Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Jokaisen onnistuneen markkinointikampanjan kulmakivi on markkinoinnin kohdistaminen oikeille ihmisille. Internet-markkinoinnissa etuna on, että mainontaa voidaan kohdistaa erittäin tarkasti. Kohdistus on mennyt jo niin pitkälle, että sitä voidaan tehdä esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, harrastusten, työpaikan tai koulutuksen mukaan.

Kun kampanjalle valitaan kohderyhmää, tulee helposti ahnehdittua mukaan sellaisia ihmisiä, joista suurin osa ei ole potentiaalisia asiakkaitasi. On olemassa miehiä, jotka käyttävät kynsilakkaa, muttei kynsilakkafirman silti kannata kohdentaa mainoksia miehille. Varsinkaan rajallisella budjetilla ei ole mitään järkeä kohdistaa mainoksia 100 000 ihmiselle, joista 5% kuuluu kohderyhmään, jos mainokset voisi kohdentaa 10 000 ihmiselle, joista 50% kuuluu kohderyhmään.

Tarkkaan valitulla kohderymällä on myös usein vaikutuksia mainonnan kustannuksiin, koska esimerkiksi Facebook- tai Google Adwords -mainoksissa klikkaushinnat ovat sitä edullisempia, mitä useammin käyttäjät klikkailevat mainoksia. On sanomattakin selvää, että tarkkaan valitussa kohderyhmässä mainoksia klikkaillaan useammin.

Liian laaja kohderyhmä on loukku, joka vie helposti mediabudjettisi kankkulan kaivoon. Aloita aina mahdollisimman tarkasta kohderyhmästä, sillä sitä voi aina laajentaa. Jos olet hieman epävarma sopivasta kohderyhmästä, muista kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja vertaa tuloksia.

Tämä juttu julkaistiin noin kuukausi sitten uutiskirjeessämme. Jos haluat kaikki jutut ensimmäisten joukossa, käy tilaamassa uutiskirjeemme osoitteessa www.mediashake.fi etusivun vasemassa alalaidassa olevalla lomakkeella. Seuraava uutiskirje lähtee liikkeelle tällä viikolla.

KategoriatMarkkinointi