Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Kiinnitätkö huomiota verkkokauppasi hakukoneystävällisyyteen? Ovatko title-tunnisteesi viimeisen päälle mietittyjä ja hiottuja? Oletko tehnyt hakukoneita varten myyvät meta-kuvaukset?

Paljon kysymyksiä, mutta luvassa on myös paljon vastauksia. Postauksen tarkoituksena on selvittää sinulle hakukoneoptimoinnin kaksi peruskäsitettä ja sen jälkeen kertoa niiden hyödyistä.

Voit testata verkkokauppasi titlen ja meta-kuvauksen tekemämme työkalun avulla. Alla on selitettynä tarkemmin, mistä näissä termeissä on kysymys ja mitä merkitystä niillä on hakukoneoptimoinnin kannalta.

Selvitä sivustosi title ja meta-kuvaus.

1. Mikä on title?

Title-tunnisteen tarkoituksena on kertoa hakukoneille ja käyttäjille, mikä tietyn sivun aihe on. Title-tunnisteet näkyvät hakutuloksissa otsikkoina, joten ne ovat merkittävä osa hakukoneoptimointia. Titlen pitäisi pystyä houkuttelemaan käyttäjää klikkaamaan juuri sinun verkkokauppaasi ja antaa katsojalle käsitys siitä, mitä sisältöä klikkauksen jälkeen on luvassa. Sivun title näkyy myös joissain selaimissa niiden yläpalkissa, kun käyttäjä vierailee sivulla.

zalando
Sinisellä näkyvä otsikko on title-tunniste ja sen alla niin kutsuttu meta-kuvaus. Ne kertovat hakukoneille ja hakua suorittaneelle, mitä kyseinen sivu sisältää.

Esimerkkikuvassa näkyy sinisellä vaatekauppa Zalandon etusivun title. Zalandolla se on tarkkaan harkittu, sillä se sisältää tärkeitä ja oleellisia hakusanoja, kuten esimerkiksi sanan ”kenkiä” (4400 hakua kuukaudessa). Title on maksimissaan noin 70 merkkiä pitkä (hyvä pituus on 50-65 merkkiä).

Jokaisella verkkokauppasi sivulla (etusivu, yksittäiset tuotesivut, kategoriasivut ja niin edelleen) on asetettuna title. Hakukoneystävällisessä verkkokaupassa titlet ovat joka sivulla erilaisia. Title-tunnisteisiin sisällytetään tärkeitä hakusanoja, koska se edistää verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneissa. Yksi hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteistä on valita titleissä käytettävät avainsanat sekä kirjoittaa tärkeille sivuille uniikit titlet.

2. Mikä on meta-kuvaus?

Meta-kuvaus on lyhyt tiivistelmä verkkosivun sisällöstä. Se kertoo hakukoneelle ja sen käyttäjälle, mitä klikkauksen päässä on. Hakukoneissa meta-kuvaukset näkyvät title-tunnisteiden alla. Jos metakuvausta ei ole, Google poimii sivuiltasi siihen itse valikoimansa tekstinpätkän (joskus näin tapahtuu myös, vaikka meta-kuvaus olisi asetettuna).

Zalandon etusivun meta-kuvaus (näkyvissä myös ensimmäisessä kuvassa) menee näin:

”Ilmainen toimitus ja palautus. ZALANDO tarjoaa yli 1500 eri merkin vaatteita ja kenkiä naisten, miesten ja lasten mallistoissa. Uusia tuotteita joka päivä.”

Meta-kuvauksen suosituspituus on noin 150 merkkiä. Mikäli teksti on liian pitkä, Google lyhentää sitä automaattisesti.

Jokaiselle verkkokaupan sivulle täytyisi tehdä omat meta-kuvauksensa, samoin kuin titlet. Kuvaukset eivät saisi olla samanlaisia, koska siitä voi olla haittaa verkkokauppasi hakukonenäkyvyydelle.

Alla olevasta kuvasta huomaa, miten Marttojen etusivun meta-kuvaus on jäänyt tekemättä. Kuvassa titlen alla näkyykin vain pelkkä Googlen poimima teksti. Lukijalle siitä ei ole mitään hyötyä, eikä se kerro sivuston sisällöstä tai Marttojen toiminnasta käytännössä yhtään mitään.

marttakerho

Onnistunut meta-kuvaus lisää kävijämääriäsi, sillä houkutteleva meta-kuvaus kerää klikkauksia. Meta-kuvauksen tulisi sisältää avainsanoja ja tekstiä kyseisellä sivulla olevista tuotteista, eikä siis mitään yleistä löpinää yrityksestä itsestään.

Useimmat verkkokauppaohjelmat mahdollistavat meta-kuvausten ja titlejen määrittelemisen.

Selvensikö tämä postaus asioita? Monesti näistä asioista puhutaan niin kuin ne olisivat kaikille itsestäänselvyyksiä. Tosiasia on, että nämä ovat hyvin monille verkkokauppiaille vielä täysin vieraita juttuja.