Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokauppojen suurimmat puutteet ovat taitamattomuus inspiroida heräteostoksiin, sekä toteuttaa onnistunut esteettinen ulkoasu. Näin kertoo asiantuntijayritys Retail Labin tekemä Verkkokaupan tila 2013 -tutkimus. Siinä parikymmentä koulutettua testiostajaa teki yli 400 ostoa 80 verkkokauppaan. Mukana oli verkkokauppoja yli kymmeneltä eri toimialalta. Tulokset osoittavat, että verkkokaupat onnistuvat hallitsemaan asiakaskokemuksia jo melko hyvin.

Tutkimuksen osa-alueet koskivat verkkokauppojen käytettävyyttä, luotettavuutta, inspirointikykyä ja esteettisyyttä. Parhaiten tutkimuksen kohteena olleet verkkokaupat pärjäsivät käytätettävyydessä ja luotettavuudessa. Taso oli melko hyvää, mutta verkkokauppojen väliltä löytyi kohtalaisia eroja.

Eri toimialojen väliltä löytyi jonkin verran eroja. Keskiarvoltaan parhaiten asiakaskokemusta johtavat verkkokaupat löytyivät elektroniikan ja muodin alalta. Niiden keskiarvot lähenivät jo melko hyvää arvosanaa, kun taas kauneus-, urheilu- ja vapaa-ajan kaupat olivat lähempänä tyydyttävää arvosanaa. Joka tapauksessa, kaikkien tutkittujen toimialojen keskiarvo oli alle melko hyvän arvosanan.

Tutkimuksessa parhaiten menestystä keräsivät muun muassa Verkkokauppa.com, Clas Ohlson, Iittala, Gigantti, Stadium ja Zalando. Tutkituista verkkokaupoista parhaiten menestyi Verkkokauppa.com, joka johtaa tutkimuksen mukaan parhaiten asiakaskokemuksia kokonaisuutena. Se menestyi siis tasaisen vahvasti kaikilla eri mitatuilla laatu-ulottuvuuksilla. 

Voit ladata tutkimuksen yhteenvedon tästä.

Millaisia kokemuksia sinulla on verkkokauppojen toimivuudesta ja palvelusta?