Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Takkuileva verkkokauppa on varma myynnin tappaja. Kukaan ei jaksa selata pitkään jatkuvasti hidastelevaa verkkokauppaa.

Vaikka suurin osa verkkokaupoista toimiikin varsin sutjakkaasti, olen viime aikoina törmännyt varsin moneen tuskallisen hitaaseen kauppaan. Ongelman ydin on yleensä tekninen ratkaisu, jossa kuvia ei ole pakattu tarpeeksi tai verkkokauppatoteutus on muuten raskas . Myös hitaat palvelimet voivat olla syy.

Et välttämättä itse huomaa oman verkkokaupan hitautta. Tämän takia onkin hyvä testata muilla työkaluilla, miten nopea verkkokauppa on ja miten sitä voisi kehittää.

Google tarjoaa Page Speed Online -palvelun, jonka avulla voit testata verkkokauppasi tai minkä tahansa muun sivuston nopeutta. Palvelu antaa pisteet sivusi nopeudesta asteikoilla 0-100. Jos saat alle 50 pistettä, kannattaa jo huolestua.

Page Speed Online

Tutkimusten mukaan jopa pienetkin hidastelut vaikuttavat käyttäjien haluun tehdä ostoksia verkossa. Vuosi vuodelta surffaajat ovat tottuneet parempaan ja erään tutkimuksen mukaan vuonna 2009 ihmiset sulkivat sivun jo kolmen sekunnin jälkeen, mikäli se ei ehtinyt latautua kokonaan.

Hidas verkkokauppa kasvattaa välitöntä poistumisprosenttia, vähentää sivunlatausten määrää sekä tietysti tiputtaa konversioprosenttia. Kaiken kukkuraksi vielä Googlekin rankaisee hitaita sivuja huonommalla hakukonenäkyvyydellä. Jos kauppasi takkuilee, sille kannattaa tehdä jotain. Onneksi Page Speed Online osaa kertoa tarkasti, mitkä asiat verkkokaupassasi saavat sivuston takkuamaan.