Tämä juttu on jatkoa maaliskuun blogijutulle Miksi et saa tuloksia netistä ja mitä voit tehdä? Lue se ensin ja palaa sitten tähän juttuun.

Kuten aiemmassa jutussa kerroin, onnistunut verkkomarkkinointi nojautuu seuraavaan yksinkertaiseen prosessiin:

  • Ohjaat verkkosivullesi tai -kauppaasi tavalla tai toisella kävijöitä
  • Herätät kävijöiden kiinnostuksen ja vakuutat heidät ostamaan
  • Klousaat kaupat joko verkossa, puhelimessa tai tapaamisessa

Mikä ratkaisuksi myyntiongelmiin? Tässä jutussa käsittelen myyntiongelmia, jotka johtuvat prosessin kahden jälkimmäisen vaiheen puutteista. Toisin sanoen, jos sivullasi käy kävijöitä mutta et silti saa aikaan myyntiä, tämä juttu on sinulle.

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen päässyt tekemään markkinointia lukuisille erilaisille yrityksille – sekä aloittaville että pidempään toimineille. Joskus markkinointipanostuksista huolimatta myyntiä ei vain synny riittävästi. Tällöin ongelmat voidaan jakaa mielestäni kahteen eri ryhmään: tuotteisiin ja palveluihin liittyviin ongelmiin sekä verkkosivustoon liittyviin ongelmiin. Käsitellään näitä molempia hieman tarkemmin.

1. Tuotteisiin ja palveluihin liittyvät ongelmat

Yleisin syy huonoihin myyntituloksiin on se, etteivät ihmiset kerta kaikkiaan halua tai tarvitse niitä tuotteita tai palveluja, joita sinä yrität tuputtaa. Jos jälleenmyyt muiden tuotteita, sinun täytyy olla oikeasti parempi kuin kilpaileva jälleenmyyjäsi – edullisempi, palvella paremmin ja niin edelleen. Jos taas myyt omaa tuotettasi ja myyntiä ei markkinointipanostuksista huolimatta synny, oletko varma, että tuotteelle on edes kysyntää?

Hyvää tuotetta tai palvelua on yleensä helppo myydä. Näissäkään tapauksissa tulokset eivät synny automaattisesti ilman työtä, mutta tuloksia on helpompi saavuttaa.

Jos olet kokeillut useita eri markkinointikanavia ja myynnin tekeminen on edelleen kuin tervanjuontia, ehkä sinun täytyy istahtaa alas ja miettiä kokonaisuutta vielä kerran.

2. Verkkosivustoon liittyvät ongelmat

Toinen verkkomyyntiä nakertava ongelma liittyy verkkosivuihin tai -kauppoihin. Huono verkkosivu tappaa myynnin helposti. Riippuu paljon tuotteesta ja palvelusta, miten paljon verkkosivujen käytettävyydellä ja sisällöllä on merkitystä. Olen nähnyt erittäin rumia ja sekavia verkkokauppoja, jotka myyvät valtavasti tavaraa. Toisaalta olen taas saanut nähdä, että joskus vasta jokaisen yksityiskohdan hiominen mahdollisimman myyväksi takaa myyntitulokset.

Tarkemmin verkkosivustoon liittyviä ongelmia ovat mm.

  • huono käytettävyys
  • riittämätön hyötyjen ja ominaisuuksien esittely
  • epäilyttävän amatöörimäisen näköinen ulkoasu
  • sekavat tiedot, joiden takia luottamus horjuu

Parhaimmillaan myyntikuntoon viritetyt verkkosivut ovat sekä selkeät että sisällöltään myyvät. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivuilla on käytetty tehokkaasti vaikuttamisen keinoja, joiden avulla kaupat saadaan tehtyä.

Tässä lyhyesti esiteltynä minun mielestäni suurimmat esteet myynnille. Totta kai nämä aiheet sisältävät paljon yksityiskohtia, jotka vaatisivat tarkempaa käsittelyä. Suosittelenkin pohtimaan asioita aina myös ulkopuolisen henkilön kanssa, olipa hän sitten asiantuntija tai kanssayrittäjä. Muilta voit saada perspektiiviä tilanteeseesi. Ja muista, että ainoa tapa korjata myyntiongelmat on kääriä hihat ja ryhtyä tekemään muutoksia!