Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Kolmisen viikkoa sitten kirjoitin postauksen aiheesta ”Kuinka löydät suosituimmat hakusanat?” ja lupasin myös kertoa lisää keinoja suosittujen hakusanojen löytämiseen. Tällä kertaa esittelen toisen työkalun, joka on kenties edellistäkin tehokkaampi oikeiden hakusanojen löytämiseksi.

Kyseessä on Google Adwordsin työkaluihin kuuluva Avainsanatyökalu (Search-based keyword tool).

Käytännössä Avainsanatyökalu on tarkoitettu Google Adwordsiä varten uusien hakusanaideoiden löytämiseen ja suosituimpien hakusanojen selvittämiseen. Työkalua voi silti yhtä hyvin käyttää myös hakusanojen valintaan ilmaisia hakutuloksia varten, koska tiedot pohjautuvat Googlen hakutilastoihin.

Muista nämä asiat, kun käytät työkalua:

  • voit kirjoittaa ”Sana tai ilmaus” -kenttään yhden tai useamman hakusanan, joiden pohjalta työkalu näyttää hakusanojen suosion sekä ehdottaa samantyylisiä hakusanoja
  • voit myös käyttää verkkosivusi osoitetta hakuna, jolloin työkalu etsii verkkokaupastasi löytyviä hakusanoja ja kertoo niiden suosion
  • muista varmistaa, että hakuasetuksissa on valittuna sijanniksi Suomi ja kieleksi suomi
  • kilpailu-sarake kertoo hakusanan kilpailun määrän Google Adwordsissä (käytännössä yleensä sen, miten kallista mainostaminen kyseisellä sanalla on)
  • paikalliset kuukausittaiset haut -sarake kertoo kuinka monta kertaa hakusanaa käytetään keskimäärin kuukaudessa

Tämän työkalun parasta antia on kyky tuottaa uusia ideoita hakusanoja varten. Keskity niihin hakusanoihin, joilla paikallisten hakujen määrä on suuri.