Olipa kerran myyjä. Myyjä odotteli puhelimensa äärellä, jos joku soittaisi ja ostaisi. Välillä soittikin, mutta aika harvoin. Myyjää harmitti. “Miksi en saa kasvatettua myyntiäni?”, hän virkkoi ja jatkoi odottelua.

Odotatko aktiivisesti myyntiä?

Olipa kerran yrittäjä. Yrittäjä oli tehnyt hienot kotisivut ja verkkokaupan. Yrittäjä odotteli silmä tarkkana, jos joku eksyisi kotisivuille ja ostaisi. Välillä eksyikin, mutta aika harvoin. Yrittäjää harmitti. “Koko netti pitäis räjäyttää”, hän virkkoi ja jatkoi odottelua.

On olemassa kahdenlaista markkinointia netissä: passiivista ja aktiivista. Passiivista markkinointia tekevä yritys hoitaa kotisivut ja verkkokaupan kuntoon. Hioo ehkä sisältöä ja “jalkautuu someen”. Sen jälkeen odotetaan aktiivisesti, että joku päätyisi kotisivuillemme ja ostaisi. Tällainen yritys on kyllä mukana asiakkaiden tiedonhakuvaiheessa, mutta tyytyy vain poimimaan matalalla roikkuvat hedelmät. Otetaan se, mitä tulee.

Aktiivinen markkinoija ei tyydy odotteluun vaan lähtee kalastamaan netistä potentiaalisia asiakkaita. Aktiivinen markkinoija ohjaa määrätietoisesti ihmisiä eri kanavista verkkosivuilleen ja pyrkii saamaan kävijöistä mahdollisimman suuren osan käännytettyä asiakkaiksi.

Myyntiä ei kasvateta odottamalla – olipa kyse sitten netistä tai perinteisestä myyntityöstä. Jos haluat enemmän tuloksia verkosta, sinun täytyy tehdä systemaattisesti töitä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Sinun täytyy joka päivä ohjata eri kanavista (kuten Google, Facebook ja sähköposti) satoja tai tuhansia kävijöitä verkkosivuillesi ja miettiä miten heidät konvertoidaan asiakkaiksi. Kun saat tämän prosessin toiminaan, olet tehnyt netistä yrityksesi huippumyyjän. Ja mikä parasta: tämä huippumyyjä on monistettavissa ja tekee töitä silloinkin, kun sinä nukut.