Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että verkkokauppasi sisällöstä löytyy sellaisia hakusanoja, jotka tuovat ostavia asiakkaita. Oikeiden hakusanojen valinta ei kuitenkaa ole lainkaan helppoa. Mistä tietää millaiset hakusanat ovat suosittuja? Kumpi on suositumpi sana kahdesta samantyylisestä sanasta? Paljon voi tietysti päätellä jo maalaisjärjellä. Sellaiset sanat, jotka ovat puhekielessä yleisiä, ovat yleisiä myös hakutermeissä. Aina asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista ja onneksi avuksi on olemassa työkaluja, jotka helpottavat oikeiden hakusanojen valintaa.

Google Hakutilastot -työkalun avulla voit verrata kahta tai useampaa hakusanaa toisiinsa ja nähdä hakusanojen suosioiden erot. Alla kuvankaappaus työkalusta.

Kun vertailet hakusanojen suosiota, muista seuraavat asiat:

  • valitse maaksi Suomi, ellet toimi kansainvälisesti
  • työkalun näyttämät hakusanakohtaisesti volyymiluvut ovat suhteessa toisiinsa. Ne eivät siis ole absoluuttisia hakumääriä. Et voi siis verrata kahdella eri kerralla tehtyjä hakuja toisiinsa.

Löydät hakutilastojen alalaidasta myös maantieteelliset hakumäärät, sekä vertailemiesi hakusanojen kanssa samantyyliset suosituimmat ja nopeimmin kasvavat haut.

Kun mietit esimerkiksi, missä muodossa verkkokaupan sisällössä tiettyä sanaa kannattaa käyttää, käytä työkalua hyväksesi ja löydät eniten kävijöitä tuovat hakusanat. Parhaiden hakusanojen selvittämiseen on olemassa muitakin keinoja ja niistä myöhemmissä postauksissa lisää.