Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Valtaosa suomalaisten yritysten Google Adwords -mainonnasta on tehty surkeasti. Vaikka Google mainostaakin hakukonemainonnan aloittamisen olevan vain 10 minuutin juttu, on kyse pohjimmiltaan paljon monimutkaisemmasta järjestelmästä, jonka täydellinen osaaminen vaatii jopa vuosien kokemuksen.

Listasin viisi yleistä virhettä Google Adwords -mainonnassa, joita sinun kannattaa välttää.

1. Tuloksia ei mitata

Tämä virhe pätee niin Adwordsiin kuin muuhunkin markkinointiin. Jos tuloksia ei mitata, ei myöskään voida tietää, onko mainonta kannattavaa. Ilman tulosten mittausta on myös mahdotonta tehdä järkeviä päätöksiä sen suhteen, mitä kannattaa mainostaa, kenelle ja millä budjetilla.

2. Liian laaja avainsanalista

Kun Googlesta hakee jotain tietyttä tuotetta tai tuoteryhmää, näkee usein täysin epärelevantteja mainoksia. Tämä johtuu siitä, että mainontaa tehdessä on listattu suuri kasa avainsanoja, jotka etäisesti liittyvät myytäviin tuotteisiin. Nyrkkisääntönä suosittelen ensin lähtemään mahdollisimman tarkoista hakusanoista ja laajentamaan hakusanamäärää, jos volyymia ei tule riittävästi.

3. Huonosti suunniteltu kampanjarakenne

Oikein tehdyssä kampanjarakenteessa eri tuotemerkit ja -ryhmät on jaettu omiin mainosryhmiinsä. Tällöin jokaiselle erilaiselle tuotteelle tai tuotemerkille on tehty oma avainsanalista ja omat mainokset. Hyvin suunnitellun kampanjarakenteen avulla mainonnasta tulee sekä relevantimpaa että myös helpommin hallittavaa. Lisäksi Google palkitsee hyvin tehdyn rakenteen korkeammilla laatupisteillä, jotka vaikuttavat mainonnasta maksettavaan hintaan.

4. Testaamisen ja analysoinnin puute

Google Adwords -mainontaa ei voi saada tuottamaan hyvin ilman testaamista ja analysointia. Käytännössä parhaat tulokset saadaan, kun eri avainsanojen, mainosten ja mainosryhmien toimivuutta tarkkaillaan ja tehdään tilastojen pohjalta muutoksia mainontaan. Huonosti toimivat avainsanat poistetaan ja budjetti keskitetään parhaiten toimiviin mainoksiin.

5. Mainos ja kohdeosoite eivät kohtaa

Jos mainoksessa myydään koiranruokaa, täytyy klikkauksen myös viedä koiranruokien äärelle. Tämä on ehkä yleisin virheistä. Käyttäjä täytyy aina ohjata niihin tuotteisiin, joista mainoksessa puhutaan.