Uudelleenmarkkinointi on digitaalisen mainonnan vankkumaton kulmakivi. Uudelleenmarkkinoinnin avulla yritys pystyy muistuttamaan potentiaalisia asiakkaita yrityksen olemassaolosta sekä ohjaamaan halutun toimenpiteen, kuten ostoksen viimeistelyyn.

Uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa kohdentaa mainontaa

Remarketing (tai retargeting) eli suomeksi uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa kohdentaa mainontaa, oli kyseessä sitten kuluttajiin keskittyvä verkkokauppayritys tai B2B-liiketoimintaa tekevä yritys. Uudelleenmarkkinointi on kuitenkin nimenomaan tapa kohdentaa mainontaa, eikä siksi sitä tarvitse ajatella sen monimutkaisempana mainonnan osa-alueena kuin muitakaan mainonnan toimenpiteitä. Voit toteuttaa uudelleenmarkkinointia esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä sekä Google Adsin eri verkostoissa, kuten Displayssa, Discoveryssa, haussa ja YouTubessa. Oikein tehtynä uudelleenmarkkinoinnilla saavutat suuria hyötyä kohderyhmästäsi riippumatta.

Mitä uudelleenmarkkinointi on käytännössä?

Uudelleenmarkkinoinnilla kohdennat mainontaa verkkosivuilla käyneille tai esimerkiksi tiettyä tuotetta katsoneille henkilöille. Juuri tästä syystä tavoitat henkilöt, jotka ovat suurella todennäköisyydellä kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Voit myös sivukävijädatan perusteella luoda samankaltaisuuteen perustuvia kohderyhmiä.  Alla muutama käytännön esimerkki uudelleenmarkkinoinnin hyödyntämisestä: 

  • Potentiaalinen asiakas vierailee verkkokaupassasi ja lisää tuotteen ostoskoriin. Voit kohdentaa mainontaa kohderyhmälle, joka on lisännyt tuotteen ostoskoriin, mutta ei suorittanut ostosta loppuun. Kyseessä on niin sanottua dynaamista uudelleenmarkkinointia ja sitä voit tehdä sekä Googlen että Facebookin ja Instagramin verkostoissa.
  • B2B-yrityksesi myyntiprosessi uusille asiakkaille kestää useita kuukausia. Uudelleenmarkkinoinnin avulla näytät kiinnostuneelle kohderyhmälle koko myyntiprosessin ajan referenssejä, asiakkaiden kommentteja sekä korostat palvelun hyötyjä. Pidät yrityksesi tarjoaman sekä hyödyt asiakkaan mielessä.

  • Luot sivustollasi käyneistä henkilöistä kohderyhmän (eli uudelleenmarkkinointikohderyhmän), joka on todennäköisesti kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi. Tämän tiedon perusteella voit luoda kohderyhmän, joka on samankaltainen kuin sivustollasi käyneet henkilöt. Näin voit kohdentaa mainontaa laajemmalle kohderyhmälle, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tarjoamastasi. Facebookissa käytetään termiä “Lookalike Audience” ja Google Adsissa “Similar Audiences”. 

Muista uudelleenmarkkinointiin sopivat mainossisällöt ja -viestit

Uudelleenmarkkinointi on siis tapa kohdentaa mainontaa. Mainokset näkyvät henkilöille, jotka ovat käyneet sivustollasi aiemmin ja ovat todennäköisesti kiinnostuneita tarjoamastasi. Olennaista on puhutella potentiaalisia asiakkaita sen mukaisesti.

Mainosviesteillä ja -sisällöillä voit muistuttaa asiakasta tekemään halutun toimenpiteen, kuten esimerkiksi verkkokauppaostoksen loppuun. Kokeile rohkeasti erottuvia kehotteita ja mainoskuvia tai -videoita. Muista, että uudelleenmarkkinointia vastaanottava osapuoli on käynyt sivuillasi aiemmin, mutta sen lisäksi todennäköisesti selaillut monia muitakin sivustoja. Et voi olettaa, että verkkosivu vierailija muistaa kaikkea yrityksestäsi tai tarjoamastasi.

Korosta hyötyjä, erottautumistekijöitä, oston esteiden purkamisia (kuten alennuksia tai syitä ottaa yhteyttä) sekä pyri luomaan niukkuutta (rajoitettu erä). 

Evästelupakäytännöt kuntoon

Kohdentaminen ja uudelleenmarkkinointiyleisön kerääminen tapahtuu evästeiden avulla. Facebook-pikseli, Google Analyticsin seurantakoodi ja Google Ads -tagin toiminta perustuu evästeiden käyttöön. Ilman evästeluvan oikeaoppista kysymistä uudelleenmarkkinoinnin toteuttaminen on käytännössä laitonta.

EU:n tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n tulon myötä (astui voimaan keväällä 2018) jokaisen sivuston on kysyttävä lupa verkkosivuvierailijalta evästeiden käyttöön. Evästelupakysely tulee asentaa aina tapauskohtaisesti kunkin sivuston osalta siten, että kävijä voi halutessaan hyväksyä tai olla hyväksymättä tiettyjä evästeitä.

Uudelleenmarkkinointi osana laajempaa kokonaisuutta

Olipa kyseessä sitten iso teollisuuden toimija pitkien myyntiprosessien kanssa tai kuluttajatavaraa myyjä verkkokauppa, asiakas käy joka tapauksessa monta vaihetta läpi ennen lopullista ostopäätöstä. Uudelleenmarkkinointi tarjoaa tiettyyn osaan apuja koko asiakkaan ostoprosessissa. Ota huomioon siis kaikki asiakkaan käymät vaiheet ja tee sen perusteella suunnitelma uudelleenmarkkinoinnin hyödyntämisestä.

via GIPHY

KategoriatGoogle Ads

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *