Ellet tee Facebook-viestintääsi aivan laput silmillä, olet varmasti huomannut, etteivät päivityksesi näy kaikille tykkääjillesi. Ilmiö ei ole uusi ja jatkossa yhä harvempi tykkääjäsi näkee päivityksesi. Syy on looginen ja ymmärrettävä: yksittäisen käyttäjän uutisvirtaan syöksyvä päivitystulva kasvaa päivä päivältä. Jokainen meistä ymmärtää, että jos kaikki tämä tieto näkyisi ihmisten uutisvirrassa, ei Facebookissa olisi mitään tolkkua.

Päivityksesi näkyvät ilmaiseksi tykkääjillesi sitä paremmin, mitä parempaa sisältöä julkaiset. Paremmuuden mittarina toimii päivityksien keräämät tykkäykset, jaot ja kommentit. Jos sisältösi saa vastakaikua, se myös näkyy paremmin. Jos taas sisältösi ei saa tykkääjiäsi aktivoitumaan, se hukkuu ansaitusti kiinnostavamman sisällön jalkoihin.

Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Voit heittää eurot tiskiin ja ostaa päivityksesi näkyville. Milloin ja miten sitä kannattaa tehdä?

Mielestäni päivityksiä kannattaa lähtökohtaisesti edistää. Ilman edistämistä et koskaan tavoita kaikkia tykkääjiäsi. Keskimäärin yritysten Facebook-päivitykset näkyvät noin 16% tykkääjistä (erään tutkimuksen mukaan). Edistäminen on edullinen ja kannattava tapa saada näkyvyyttä Facebookissa. Vertaa mihin tahansa muuhun markkinointikanavaan ja et todennäköisesti tavoita ihmisiä yhtä edullisesti kuin Facebookissa.

Älä edistä huonoa julkaisua.Yleisin virhe on kuitenkin edistää juuri niitä päivityksiä, jotka eivät herätä ihmisissä mitään kiinnostusta. Olen itsekin sortunut tähän ajatteluun: “Kun tätä nyt ei kukaan nähnyt, niin ostetaan se näkyville”. Lopulta päädyt siihen, että pusket tykkääjiesi uutisvirtaan pakkopullana sisältöä, joka oksettaa ja ei kiinnosta. Vähän niin kuin telkkaria katsoessasi lempiohjelmasi katkeaa kaupallisten ilmoitusten ilomieliseen loilotukseen. Jos päivitys ei kerää juurikaan tykkäyksiä, jakoja tai kommentteja ilman edistämistä, se on todennäköisesti huono. Se ei ole maksamisen arvoinen. Annetaan sen elää omaa elämäänsä.

Paljon parempi keino on edistää niitä päivityksiä, jotka jo muutenkin keräävät enemmän kiinnostusta tykkääjiesi keskuudessa. Nämä ovat siis päivityksiä, jotka keräävät tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Tähän kaksi syytä: Jos päivitys on hyvä, edistämällä varmistat, että sen näkee mahdollisimman moni. Toinen hyöty on se, että päivityksen edistäminen on huomattavasti edullisempaa, kun päivitys aktivoi ihmisiä. Mitä enemmän päivityksesi aktivoi, sitä halvempaa sitä on markkinoida. Saat siis vastinetta mainoseuroillesi. Usein on järkevää edistää tälläisiä päivityksiä muillekin kuin omille tykkääjille.

PS. Viimeisenä vinkkinä: Jos haluat markkinoida päivityksiäsi muillekin kuin omille tykkääjillesi, tee se mainoshallinnan kautta. Tällöin voit määritellä kohderyhmän tarkemmin.