Olitpa sitten pienyrittäjä, yrityksen markkinointipäättäjä tai myyjä, sinun tehtävänäsi on vaikuttaa muihin ihmisiin. Oikeastaan me kaikki, olipa ammattimme tai tehtävämme mikä tahansa, joudumme vaikuttamaan jatkuvasti muihin ihmisiin saadaksemme oman asiamme läpi. Tästä syystä olisi hyvä tietää, miten muihin ihmisiin vaikutetaan.

Myös hyvän markkinoinnin edellytys on perusymmärrys siitä, miten me ihmiset toimimme. Miksi ryhdyt jonkin yrityksen asiakkaaksi toisen sijaan? Miksi päädyt ostamaan juuri jonkin tietyn tuotteen? Tätä asiaa on tietysti tutkittu paljon ja siitä on kirjoitettu lukemattomia kirjoja. On olemassa tutkimuksissa todistettuja perusperiaatteita, joiden avulla voimme vaikuttaa toisiin ihmisiin. Esittelen nyt kuusi vaikuttamisen perusprinsiippiä, jotka esitellään varsin kattavasti vaikuttamisen psykologian klassikokirjassa “Influence”. Jos olet vähänkään kiinnostunut markkinoinnista tai siitä miten ihmiset toimivat, tämä on kirja, joka sinun olisi pitänyt lukea jo aikoja sitten.

Vaikuttamisen kuusi perusperiaatetta

1. Vastavuoroisuus

Tiedät varmasti sen tunteen, kun saat yllättäen jonkinlaisen lahjan tai yllätyksen aivan puskan takaa sellaiselta ihmiseltä, jolta et sellaista ikinä uskonut saavasi. Mitä mietit ensimmäisenä? Jos olet kuin useimmat meistä, olet aivan ensimmäisenä miettimässä, miten voit korvata tämän ystävällisen eleen hänelle. Vastavuoroisuus on periaate, joka on kuin ohjelmoitu meihin. Sen taustat lienevät pitkällä ihmiskunnan historiassa, sillä auttamalla toisiamme vastavuoroisesti olemme pystyneet selviämään paremmin.

Miten voit hyödyntää tätä bisneksessä? Tarjoa asiakkaillesi jotain hyödyllistä ilmaiseksi. Auta asiakasta pyyteettömästi ja hän auttaa sinua ostamalla.

2. Social proof (sosiaalinen todiste?)

Samalla kadulla on kaksi ravintolaa. Ensimmäisen ravintolan ovella on 5 metrin jono. Toisen ravintolan ovella ei ole jonoa lainkaan. Kumpi tarjoaa parempaa ruokaa?

Teemme päätöksiä varsin paljon muiden ihmisten tekemien päätösten perusteella. Jos jokin tuote on muiden mielestä hyvä, se on todennäköisemmin hyvä myös sinun mielestäsi. Varsinkin, jos ystävämme (mieluiten useampi) kertoo jonkin tuotteen olevan hyvä, olemme käytännössä samantien matkalla kauppaan.

Näytä suosituksilla, mitä muut ovat tuotteistasi pitäneet. Kerro miten paljon sinulla on asiakkaita. Hanki aktiivinen lauma Facebook-tykkääjiä. 

3. Tykkääminen
Tykkääminen vaikuttamisen keinona
Ja nyt ei puhuta Facebookista. Suostumme helpommin pyyntöihin sellaisilta ihmisiltä, joista pidämme. Millaisista ihmisistä pidämme?

  • Ihmisistä, jotka ovat samanlaisia kuin me itse.
  • Fyysisesti vetävistä ihmisistä. Pidämme paremman näköisiä ihmisiä sekä älykkäämpinä, lahjakkaimpina että mukavampina. Sukupuolella ei väliä.
  • Ihmisistä, jotka tykkäävät meistä. Jos joku kehuu sinua, pidät hänestä todennäköisemmin.

Näyttäydy enemmän omana itsenäsi yrityksesi viestinnässä. Kukaan ei oikeasti tykkää kasvottomasta yrityksestä. Ihmisiin on helpompi samaistua ja ihmisistä on helpompi tykätä.

4. Auktoriteetti

Kun lääkäri tai pukumies pyytää sinulta palvelusta, olet varmasti paljon auliimpi suostumaan pyyntöön. Ihminen, jolla on korkea auktoriteetti, saa asiansa läpi. Tämän takia mainoksissa esiintyy eksperttejä.

Ryhdy joko itse alasi auktoriteetiksi julkaisemalla artikkeleja tai kirjoittamalla jopa kirja asiantuntemastasi aiheesta. Vaihtoehtoisesti voit pyytää yrityksesi sivuille kommentin joltakin alan asiantuntijalta.

5. Niukkuus
Niukkuus vaikutamisen keinona.
“Vain tänään ja rajoitettu erä.” Kun jotain on saatavilla vain vähän tai ei ollenkaan, sitä halutaan yhä enemmän. Menettämisen tunne on paljon vahvempi kuin saamisen tunne. Pelko siitä, että jää ilman, saa tekemään ostopäätöksen nopeasti.

Kerro rohkeasti, jos jokin tavara on lopussa, eikä sitä tule lisää. Näin se loppuu nopeammin.

6. Sitoutuminen ja johdonmukaisuus

Jos lupaudumme tekemään jotakin, on hyvin todennäköistä, että myös teemme sen. Sillä ei niinkään ole lopulta väliä, miksi lupaudumme. Muistatko itse lupautuneesi joskus johonkin asiaan ja sitten lopulta kuitenkin miettineesi, että miksi ihmeessä edes teen tätä?

Pyrimme myös olemaan johdonmukaisia. Jos suostumme ensin johonkin pieneen pyyntöön, olemme suuremmalla todennäköisyydellä suostumassa saman henkilön seuraavaan, suurempaan pyyntöön.

Pyydä asiakkaitasi sitoutumaan sinuun esimerkiksi kanta-asiakasohjelmien avulla. Pyri ensin saamaan pieniä voittoja ja johdonmukaisuuden nimissä niistä syntyy yleensä pitkiä asiakassuhteita.

Vaikuta fiksusti ja ole itse valppaana

Siinä olivat kuusi vaikuttamisen perusperiaatetta. Näitä käytetään myös meihin jatkuvasti, joten ne on syytä tuntea. Joskus päädymme aivan kuin itsestään tekemään huonoja päätöksiä, koska meitä painellaan näistä vivuista.

Mikäli kiinnostuit asiasta lisää tämän jutun perusteella, suosittelen ehdottomasti hankkimaan Influence-nimisen opuksen, joka löytyy esimerkiksi Amazonista. Kirjassa käsitellään kaikkia kuutta vaikuttamisen keinoa perusteellisesti useiden tutkimusten ja esimerkkien avulla.