Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Tuottava verkkokauppa tarvitsee jatkuvan ja laadukkaan kävijävirran.

Vuonna 2005 Etelä-Kiinaan avattiin siihen aikaan maailman suurin kauppakeskus, nimeltään New South China Mall. Valtavassa kauppakeskuksessa on liiketilaa yli 600 000 neliötä ja liikepaikkoja yhteensä 2350. Kaksi vuotta ennen projektin aloittamista erillinen tiimi kiersi ympäri maailmaa hakemassa ideoita kauppakeskukseen, ja niitähän löytyi — lopputuloksena kauppakeskukseen rakennettiin jäljitelmä riemukaaresta, kanaali, sisävuoristorata ja vaikka mitä muuta.

Kauppakeskuksella on vain yksi ongelma: se on ollut 99% tyhjillään perustamisen jälkeen.

Tyhjyyteen on yksi perustavanlaatuinen syy: kukaan löydä sinne. Kauppakeskus sijaitsee alueella, jonne ei pääse helposti bussilla, junalla tai lentokoneella, eivätkä monet kiinalaiset omista omia autoja.

Samalla tavalla, vaikka sinulla olisi kuinka hyvä verkkokauppa, laaja valikoima tai loistava palvelu, siitä ei ole mitään hyötyä, jos verkkokaupassasi ei käy ihmisiä. Tarvitset kauppaasi tuhansia ihmisiä joka viikko, jotta myynti voi olla edes sillä tasolla, että saat nostettua itsellesi palkan. Verkkokaupassa nimittäin keskimäärin vain muutama prosentti kävijöistä päätyy ostamaan. Tuhat kävijää tuo sinulle näin ollen keskimäärin 20 tilausta.

Kokeile laskuria

Alla olevalla laskurilla voit kokeilla, millaisia lukuja tarvitset päästäksesi haluamaasi myyntitavoitteeseen.

Kävijämäärä Konversioprosentti Keskiostos Myynti
x x = 5600 euroa

Jos verkkokauppasi keskiostos on esimerkiksi 40€ ja 2% kävijöistä tekee tilauksen, tekee se 7000 kävijällä (1000 kävijää päivässä) vasta 5600€ liikevaihtoa viikossa.

Ilman markkinointia kauppaasi ei tule ikinä eksymään tuhansia ihmisiä joka viikko ja verkkokauppasi jää aavemaisen tyhjäksi.

KategoriatMarkkinointi

Yksi kommentti “Miksi tarvitset markkinointia jatkuvasti?

  1. Tapani Jalonen

    Kiitos inspiksestä! Taidankin laittaa tollasen laskurin meidän kohta uudistuvalle saitille.

Kommentointi on suljettu.