Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

1. Google Adwords -mainonta ei enää toimi, koska kilpailu on nostanut klikkaushintoja.

2. Facebook-mainonta ei toimi, sillä asiakkaani eivät käytä Facebookia.

3. Sähköpostimarkkinointi ei toimi, koska kuka urpo muka nykyisin enää avaa sähköpostimainoksia?

4. Tekstarimarkkinointi ei toimi, koska se saa ihmisillä vain verisuonet poksahtamaan päässä.

Eri markkinointikeinoista on liikkeellä yhtä monta mielipidettä kuin puhujaakin. Yllä listasin muutamia väitteitä, joita olen kuullut viime aikoina. Mikään listatuista väitteistä ei kuitenkaan pidä paikkaansa kuin korkeitaan mielipiteen kertojan oman yrityksen tapauksessa. Markkinointikeinot, jotka eivät toimi yhdelle verkkokaupalle, voivat toimia toiselle. Toimivuus riippuu pitkälti myytävistä tuotteista, kohderyhmästä ja markkinoinnin toteutuksen laadusta.

Vain kokeilemalla tiedät

On vain yksi keino tietää toimiiko jokin markkinointikeino sinulle: lopeta pohtiminen ja kokeile. Tärkeintä on, että tartut ennakkoluulottomasti erilaisiin mahdollisuuksiin ja löydät itsellesi parhaiten tuottavat kanavat. Varaudu siihen, että jokin keino ei toimikaan juuri kuin alunperin arvelit. Varaudu myös yllättymään, kun jokin keino osoittautuukin kultasuoneksi huonoista odotuksista huolimatta. Tärkeintä on muistaa se, että ilman kokeilua et voi tietää tai löytää niitä kanavia, joista saat myyntiä edullisimmin.

Mitä enemmän olen markkinointia tehnyt, sitä suurempi testaamisen ja kokeilun puolesta liputtaja minusta on tullut. Edes minkään tason guru ei voi koskaan kertoa satavarmasti etukäteen, mikä markkinointi toimii milläkin tavalla (toki monet esittävät omistavansa kristallipallon).

Oikeiden kanavien löytäminen voi viedä aikaa, joten pistä jäitä hattuun ja muista ottaa riskejä hallitusti. Koko markkinointibudjettia ei kannata investoida yhteen kampanjaan, koska riski rahojen menettämiseen on liian suuri. Pyri löytämään useita tuottavia kanavia – tällöin myynti ei ole yhden kortin varassa.

Näin nämä markkinointikeinot toimivat joillakin

Google Adwords toimii
Erään asiakkaani Google Adwords -mainonta tuottaa kuukaudesta toiseen yli 5000€ vain 450€ kuukausikustannuksilla. Vuodessa tämä yksi kanava tuottaa siis yli 60 000€ myyntiä alle 6000€ kustannuksilla.

Facebook-mainonta toimii
Erään asiakkaani Facebook-mainonta tuotti joulukuussa 13 476,64 € myyntiä vain 900€ mediabudjetilla.

Sähköpostimarkkinointi toimii
Erään asiakkaani uutiskirje tuottaa vuositasolla kymmenillä tuhansilla euroilla myyntiä. Koska sähköpostimarkkinoinnin toteuttaminen on halpaa, investoinnin tuotto on järkyttävän suuri.

Tekstarimarkkinointi toimii
Syksyllä 2011 erään tekstarikampanjan johdosta kävijäryntäys asiakkaan verkkokauppaan oli niin suuri, että se meni hetkeksi nurin.

Nämä kaikki keinot eivät kuitenkaan välttämättä toimi sinun tapauksessasi. Kokeile, niin tiedät.

4 kommenttia on “Nämä markkinointikeinot eivät toimi”

  1. Susanna

    Mä uskon, että etenkin sähköpostimainonta toimii, jos sen osaa toteuttaa. Minä ainakin ostan, jos mulle ihan lootaan suoraan tarjotaan tuotetta/palvelua mitä tarvitsen/alan tarvitsemaan. MUTTA:
    – mieti kenelle lähetät -> varmaan hirmu kannattavaa lähettää ompelijalle kaivinkonetarjouksia
    – viestin otsikko -> ”information” ”tarjouksia” ei oikein pure, tyhjästä kentästä puhumattakaan
    – tarkista että linkit toimii
    – viestin pitää kertoa riittävästi. Jos luvataan puoleen hintaan pakastin, ei saa käydä niin että kotisivuilla selviää ”kun ostat jääkaapin”. Vaikka olis ihan pienikin moka, en osta, kiusallanikaan (esim eräänkin firman ”ilmaiset” käyntikortit, joiden taustapuolesta piti maksaa 2e vaikka se olisi ollut tyhjä. Ostaisin 250 käyntsäriä 2eurolla tai kympilläkin, mutta en ilmaisia kortteja kahdella eurolla…)
    – ja erityisesti kiinnostaa mistä hitosta saitte mun yhteystiedot. ”asiakasrekisteri” ei mene läpi, etenkään jos tiedän varsin hyvin etten ole koskaan ennenkään asioinut kaivinkoneliikkeessä 🙂

    1. Matti Hirvonen

      Kiitos kommentista Susanna! Hyviä pointteja.

      Sähköpostimarkkinoinnissakin kuin muussakin markkinoinnissa viestin täytyy olla kiinnostava ja relevantti. Suurin syy miksi sähköpostimarkkinointia ei pidetä toimivana keinona, on juurikin nuo eri markkinointirekisterien listoihin lähetettävän sähköpostimainokset, jotka ovat laadultaan mitä ovat. Me kaikki (varsinkin yrittäjät) saamme niitä ihan tarpeeksi. Sen sijaan esimerkiksi omille vanhoille asiakkaille lähetettävät sähköpostimainokset toimivat pääsääntöisesti hyvin, koska ne kiinnostavat vastaanottajaa. Toki toteutus pitää silloinkin olla kunnossa.

      Mitä mainitsit otsikoista on täysin totta. Me teemme aina niin, että testaamme useita eri otsikoita. Eli lähetetään ensin sama sähköpostimainos 20% vastaanottajista kahdella eri otsikolla ja mitataan, kumpi otsikko johtaa parempaan avausprosenttiin. Eroja on huomattavia ja etukäteenhän niitä on vaikea arvata.

      Kaiken kaikkiaan hyviä huomioita! 🙂

  2. Teemu Kinnunen

    Loistavaa, juuri näin! Hyvin torppasit kasan objectioneita. Blogipostauksen lopusta puuttui vain toimintakehote 🙂

    Adwords on aivan kurko – siellä pyörii ihmisiä jotka ovat oikeasti valmiita ostamaan jos, a) tuote on sitä mitä haettiin b) tuote eroaa kilpailijoiden tuotteista c) tarjous ja toimintakehote on kohdallaan.

    Tekstiviesteissä on se hyvä puoli että ne avataan ja luetaan. Kuinka monesti olet muka jättänyt tekstiviestin avaamatta ja lukematta?

    Frank Kernin uusin the State of the Internet oli täynnä hyviä catcheja. Siinä Frank mm. kertoi, että käytämme eniten aikaa siihen mikä on lopulta kaikkein vähäpätöisintä (teknologia) ja vähiten aikaa siihen mikä on kaikkein tärkeintä (asiakkaan palveleminen ja OFFERIN rakentaminen).

    Teknologia on kuin autossa oleva pintamaali – se on kivan näköinen mutta ei vaikuta auton performanssiin millään lailla.

    1. Matti Hirvonen

      Kiitos kommentista Teemu! Hehe, tosiaan toimintakehote olisi loppuun kieltämättä sopinut. 🙂

      Mielestäni juuri nyt eletään nettipuolella sitä murrosvaihetta, kun ei enää keskitytäkään vain siihen mikä julkaisujärjestelmä tai verkkokauppa-alusta valitaan puhumattakaan ulkoasujen loputtomasta viilaamisesta, vaan oikeasti aletaan miettimään asioita bisneksen kannalta. Mutta pitkäähän se muutos kestää.

      Toki teknologiapuolellakin on paljon annettavaa bisnekselle. Esimerkkinä vaikka, mitä huippuun hiottu algoritmi voi tehdä mainonnan optimoinnille. Itse uskon, että jatkossa yhä suurempi osa markkinoinnista on automaattista ja parempaa teknologian ansiosta.

Kommentointi on suljettu.