Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Sähköpostimarkkinointi on oikein käytettynä tehokas markkinointikeino. Sen tekemiseen on olemassa tarjolla laaja valikoima monenlaisia työkaluja ja ohjelmia. Usein myös verkkokauppa- ja kotisivutyökalut sisältävät oletuksena jonkinlaisen uutiskirjetyökalun. Näitä työkaluja ei kuitenkaan kannata yleensä käyttää. Kerron sinulle tässä blogijuttussa, miksi näin on.

Viisi syytä, miksi verkkokaupan tai kotisivujen oma uutiskirjetyökalu on yleensä umpisurkea

1. Viestisi menevät paljon helpommin roskapostiin

Haluatko, että uutiskirjeesi päätyy roskakoriin?

Laajasti tunnetut sähköpostimarkkinointityökalut varmistavat sen, että sähköpostisi menee perille. Roskapostituksen jatkuvasti kasvaessa ei ole mitenkään itsestään selvää, että uutiskirjeesi pääsee asiakkaasi roskapostisuodattimen läpi.

Kirjeiden perille menemiseen vaikuttavat useat eri tekijät, jotka liittyvät palvelimiin ja niiden asetuksiin, lähettäjän maineeseen, kirjeiden muotoiluun ja niin edelleen (jos asia kiinnostaa, lue asiaan liittyvä opas).

Jos lähetät uutiskirjeen verkkokaupan tai kotisivujen uutiskirjetyökalulla, on olemassa suuri riski, että iso osa viesteistäsi ei koskaan tavoita asiakaitasi.

2. Listojen hallinta on usein monimutkaista

Usein alkeellisissa uutiskirjetyökaluissa ei ole automatisoitua toimimattomien osoitteiden poistoa. Päädyt siis lähettämään kuukaudesta toiseen viestejä osoitteisiin, jotka eivät toimi. Samoin listalta poistumiseen liittyvä automatiikka voi puuttua kokonaan. Joudut siis itse käsin poistamaan listalta henkilöitä, jotka ilmoittavat etteivät he halua enää uutiskirjettä. Voisiko turhauttavampaa hommaa olla olemassa?

3. Tilastot puuttuvat

Edistyneet sähköpostimarkkinointiohjelmat tarjoavat monenlaisia tilastoja, kuten kirjeiden avausprosentit, linkkien klikkausprosentit ja kirjeen kautta tulleen myynnin tai yhteydenottojen määrä. Jos et tiedä näitä lukuja, et voi sanoa juuta tai jaata siitä, miten hyvin eri kirjeet ovat toimineet toisiinsa verrattuna.

4. Et voi testata kirjeidesi toimivuutta eri laitteilla ja ohjelmilla

Sähköpostikirjeiden suunnittelu on pirullista puuhaa. Syynä on se, että erilaisia päätelaitteita ja sähköpostiohjelmia on hyvin paljon. Kirjeesi saattaa näyttää aivan erilaiselta Windows-koneella Outlook-sähköpostiohjelmaa käytettäessä kuin se näyttää Iphone 5 -puhelimella. Tämän takia kirjeet täytyisi aina testata kaikilla yleisimmillä laite- ja ohjelmistoyhdistelmillä. Edistykselliset sähköpostimarkkinointiohjelmat tekevät tämänkin helpoksi. Käytännössä työkalut ottavat sinun puolestasi kuvankaappauksen kirjeestäsi kaikilla valitsemillasi laitteilla ja voit helposti huomata, millä laitteilla kirjeessäsi on ongelmia.

Uutiskirjeet kannattaa aina testata eri laitteilla
Uutiskirjeet kannattaa aina testata eri laitteilla

5. Olet rajoitettuna 90-luvun ominaisuuksiin

Tiesitkö, että edistyksellisillä sähköpostimarkkinointityökaluilla on voinut esimerkiksi testata erilaisia otsikkoversioita jo vuosien ajan? Otsikolla on suuri merkitys kirjeiden avausprosenttiin ja heti kun lista on vähänkin isompi, testaaminen on oleellinen osa onnistunutta sähköpostimarkkinointia. Edistykselliset työkalut tarjoavat myös mahdollisuuden automatisoida sähköpostimarkkinointia hyvinkin helposti. Kotisivutyökalun tai verkkokaupan yhteydessä oleva uutiskirjetyökalu ei oikeastaan koskaan tarjoa mitään näitä ominaisuuksia. Joudut tyytymään ominaisuuksiin, jotka olivat uutta joskus kymmenen vuotta sitten.

Mitä työkaluja sähköpostimarkkinointiin on?

Hyviä työkaluja sähköpostimarkkinointiin on useita. Me käytämme Mailchimp-nimistä ohjelmaa, joka tarjoaa edulliseen hintaan kaikki edistyksellimmät ominaisuudet. Myös muita hyviä ohjelmia löytyy ja tätä varten teimmekin sinulle ilmaiseksi ladattavaksi uutiskirjetyökalujen vertailuraportin. Täytä alla oleva lomake ja saat raportin sähköpostiisi saman tien! Raportissa on vertailtu viittä ulkomaista ja kotimaista uutiskirjetyökalua.