Jos olet aloittamassa uutta yritystä tai lanseeraamassa uutta tuotetta, pohdit todennäköisesti tätä kysymystä: “Miten paljon minun täytyy varata rahaa markkinointiin?”

Vastaus on, että useimmissa tapauksissa alle tuhat euroa riittää enemmän kuin hyvin. En muista nähneeni tapausta, jossa rahaa olisi tarvittu tuota enemmän. Muutamalla satasellakin voi päästä hyvin alkuun. Kuulostaako summa pieneltä? Anna kun selitän.

Paljonko tarvitset rahaa aloittamiseen?
Paljonko tarvitset rahaa aloittamiseen?

Ensinnäkin, et tarvitse nykyään enää kalliita massamediakanavia uuden yrityksen lanseeraamiseksi. Näiden kanavien teho on laskenut viime vuosina rajusti. Yhtään vahvaa uutta brändiä ei ole vuosiin luotu TV-kampanjoilla, bannerimainonnalla, sanomalehdillä tai muullakaan perinteisellä mainonnalla. Ihmiset eivät reagoi tälläiseen mainontaan juuri lainkaan. Jos edes vähänkin rakastat kovalla työllä tekemääsi rahaa, unohdat nämä kanavat heti alkuun.

Digimarkkinoinnin maailmassa sinun ei tarvitse investoida ja sitoutua etukäteen tuhansien eurojen kampanjoihin. Voit aloittaa mainonnan Googlessa, Facebookissa ja muissa kanavissa kirjaimellisesti muutamalla eurolla. Markkinointi on prosessi, jonka tavoitteena on tuoda sinulle ostavia asiakkaita. Verkossa markkinointi on mitattavaa, joten näet oikeasti, toimiiko markkinointisi haluamallasi tavalla.

Aloita näin ja menestyt

Aloittavalle yritykselle tai uuden tuotteen lanseeraamiseksi suosittelen seuraavaa toimintamallia:

  • jaa (mieluiten pieni) markkinointibudjettisi muutamaan potentiaalisimpaan markkinointikanavaan, kuten Facebook ja Google
  • mittaa, miten mainonta toimii ja keskitä mainonta parhaiten toimiviin kanaviin
  • investoi osa tulevasta myynnistä taas uudestaan markkinointiin

Jos myyntiä ei ole merkittävästi tullut ensimmäisen tuhannen euron investoinnin jälkeen, sinun täytyy vakavasti harkita, miksi tuotteesi ei kiinnosta. Jos ideasi on niin hyvä kuin luulet, myyntiä tulee. Tämän jälkeen jatkat markkinointia ja sen parantelua. Investoit aina osan myynnistä markkinointiin lisämyynnin saamiseksi. Ensimmäisen vuoden aikana saatat laittaa vaikka satatuhatta euroa markkinointiin, mutta koska liiketoimintasi on kannattavaa, sinulla ei ole tarvinnut olla budjettia etukäteen kassassa.

Tämän kaiken oletuksena on toki, se että osaat valita kanavat ja tehdä mainonnan niihin oikein. Tähän saatat tarvita ammattilaisen apua, joka usein maksaa. Harvoin kuitenkaan tähtitieteellisiä summia. (Tämä ei ole ehdotus sinulle ostaa apua meiltä. Emme tällä hetkellä ehdi juurikaan ottaa uusia konsultointiasiakkaita. Muita ammattilaisia on kyllä Suomi täynnä.)

Helpommin sanottu kuin tehty? Kerro kommenteissa tai sähköpostitse (matti@mediashake.fi), mitä haasteita sinulla on ollut uuden yrityksen markkinoinnissa.