Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Suurin osa poistuu tyhjin käsin
Verkkokaupan tärkein tavoite on luonnollisesti saada aikaan myyntiä. Välttämätön tosiasia kuitenkin on, että vain murto-osa kävijöistä päätyy lopulta ostamaan. Tämä pätee myös laadukkaisiin kauppoihin, joilla konversioprosentti on korkea. Ostavien kävijöiden määrää voidaan kasvattaa esimerkiksi konversio-optimoinnilla.

Kun kävijä käy verkkokaupassasi ja poistuu sieltä ostamatta, on hyvin todennäköistä, että hän unohtaa kauppasi lähes välittömästi. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, jos saat kävijän toteuttamaan vaihtoehtoisen tavoitteen. Kun ensisijainen tavoite on myynti, voi vaihtoehtoinen tavoite olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen tai tykkääminen Facebookissa. Ideana on, että mahdollisimman monta ostamatta jättävää ihmistä saadaan kuitenkin myöhemmin tavoitettua edullisesti.

Vaihtoehtoisen tavoitteen täytyy tulla esille verkkokaupan jokaisella sivulla, sillä kaikki kävijät eivät tule ikinä vierailemaan esimerkiksi etusivulla. Saadaksesi mahdollisimman suuren osan kävijöistä kiinni helposti myös myöhemmin, sinun kannattaa

  • tuoda uutiskirjeen tilaaminen esille sivupalkkiin tai yläpalkkiin
  • perustella, miksi uutiskirje kannattaa tilata (esim. saat ensimmäisenä tietoa tarjouksista)
  • tuoda Facebookin tykkäysnappi jokaisella sivulla näkyvästi esille
  • perustella, miksi yrityksestäsi kannattaa tykätä

Jos saat esimerkiksi joka päivä 10 uutta uutiskirjeen tilaajaa tai Facebook-tykkääjää, sinulla on vuodessa lista yli 3000 potentiaalisesta asiakkaasta, joille voit viestiä käytännössä pilkkahintaan. Se on aika hyvin verrattuna siihen, että muussa tapauksessa nuo 3000 ihmistä olisivat unohtaneet olemassaolosi jo aikapäiviä sitten.

Muista perustella, miksi käyttäjän kannattaa tilata uutiskirje tai tykätä Facebookissa, koska se lisää vaihtoehtoisen tavoitteen toteuttajien määrää huomattavasti.