Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokaupan tuotetekstin tarkoitus on vastata kaikkiin asiakasta kiinnostaviin kysymyksiin sekä saada asiakas ostamaan. Hyvä tuoteteksti lisää myyntiä, mutta myös kävijämääriä. Sivusto, jolla on vähän sisältöä, sijoittuu huonosti hakukoneissa. Tuotekuvaukset ja kategoriakuvaukset ovat siis yksi keino saada lisää hakukonenäkyvyyttä.

1. Tiedä mitä myyt ja muista myydä!

Ennen kuin voit myydä tuotetta, tulee sinun tietää minkälainen tuote on kyseessä. Jos tunnet tuotteen kuin omat taskusi, muistathan jakaa tietosi myös asiakkaallesi. Jos myymässäsi takissa on Gore-Tex-kangas ja irrotettava lumilukko, sinun on tärkeää mainita tästä myös asiakkaallesi. Perustele, miksi tuote tai palvelu kannattaa tilata juuri sinun verkkokaupastasi!

Yritä saada asiakas kuvittelemaan tekstisisi avulla, miltä hänestä tuntuisi käyttää tuotetta. Kerro, mitä hyötyä tuotteesta on ominaisuuksien lisäksi! Perustele asiakkaalle, kuinka tarpeellinen takin irrotettava lumilukko on kylmässä ja lumisessa Suomen talvessa! Mieti mikä on asiakkaan syvin motiivi ostaa tuote. Onko tuote tärkeä ja ehdoton hyödyke, vai muista syistä ostettava tuote?

haglöfs_takki
Kuvakaappaus Outdoor Outletin verkkokaupasta.

2. Kirjoita tarpeeksi pitkä ja selkeä kuvaus

Tekstiä tulee olla tuotekuvauksessa paljon. Tällä tavoin mahdollistat sen, että verkkokauppasi sijoittuu hyvin hakutuloksissa. Verkkokauppa, jolla on heikosti sisältöä, näkyy myös heikosti hakukoneissa. Pitkän tekstin tapauksessa on tärkeää, ettei se ole yhtä mössöä! Toisin sanottuna, käytä kappalejakoja ja kirjoita selkeää tekstiä. Näin lopputuloksesta tulee hyvä.

3. Vastaa kaikkiin asiakkaan kysymyksiin

Kuvittele, että asiakas seisoisi vieressäsi. Mitä kaikkea hän mahtaisikaan tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta kysyä! Näiden kysymysten ja vastausten pohjalta on hyvä alkaa kirjoittamaan tuotetekstiä.

4. Älä tyydy vain pelkkään leipätekstiin!

Hyvä tuotekuvaus sisältää usein jonkinlaisen listauksen siitä, mitkä ovat tuotteen ominaisuudet. Tekstistä tulee huomattavasti luettavampaa listojen sekä korostusten (lihavointi ja kursivointi) avulla. Tuotekuvaus voi myös sisältää linkkejä eri verkkokaupan tuotteisiin tai sivustoihin, joilla on selkeä yhteys tuotteeseen.

5. Ole uniikki!

Kirjoita teksti itse, älä kopio sitä suoraan valmistajan sivulta. Uniikki sisältö on tärkeää myös hakukonenäkyvyyden kannalta. Kukaan ei halua lukea jähmeitä tuotetekstejä, joissa on hankalaa erikoissanastoa. Ihmiset haluavat tietää ja tässä tapauksessa ymmärtää sen, mitä he ovat ostamassa. Voit piristää tuotetekstejä vaikkapa ripauksella huumoria.

baywatch
Kuvakaappaus Mulletoi.comista

6. Ole visuaalinen!

Pelkän tekstin voimalla ei vielä pitkälle pötkitä. Kukaan ei osta sikaa säkissä. Tuotteesta tai palvelusta pitää olla kuva. Mitä enemmän kuvia, niin sen parempi. Tuotteen voi kuvata monestakin eri kuvakulmasta, jotta asiakas voi olla varma tuotteen sopivuudesta.

kuningas_possu
Kuvakaappaus Iittalan verkkokaupasta

Toivotan sinulle onnea tuotekuvaustesi kirjoittamisen kanssa! Jos haasteet käyvät liian suuriksi, niin voit ottaa myös minuun yhteyttä. Autan mielelläni. 🙂

maria@mediashake.fi

Tilaa hakukonekartoitus
Tilaa hakukonekartoitus

Kuvakaappaukset otettu: Outdoor OutletIittalaMulletoi.com