Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokaupan perustaminen on nykyisin äärimmäisen helppoa. Teknisesti kaupan saa pyörimään jopa muutamassa minuutissa.

Monella verkkokauppiaalla on aloitusvaiheessa suuret ja epärealistiset toiveet kaupan suhteen. Asia on kuitenkin niin, ettei kaupankäynti verkossa ole kovinkaan helppoa ja hyvin harvasta verkkokaupasta syntyy oikeaa liiketoimintaa. Verkkokauppa ei pelkästään kilpaile kaikkien muiden saman alan verkkokauppiaiden kanssa, vaan myös kaikkien kivijalkaliikkeiden kanssa.

Jos myynti törmää seinään, ei kannata kuitenkaan vaipua epätoivoon. Verkkokauppa tarjoaa hurjasti mahdollisuuksia, sillä ala kasvaa jatkuvasti.

Seuratessani useiden verkkokauppojen menestyskulkua, olen huomannut, että lähes jokainen menestyvä verkkokauppa täyttää seuraavat neljä tekijää:

  • muista erottuva ja jatkuvasti uudistuva valikoima
  • nopea toimitus ja hyvä palvelu
  • riittävästi markkinointia oikealle kohderyhmälle
  • ulkoasu selkeä ja helppokäyttöinen

Vielä joitakin vuosia sitten verkkokauppabisnes oli monin verroin helpompaa. Kilpailua oli niin vähän, että Googlesta tulvi kävijöitä ilman erityistä panostusta markkinointiin. Tähän verrattuna myynnin aikaansaaminen on vaikeutunut hurjasti.

Jos aiot tehdä verkkokaupastasi muutakin kuin harrastuksen, sinun on pakko tehdä kaupastasi erilainen verrattuna kymmeniin kilpailjoihin. Se ei ole helppoa, mutta maksaa itsensä takaisin. Kannattaa muistaa, ettei mikään menestyvä yritys ole syntynyt helposti. Lähes kaikki nykyajan menestysbrändit ovat jossakin vaiheessa käyneet kuilun partaalla.

Jatka yrittämistä, mutta älä matki kilpailijoita. Ole sinä suunnannäyttäjä ja anna muiden matkia sinua. Keskity neljään menestystekijään.

KategoriatVerkkokauppa