Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Mainoksen keräämien kommenttien määrä ei ole prioriteettina korkealla some-mainonnan tavoitteita pohdittaessa. Tässä blogissa käyn läpi, minkä takia niitä ei kannata kuitenkaan täysin unohtaa. 

Sosiaalisen median mainonnalla voidaan saada paljon aikaan, mutta lopulta kuitenkin jokaisen yrityksen tavoitteena on edesauttaa tehokkaasti yrityksen kasvua. Kuten muunkin mainonnan, myös some-mainonnan tavoitteena on lopulta luoda mainoksia, jotka tuottavat yritykselle rahaa. 

Se, että mainoksen sitoutuminen on hyvällä tasolla ja mainos kerää paljon kommentteja sekä reagointeja, ei vielä tarkoita sen tuovan voita yrittäjän leivän päälle. Sitoutuminen ei itsessään kerro mitään mainosten tehokkuudesta ja on tämän takia useimmiten täysin toissijainen mittari, kun arvioidaan mainontaan investoidulle rahalle saatua vastinetta. Sitoutumista ei kuitenkaan kannata lakaista maton alle ja jättää huomioimatta, sillä mainoksiin sitoutuminen on se kuuluisa kirsikka kakun päällä!

Peukalon pysäyttäjä uutisvirrassa ja asiakasymmärryksen tuki: mainoskommenttien hyödyistä

Tykkäykset, kommentit ja jaot voivat parantaa mainoksesi osuvuutta kohderyhmässä ja sitä kautta parantaa sen jakelua ja tehoa – mahdollisesti jopa pienentää kustannuksia. Osuvammat mainokset ovat mainostajalle siis edullisempia ja tuottavat enemmän tuloksia. 

Mainoskommentteja pystyy myös parhaassa tapauksessa hyödyntämään asiakkaiden syvällisempään ymmärtämiseen sekä uusien oivallusten ja kehitystoimenpiteiden tekemiseen. Mitä ajatuksia yrityksemme mainos asiakkaissa herättää? Nouseeko keskustelusta ilmi aiheita, joita yrityksemme voisi hyödyntää markkinoinnissaan jatkossa? Voiko palautteen perusteella kampanjaa parantaa vielä jotenkin? Kommentit ovat kuin nopea katsaus asiakkaan pään sisälle – ja niitä kannattaa hyödyntää. 

Mainoksen keräämät reaktiot ja kommentit voivat myös toimia monelle kuluttajalle “social proofina”. Sosiaalinen media on erilaisten sisältöjen villi länsi, jossa yritykset kilpailevat huomiosta. Valmiiksi reaktioita ja kommentteja kerännyt mainos voi herättää kuluttajissa enemmän huomiota ja alentaa kynnystä pysäyttää peukalo uutisvirtaa selaillessa – sekä parhaassa tapauksessa myös toimia call-to-actionin mukaisesti.  

tamar

Kommentointi huomioon jo suunnitteluvaiheessa – tavoitteena muistijäljen jättäminen

Kommentointi kannattaa ottaa huomioon jo mainontaa suunniteltaessa. Jos mainontaa lähdetään tekemään nollasta, monelle yritykselle saattaa tulla yllätyksenä kommenttien määrän kasvu. Kun sisällön määrä ja sen maksettu jakelu somessa kasvaa, kasvaa samalla myös mahdollisuus kommentointiin. Tähän tulisi varautua jo hyvissä ajoin ja varmistaa resurssit sekä vastuuunjako kommentteihin vastaamiseen. 

Mainoksiin tulevia kommentteja ei kannata pelätä. Oli kyse sitten positiivisesta tai negatiivisesta, kaikki mainoksiin tulevat kommentit kasvattavat sitoutuneisuutta ja siten mainoksen osuvuutta sekä arvoa. Kommentit ja niistä syntyneet keskustelut kertovat parhaassa tapauksessa mainostajalle mainoksen herättäneen tunteita oikeassa kohderyhmässä – ja tähän kannattaa pyrkiä, herättämään ihmisessä jotain, joka jättää muistijäljen yrityksestä. 

Rajansa kaikella – kaikkea ei tarvitse sietää

Loukkaavien ja henkilökohtaisuuksiin menevien kommenttien osalta ei tarvitse epäröidä, sillä asiattomat kommentit ansaitsevat tulla poistetuksi välittömästi. Poistaminen ei ole kuitenkaan ainoa vaihtoehto, vaan useimmissa tapauksissa niiden piilottaminen riittää. Näin kommentti näkyy ainoastaan sen jättäneelle henkilölle ja vältät poistamisesta aiheutuneen mielipahan. Jos ala-arvoiset kommentit samalta henkilöltä jatkuvat, kannattaa myös pohtia henkilön estämistä sivuilta.

Jokaista negatiivista kommenttia ei kannata vain piilottaa tai poistaa, vaan ottaa palaute vastaan ja vastata siihen tilanteeseen sopivalla tavalla. Pyri aina vastaamaan kommentteihin rakentavasti, asiakkaan tilanne huomioiden. Kuten puhelinpalvelussa, myös somessa kuuntelu – tässä tapauksessa paremminkin luetun ymmärtäminen – on valttia.

Ota huomioon asiakkaan kommentissa esille tuomat asiat ja vastaa henkilökohtaisesti. Älä siis vain kopioi ja liitä eli käytä kaikille täysin samaa vastausta. Hyvällä ja asiallisella vastauksella voit kääntää mahdollisen mielipahan neutraaliksi tai parhaassa tapauksessa jopa positiiviseksi. 

Mikä lopulta ratkaisee?

Lopulta some-mainonnassa merkitsee eniten se, kuinka paljon mainos on saanut aikaan liiketoiminnan kannalta tärkeitä toimintoja, kuten myyntiä tai yhteydenottoja. Mainonnan synnyttämiä kommentteja ei pidä kuitenkaan yrityksenä unohtaa: keskusteluun kannattaa osallistua ja kommentteihin reagoida sopivalla tavalla, asiakkaan tilanne huomioiden. Tavoitteena on luoda mainoksia, jotka herättävät käyttäjän huomion, aiheuttavat relevanttia keskustelua, sekä tietenkin – tuovat rahalla mitattavia tuloksia. 

Meistä jokainen elää tänä päivänä sisältöähkyssä. Suunnittelemalla fiksun ja tehokkaan kampanjarakenteen sisälle mainossisältöjä, jotka ostopolun eri vaiheissa herättävät ajatuksia ja luovat arvoa, annamme kuluttajalle syyn lopettaa skrollaamisen ja ryhtyä toimeen.  

Jos haluat kuulla lisää some-mainonnan tehokkaasta ja tuloksia tuovasta tekemisestä, katso täältä tulevat maksuttomat webinaarimme!

Mikäli haluat keskustella kanssamme yhteistyöstä, älä epäröi ottaa yhteyttä. Jätä meille yhteydenottopyyntö ja asiantuntijamme ovat sinuun yhteydessä.