Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Tämä postaus on osa Verkkokauppiaan Facebook-opasta, jonka voit käydä lataamassa kokonaisuudessaan Mediashaken Facebook-sivuilta http://www.facebook.com/mediashake.

1. Minimaalinen panostus

Todella monella verkkokaupalla Facebook on jäänyt vähälle mietinnälle ja toteutus vasemmalle kädelle. Facebook-markkinoinnissa onnistuminen vaatii jatkuvaa työtä ja panostusta. Ota Facebookin käyttö jokapäiväiseksi rutiiniksi.

2. Turhat ja itsekeskeiset päivitykset

Facebook-sivussa ei ole kyse vain sinusta ja yrityksestäsi. Päivitysten täytyy olla sellaisia, jotka kiinnostavat kohderyhmääsi. Jos et itse kuuluu verkkokauppasi kohderyhmään, sinun on osattava ajatella asioita kohderyhmäsi näkökulmasta tai muuten mennään metsään. Onneksi tylsät päivitykset paljastuvat helposti: jos kukaan ei peukuta tai kommentoi päivitystäsi, olet todennäköisesti onnistunut luomaan tylsää sisältöä.

3. Vuorovaikutuksen puuttuminen

Facebook mahdollistaa vuorovaikutuksen, mutta valitettavan harvoin sitä oikeasti syntyy. Vuorovaikutus on tärkeää, koska se vahvistaa suhteita ja lisää asiakkaiden lojaliteettia sekä valaa luottamusta. Tee Facebookista asiakaspalvelukanava kertomalla kauppasi yhteystiedot-sivulla, että asiakaspalvelua saa Facebookissa. Kysele tykkääjiltä mielipiteitä. Järjestä spontaaneja kilpailuja, jotka herättävät keskustelua. Jaa mielenkiintoisia linkkejä ja pyri luomaan niiden pohjalle keskustelua. Kun ihmiset huomaavat, että keskustelu on luontevaa yrityksesi Facebook-sivulla, se tulee lisääntymään itsestään. Yhä useampi uskaltaa avata suunsa ja sinä saat enemmän näkyvyyttä.

4. Kohderyhmälle sopimaton kommunikointi

Jos myyt tuotteita teini-ikäisille, sinun kannattaa ehkä kirjoittaa teini-ikäisten tyylillä: paljon hymiöitä, ei kirjakieltä, ehkä ripaus slangia. Liian jäykkä ja asiallinen tyyli ei luo ihmisläheistä kuvaa, mutta joillakin toimialoilla sekin voi olla omiaan. Tarkkaile, miten asiakkaasi kirjoittavat ja yritä päästä kohderyhmäsi tasolle. Jos asiakkaasi käyttävät paljon hymiöitä, käytä sinäkin. Jos asiakkaasi ovat kuivia kuin sahara, ole sinäkin. Vuorovaikutuksen edellytyksenä on samalle aallonpituudelle pääseminen ja joskus se voi tarkottaa sitä, että sinun on muututtava ja mentävä epämukavuusalueelle.Jos et ymmärrä kohderyhmääsi, ota selvää. Voit esimerkiksi palkata jonkun faneistasi tekemään sinulle päivityksiä Facebookiin vaikka lahjakorttipalkalla.

5. Huolimaton kirjoitus

Liian usein näkee Facebook-päivityksiä, joissa on räikeitä kirjoitusvirheitä. Nyt ei ole kysymys pilkunviilaamisesta, vaan räikeistä kirjoitusvirheistä. Siis sellaisista, että krijamet mnevät iahan skeaisin. Lue päivitykset huolella läpi ennen kuin pistät ne kaikkien näkyville. Kirjoitusvirheitä toki sattuu kaikille, mutta jatkuva räikeiden kirjoitusvirheiden viljely voi syödä yrityksesi imagoa. Myöskään ISOT KIRJAIMET ja rajaton huuto- ja kysymysmerkkien käyttö ei kuulu hyvään tapaan kirjoittaa, eihän!!!!???, olipa kohderyhmä mikä tahansa.

6. Jatkuva tarjousralli

Tarjousten jakaminen sopivissa määrin ei ole virhe, vaan pikemminkin toivottavaa. Mieti kuitenkin, onko liiketoiminnallisesti järkevää aloittaa jatkuva tarjousralli. Opettamalla tykkääjät odottamaan tarjouksia voit joutua noidankehään, joka painaa bisneksesi kannattavuuden lattiaan. Tämä on tietysti sinun päätettävissäsi, mutta varo sortumasta liian anteliaaksi.