Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Kuten varmasti jo tiedätkin, Facebook-sivut muuttuvat 30. päivä kuluvaa kuuta uuteen muotoon. Päivitys muuttaa Facebook-sivut vastaamaan enemmän henkilökohtaisia profiileja, joihin aikajana tuli käyttöön viime vuonna. Yrityksille päivitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia viestimiseen ja brändäykseen Facebookissa. Suosittelen vaihtamaan uuteen sivutyyppiin mahdollisimman pian (tai ainakin tutustumaan uudistuksiin), ettei äkillinen muutos kuun vaihteessa yllätä.

Tässä lyhyt lista tärkeimmistä muutoksista. Alempana muutoksia on käsitelty hieman tarkemmin.

  • Ulkoasu muuttuu kokonaan. Valmistaudu tekemään 851×315 pikselin kansikuva, joka kuvaa yritystäsi. Älä laita kansikuvaan tuotetietoja, pyyntöä tykkämään tai mitään, mikä voisi olla Facebook-sivun tietoa-kohdassa.
  • Profiilikuva on jatkossa neliön muotoinen ja siihen kannattaa laittaa firman logo (kuvakoko 180×180 pikseliä)
  • Jatkossa Facebook-sivulle ei voi tehdä ns. laskeutumissivua, joka näkyisi ensimmäisenä uusille kävijöille, vaan seinä on jatkossa aina oletusvälilehti. Sen sijaan esimerkiksi mainontaa voidaan ohjata välilehdille entiseen tapaan.
  • Käyttäjät voivat lähettää Facebook-sivuille yksityisviestejä ja sinä voit vastata niihin kätevästi hallintapaneelista
  • Voit itse valita, mitkä postauksesi saavat eniten näkyvyyttä kiinnittämällä tärkeimmän ylimmäksi ja korostamalla postauksia koko sivun leveyisiksi

Uusi ulkoasu ja kansikuva

Jatkossa Facebook-sivun yläosassa on aina näkyvillä 851 pikseliä leveä ja 315 pikseliä korkea kansikuva. Kansikuvan tarkoituksena on viestiä brändistäsi ja siihen ei saa liittää esimerkiksi yhteys-, tuote- tai tarjoustietoja, pyyntöjä tykkäämään tai minkäänlaisia muitakaan toimintakehotteita. Kansikuvaksi kannattaa siis valita jokin kuva, joka tuo parhaiten esille yritystäsi, sillä se on ehdottomasti uuden päivityksen myötä sivun näkyvin osa.

Facebook-päivitykset näkyvät jatkossa aikajanatyyppisesti kronologisessa järjestyksessä. Ulkoasu on lähes identtinen henkilökohtaisten aikajanaprofiilien kanssa.

Uudet Facebook-sivut

Voit kiinnittää päivityksiä ylimmäiseksi sekä korostaa haluamiesi päivitysten näkyvyyttä

Uusien Facebook-sivujen myötä voit kiinnittää haluamasi päivityksen ylimmäiseksi sivulle. Tämä mahdollistaa tärkeiden asioiden esilläpitämisen. Lisäksi voit korostaa haluamiasi päivityksiä aikajanalla muuttamalla ne koko sivun levyiseksi. Päivitys antaa sinulle enemmän kontrollia sen suhteen, mitä haluat Facebook-sivullasi korostaa.

Käyttäjät voivat lähettää sinulle viestejä

Yksityisviestit ovat käytössä nyt myös Facebook-sivuilla. Käyttäjät voivat lähettää sinulle viestejä ja voit kätevästi vastata niihin hallintapaneelista. Tämä laskee varmasti Facebook-käyttäjien kynnystä ottaa yhteyttä, kun viestejä ei tarvitse välttämättä tehdä julkisesti tai vaivautua lähettämään sähköpostia. Muista tarkkailla saapuvia viestejä samalla tavalla kuin sähköposteja.

Uusi hallintapaneeli

Uudessa hallintapaneelissa näet nopeasti sivun ilmoitukset, sinulle lähetyt viestit, uudet tykkääjät ja tilastoja sivun aktiivisuudesta. Lisäksi hallintapaneeliin on tullut mm. toimintaloki, josta näet helposti kaikki tekemäsi päivitykset (myös sellaiset, jotka olet myöhemmin piilottanut).

Facebook-sivujen uusi hallintapaneeli

Välilehdet muuttavat muotoaan ja laskeutumissivut ovat melkein historiaa

Facebook-sivuille pystyy entiseen tapaan asentamaan Facebook-sovelluksia omiksi välilehdikseen. Ennen välilehdet näkyivät sivun vasemmassa laidassa, mutta nyt ne ovat siirtyneet kansikuvan alapuolelle oikeaan laitaan ja niille voi tehdä visuaalisesti näkyvämmät ikonit.

Välilehtien leveys muuttui 520 pikselistä 810 pikseliin, eli tilaa tuli roimasti lisää. Välilehdet toimivat kuten ennenkin luukunottamatta sitä, ettei välilehteä voi jatkossa enää asettaa näkymään oletuksena uusille kävijöille. Kuitenkin esimerkiksi Facebook-mainoksista tai verkkokaupasta linkittäessä voidaan käyttäjä ohjata suoraan välilehdelle.

Voit tehdä aikajanalle merkkipaaluja ja päivityksiä myös jälkikäteen

Voit lisätä aikajanalle päivityksiä myös jälkikäteen joko merkkipaaluina tai tavallisina päivityksinä. Merkkipaalujen ajatuksena on kertoa esimerkiksi yrityksen historiasta (esim. ”yritys perustettiin”, ”uudet toimitilat avattiin”) ja niiden avulla voi kertoa ihmisille yrityksesi tarinan merkittäviä tapahtumia.

Facebook-sivujen merkkipaalut