Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Eräs verkkokauppias kysyi minulta tällä viikolla hyvän kysymyksen, josta päätin nyt kirjoittaa bloginkin puolelle. Kysymys kuului kutakuinkin näin: ”Jos verkkokaupasta tehdään tunnettu ja sitä markkinoidaan paljon, onko hinnoilla tai tuotteilla enää niin paljon väliä?” Ajatuksena siis oli, että ostavatko ihmiset tunnetusta verkkokaupasta, vaikka hinnat ovat korkeita tai valikoima mitä sattuu.

Kysymyksen ajatus on varmasti monelle ainakin osittain tuttu. Tunnistan itsekin aikoja sitten ajatelleeni, että markkinointiin liittyy jonkinlaista mystiikkaa, jonka avulla ihmiset saadaan haluamaan jotain, mitä he eivät oikeasti halua tai tarvitse. Näinhän asia ei kuitenkaan ole.

Markkinoinilla voidaan toki herättää ihmisten kiinnostus ja luoda tarpeitakin erilaisilla vaikuttamisen keinoilla (joista ehkä myöhemmissä postauksissa lisää), mutta loppujen lopuksi se on harvoin tavoitteena verkkokaupan markkinoinnissa. Yksinkertaisuudessaan markkinoinnin tehtävä verkkokaupassa on saattaa oikeat ihmiset oikeiden tuotteiden luo. Jos myyt kenkiä, markkinoinnin tehtävä on saada kenkien ostamista harkitsevat ihmiset tutustumaan valikoimaasi ja ostoksille. Loppujen lopuksi markkinoinnin onnistuminen sitten kulminoituu tuotevalikoimaan ja hintatasoon. Jos sopivia kenkiä ei löydy, asiakas klikkaa toiseen kauppaan ja markkinointipanostus on ollut turhaa.

Jos tiedät, että valikoimasi on suppea ja hintasi ovat kilpailijoita reilusti korkeammalla, markkinoinnista on turha haaveilla ihmepelastajaa. Jos taas tiedät, että sinulla on hyviä tuotteita hyvällä hinnalla, oikein tehty markkinointi kasvattaa myyntiäsi 100% varmuudella.