Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Toteutimme viime viikolla tutkimusta suomalaisten verkkokauppojen toimitusmaksuista ja -tavoista. Tässä jutussa esittelen toimitusmaksuihin liittyvät havainnot sekä tilastot toimialoittain. Kiitos harjoittelijallemme Anssille tietojen keräämisestä!

Tutkimuksessa oli mukana 103 verkkokauppaa. Tiedot kerättiin verkkokauppojen sivuilta ja joukosta karsittiin selkästi toiminnassaan hiipuneet verkkokaupat.

Ensimmäisenä kuvaaja toimistusmaksujen hinnoitteluperusteista:

Suurin osa verkkokaupoista tarjoaa toimituksen kiinteään hintaan tilauksen koosta riippumatta. Suoraan todellisten toimituskulujen mukaan määräytyvät eli painon tai tilavuuden mukaan muuttuvat toimitusmaksut ovat selkeästi nykyisin vähemmistössä. Syykin on hyvin yksinkertainen: kuluttajan on helpompi ymmärtää tarkka summa.

Yksi tietojen keräysvaiheessa tehty tärkeä huomio oli se, että toimitusmaksut oli välillä erittäin hankalasti löydettävissä useasta verkkokaupasta. Kannattaa laittaa toimitusmaksut näkyviin selkeästi jokaiselle sivulle, eikä piilottaa niitä toimitusehtojen syövereihin. Joissakin kaupoissa toimituskulut oli myös piilotettu kirjautumisen taakse, eli kulut sai selville vasta tunnuksen kauppaan tehtyään.

Eri toimialoilla on selkeitä eroja toimitusmaksuissa (mikä ei tietysti yllätä, kun kyse on hyvin erilaisista tuotteista). Alta näet kaikkien toimialojen kiinteiden toimitusmaksujen keskiarvot. Miten sinun kauppasi vertautuu näihin?

Moni verkkokauppa tarjoaa myös ilmaisen toimituksen, kun tilaus ylittää tietyn euromäärän. Tästä lisää myöhemmissä postauksissa.

KategoriatVerkkokauppa