalla mainonnan rakennetta. Tarkkuudella tarkoitan tässä kohtaa sitä, miten olemme organisoineet mainonnan rakenteen Google Ads-tilille.

Otetaanpa tästä vielä havainnollistava esimerkki. Minulla on vaatteiden verkkokauppa, jolle haluan tehdä Google Ads-mainontaa. Nyt olen jaotellut mainontani alla olevan kuvan mukaisesti.

Ads-mainonnassa pätee seuraavanlainen hierarkia: ensin meillä on tilitaso, jonka alla on vähintäänkin yksi, mutta optimitilanteessa useampi kampanja. Kampanjan alla on sitten vähintään yksi mainosryhmä, mainosryhmätasolta määritellään avainsanat sekä mainostekstit.

Nyt olen tehnyt koko verkkokaupalle yhden kampanjan ja yhden mainosryhmän ja mainosryhmän alle olen lisännyt  kaikki mahdolliset avainsanat. Mihin tämä sitten johtaa? Siihen, että olen joutunut luomaan hyvin geneerisen mainoksen, joka ohjataan esimerkiksi etusivulle, koska en ole voinut tietää, millaisella sanalla potentiaalinen vaatekaupan asiakas hakee Googlesta.

Tämänkaltaisella mainonnan rakenteella olen tehnyt erittäin klassisen virheen mainonnan rakenteen suhteen. Tällaisella rakenteella mainoksen klikkausprosentti on suurella todennäköisyydellä huono, minkä seurauksena joudun myös maksamaan jokaisesta klikkauksesta korkeampaa hintaa heikkojen laatupisteiden vuoksi.

Kyseessä on siis tilanne, jonka me kaikki mainonnan tekijät haluamme välttää. Tämä on myös rakenne, jonka korjaamalla saamme todennäköisesti tuplattua klikkausprosenttimme vain kahdessa päivässä.

Mitä mainonnan rakenteen muuttaminen siis käytännön tasolla sitten tarkoittaisi? Jaottelisin ensin eri tuoteryhmät omiin kampanjoihin. Näin ollen esimerkiksi mekoille, paidoille, shortseille ja muille selkeille tuoteryhmille tulisi omat kampanjat.

Tämän jälkeen lähtisin lisäämään mainosryhmiä ja omiin mainosryhmiin vain toisiinsa liittyvät asiat. Eli mekkojen kampanjaan mainosryhmiksi tulisi kukkamekoille, keltaisille mekoille ja maksimekoille omat mainosryhmät. Selkeää, eikö vain?

Näiden mainosryhmien alle tulisi vain näihin liittyviä avainsanoja ja sen jälkeen pystyisin kirjoittamaan mainostekstit, jotka vastaavat määrittelemiäni avainsanoja. Tämän jälkeen pystyn ohjaamaan mainoksen juuri sellaiselle sivulle, josta esimerkiksi kukkamekot löytyvät. Hakijan hakukokemus parantuu huikeasti ja toisaalta tunnusluvut, kuten klikkausprosentti, oletettavasti kasvaa.

 

Tarkka rakenne on siis yksi isoimmista ja tärkeimmistä asioista, mikäli haluat tuplata klikkausprosenttisi. Useimmiten rakenteen tarkentamisella on muitakin hyötyjä, kuten konversiohintojen lasku ja kulujen pienentyminen. Tarkentamista kannattaa siis tehdä muidenkin hyötyjen kuin klikkausprosentin parantumisen vuoksi.

Avainsanojen hakutyypit ja negatiiviset avainsanat

Toinen keino klikkausprosentin tuplaamiseen on se, että käytän tehokkaasti avainsanojen hakutyyppejä ja lisään negatiivisia avainsanoja.

Oletusasetuksilla Google näyttää mainoksia hyvin laajalle yleisölle. Mukana saattaa siis olla hyvin paljon sellaisia sanoja, joilla et oikeasti toivoisi mainosten näkyvän. Tämän rajoittamiseen yksi tehokkaimpia keinoja on käyttää avainsanojen hakutyyppejä.

Avainsanojen hakutyyppi tarkoittaa sitä, että avainsanan määrittelijä eli Google Ads -tilin tekijä määrittelee Googlelle, että avainsanasta rajoitetaan joitakin osia pois ja mainoksia ei saa näyttää mainoksia avainsanan synonyymeille tai väärin kirjoitetuille muodoille.

Avainsanojen hakutyyppejä on neljä erilaista: laaja haku, ilmaushaku, laajan haun muokkaus ja tarkka haku. Nimensä mukaisesta laaja haku on näistä kaikkein lavein ja tarkka haku tarkin. Suosittelemme käyttämään mahdollisimman tarkkoja avainsanojen hakutyyppejä, jolloin varmistamme, ettei mainokset näy epärelevanteilla hauilla Googlessa.

Vaikka käytämme avainsanojen hakutyyppejä, tulee silti aina poikkeuksetta Google-mainonnassa ja erityisesti sen aloitusvaiheessa hukkanäkyvyyttä sellaisilla termeillä, joilla emme toivoisi mainosten näkyvän.

Näitä sanoja kannattaa tarkistaa hakutermiraportista. Hakutermeistä näet sanat, millä hakijat ovat todellisuudessa etsineet Googlessa ja sitten klikanneet mainosta. Jos hakutermeissä on paljon sellaista, mikä ei ole liiketoiminnan kannalta merkittävää, ne sanat kannattaa lisätä negatiivisiksi avainsanoiksi.

Nosta avainsanojen hintatarjouksia

Kun olet laittanut mainonnasta edellä esitellyt kohdat kuntoon ja edelleen klikkausprosenttisi näyttää huonolta niin seuraava vaihe on, että nostat avainsanakohtaisia hintatarjouksia.

Hintatarjouksien nostamisessa kannattaa ensin miettiä, oletko tyytyväinen nykyiseen konversiohintaan ja voisitko maksaa uudesta asiakkaasta vielä hieman enemmän. Jos pohdinnan jälkeen päädyt siihen, että pystyisit maksamaan konversiosta eli mainonnasta tavoiteltavasta asiasta vielä hiukan enemmän, kannattaa hintatarjouksia nostaa.

Hintatarjouksen nostaminen parantaa mahdollisuuksia sijoittua huutokaupassa yhä korkeammille mainospaikoille, jolloin todennäköisesti myös mainoksen klikkausprosentti parantuu.

Laittamalla nämä kolme esiteltyä kohtaa Google Ads -tilillä kuntoon, todennäköisesti tuplaat helposti mainontasi klikkausprosentin parin seuraavan päivän aikana.