Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Onko sinulla asiakasrekisterissä asiakkaita, joihin et ole ollut yhteydessä kuukausiin? Oletko ajattelut, ettei kanta-asiakasohjelman aloittamisesta ole hyötyä? Onko Facebook-sivullasi reilusti vähemmän tykkääjiä kuin asiakasrekisterissäsi asiakkaita? Jos nyökkäilit, menetät helppoa rahaa.

Vanhoille asiakkaille on aina helpompi myydä kuin uusille, varsinkin kun olet palvellut heitä hyvin. Jatkuva asiakasviestintä ja asiakassuhteen hoitaminen on tärkeää erityisesti kilpailun lisääntyessä. Mitä enemmän olet asiakkaidesi mielessä, sitä varmemmin he ostavat sinulta jatkossakin. Tuttu ja turvallinen verkkokauppa kiilaa helposti halvemman, mutta tuntemattoman, kilpailijan ohitse.

Asiakassuhdetta voi ylläpitää monenlaisin keinoin, joista käytetyimpiä ovat mm.

  • verkkokaupan oma Facebook-sivu
  • sähköpostimarkkinointi
  • kanta-asiakasohjelmat
  • tekstiviestimarkkinointi.

Vanhoille asiakkaille markkinointi on hävyttömän halpaa – usein jopa ilmaista, koska sinulla on jo valmiina olemassa asiakkaidesi yhteystiedot. Kanavia kannattaa käyttää hyödyksi monipuolisesti, eikä jäädä jumiin vain yhteen kanavaan, kuten Facebookiin. Esimerkiksi sähköpostimarkkinointi on edelleen pätevä ja etenkin ulkomailla todella käytetty markkinointikeino.

Hyvänä esimerkkinä verkkokauppajätti Amazon muistaa asiakkaitaan säännöllisin väliajoin uutiskirjeellä. Uutiskirjeiden sisältö on personoitu asiakkaan aiemman ostokäyttäytymisen mukaan. Itsellänikin ostoskoriin päätyy aika usein jokin mielenkiintoinen kirja, jota en aiemmin ollut ajatellutkaan tilaavani.

Miten sinä pysyt asiakkaidesi mielessä?