On kulunut jo vuosi, kun lokakuussa 2020 Google julkaisi uuden analytiikkatuotteen: Google Analytics 4:n. Jos on tottunut käyttämään aiempaa Google Analyticsin versiota (joka kantaa nimeä Universal Analytics) ei ole voinut välttyä törmäämästä Google  Analytics 4:ään.

Tämä blogijuttu vastaa kahteen kysymykseen: miksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön Universal Analyticsin rinnalle ja milloin käyttöönotto kannattaa tehdä? Lopuksi kerron vielä muutamia huomionarvoisia vinkkejä Google Analytics 4:n käyttöönottoon liittyen.

Viisi syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön

  1. Google ei enää kehitä Universal Analytics -versiota

Ensin kaikista ilmiselvin käyttöönottoa tukeva seikka: Google ei enää kehitä lainkaan Universal Analytics -versiota. Yhtäkään uutta ominaisuutta ei ole siis odotettavissa tähän työkaluun. On todennäköistä, että Universal Analytics ei vielä häviä pitkään aikaan, mutta jos aiot nojata yrityksenne web-analytiikassa Googlen tuotteisiin, sinulla ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä käyttämään Google Analytics 4 -versiota.

 

  1. Laitteiden välinen seuranta on valovuoden edellä Universal Analyticsiä

Universal Analytics on aivan onneton työkalu käyttäjien tunnistamiseen eri laitteiden välillä. Kun teet markkinointipäätöksiä Universal Analytics -datan avulla, perustuu seuranta siihen, mitä käyttäjät ovat yksittäisellä laitteella tehneet.

Esimerkkinä:

  1. Käyttäjä klikkaa some-mainosta puhelimella
  2. Sama käyttäjä klikkaa myöhemmin läppärillä orgaanista hakutulosta ja päätyy jättämään tarjouspyynnön yrityksen verkkosivuilta

Esimerkkitapauksessa Universal Analytics ei kykene tunnistamaan käyttäjää samaksi eri käyntikertojen välillä, koska käynnit tehdään eri laitteella. Näin ollen raportointiin kirjautuu yksi ei-konvertoitunut käynti somesta ja yksi konvertoitunut käynti orgaanisesta Googlesta. Näin ollen vaikka kuinka tutkisit Universal Analyticsistä eri attribuutiomalleja ja tekisit hienostuneita analyysejä, seuraat hyvin rikkinäistä kuvaa asiakkaiden polusta ja kosketuspinnoista eri markkinointikanaviin.

Toki Universal Analyticstiä löytyy erillinen beta-vaiheessa oleva Cross Device -raportti (joka on käytössä, jos olette aktivoineet Google Signals -ominaisuuden, jota Google Analytics 4 myös hyödyntää), mutta se on hyvin kapea versio siitä, mihin Google Analytics 4 pystyy. Ennustan myöskin, että kyseinen ominaisuus jää ikuiseksi betaksi ja Google Analytics 4:än varjoon.

Jotta tämä blogijuttu ei kasva liian pitkäksi, en mene tässä tarkkoihin yksityiskohtiin, miten Google Analytics 4 tunnistaa käyttäjän samaksi. Keskeisin tunnistustapa on käyttäjän kirjautuminen Googlen palveluihin eri laitteilla.

  1. Evästeettömän seurannan tulevaisuus on Google Analytics 4:ssä

GDPR:n tuomat muutokset evästeiden asettamiseen käyttäjien laitteisiin ovat muuttaneet web-analytiikkaa pysyvästi. Koska Universal Analytics vaatii toimiakseen evästeitä, myöskään dataa ei kerätä evästeettömiltä käyttäjiltä.

Myös Google Analytics 4 käyttää evästeitä eri tarkoituksiin. Sen sijaan evästeet kieltäneiltä käyttäjiltä voidaan kerätä dataa ilman henkilötiedoksi luokiteltavia yksilöiviä tunnisteita. Tätä dataa Google tulee hyödyntämään mallinnuksiin, joissa kävijäseurannasta puuttuvat tiedot saadaan palautettua raportointiin yksityisyyttä kunnioittaen. Näin ollen Google Analytics 4 tulee tarjoamaan mahdollisuuksia seurata käyttäjiä myös ilman evästeitä.  Nämä ominaisuudet ovat vielä kehityksen alla, mutta ovat yksi tärkeimmistä syistä siirtyä Google Analytics 4 käyttöön.

Jotta evästeetöntä dataa voidaan kerätä, täytyy käytössä olla Google Consent Mode -ominaisuus

  1. Fiksummat perusmittarit, bounce rate on vihdoin historiaa

Oletko joskus käyttänyt seuraavia Google Analytics – tunnuslukuja verkkosivujenne analysoinnissa?

  • Keskimääräinen istunnon kesto
  • Keskimääräinen sivulla vietetty aika
  • Välitön poistumisprosentti (bounce rate)

Tiesitkö, että nämä mittarit ovat monella tapaa harhaanjohtavia ja huonoja? 💩

Aikaan perustuvat mittarit ovat huonoja siksi, että Universal Analytics ei kykene mittaamaan oikeasti käyttäjän verkkosivuilla viettämää aikaa. Ajanmittaus perustuu käyttäjän sivunlatausten väliseen aikaan. Tämän takia Universal Analytics ei esimerkiksi koskaan pysty mittaamaan aikaa, jonka käyttäjä viettää viimeisellä sivulla ennen istunnon päättymistä. Jos käyttäjä siis lukee vaikka mielenkiinnolla 15 minuuttia sinun pieteetillä kirjoittamaasi blogijuttua, mutta ei siirry koskaan seuraavalle sivulle lukemisen jälkeen, jää tämä aika kirjautumatta Analyticsiin. Universal Analytics ei myöskään millään tavalla mittaa käyttäjään aktiivisesti sivulla viettämää aikaa, pelkästään sivunlatausten väliä (periaatteessa kello raksuttaa siis myös silloin, kun sivu on ei-aktiivisena välilehtenä auki).

Välitön poistumisprosentti on toinen mittari, jota harvoin kannattaa käyttää minkäänlaiseen analysointiin. Perusidea siinä on hyvä: mitata kuinka moni käyttäjistä kääntyy kannoillaan välittömästi sivuille saapumisen jälkeen. Sen sijaan toteutustapa on huono: välittömäksi poistumiseksi lasketaan käyntikerrat, joissa käyttäjä lataa vain yhden sivun vierailun aikana. Palaan aiempaan esimerkkiin blogijutun lukemisesta: jos käyttäjä klikkaa esimerkiksi some-mainoksen kautta blogijuttuun ja lukee sitä 15 minuuttia siirtymättä missään vaiheessa muille sivuille verkkosivustolla, kyseinen käynti lasketaan välittömäksi poistumiseksi, koska se sisälsi vain yhden sivunlatauksen.

Google Analytics 4 korjaa näitä ongelmia aika fiksuksi esimerkiksi seuraavilla uusilla perusmittareilla:

  • Average engagement time kertoo kuinka kauan käyttäjä on ollut aktiivisesti tekemissä verkkosivujenne kanssa (niin että sivunne on ollut selaimessa esillä)
  • Engaged sessions kertoo kuinka moni käyttäjistä on viettänyt sivulla vähintään 10 sekuntia tai siirtynyt eteenpäin (näin ollen alle 10 sekuntia viettäneet voidaan hyvillä mielin sanoa välittömästi poistuneiksi)

Helpompi datan hakeminen

Onko sinulla ollut joskus haasteita löytää oikeaa dataa Universal Analyticsistä? Loputtomien raporttien sokkeloon on helppo eksyä.

Google Analytics 4:ssä datan hakeminen helpottuu yllättävänkin tehokkaan haun ansiosta. Voit kirjoittaa hakukenttään haluamasi tiedon esimerkiksi kysymyksenä ja varsin usein vastausten tulee kuin apteekin hyllyltä. 

Alla esimerkki. Kuinka monta konversiota saimme viime kuussa? Miten se erosi viime vuoteen? Vastaus löytyy muutamalla kysymyksellä.

google-analytics-4-haku

Milloin käyttöönotto kannattaa tehdä?

Jos aiotte käyttää jatkossakin Googlen ilmaisia ja monipuolisia web-analytiikkatyökaluja, kannattaa Google Analytics 4 -käyttöönotto aloittaa mahdollisimman pian. Koska kyseessä on täysin erillinen tuote, alkaa data kertymään sinne alusta ja Universal Analyticsin tiedot eivät siirry Google Analytics 4:n puolelle. Mitä aiemmin otatte työkalun käyttöön, sitä nopeammin teillä on myös vertailudataa Google Analytics 4:ssä.

Jos verkkosivunne on menossa uusiksi seuraavan kuuden kuukauden aikana, kannattaa odottaa Google Analytics 4:n käyttöönottoa siihen hetkeen. Verkkosivuston uudistuksen yhteydessä yleensä analytiikka menee joka tapauksessa uusiksi ja on turhaa työtä tehdä asennusta vain muutamien kuukausien takia.

Kun otatte Google Analytics 4:n käyttöön, kiinnittäkää huomiota seuraaviin asioihin:

  • Mitä konversioita haluatte seurata ja miten ne asennettaan Google Analytics 4:ään?
  • Onko sivuillanne Traficomin uuden ohjeistuksen mukainen evästelupakysely? Tämä kannattaa tehdä samalla.
  • Ottakaa Google Analytics 4:n käyttöönoton yhteydessä myös Google Consent Mode -käyttöön, jotta pääsette myöhemmin hyötymään evästeettömästä seurannasta.

Jos tarvitset apua analytiikan suunnittelussa, asennuksessa tai toteutuksessa Mediashaken analytiikkaosaajat auttavat sinua mielellään yli 100 yrityksen analytiikan asennuksen kokemuksella.

 

KategoriatAnalytiikka