Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Usein keskustellessani yrittäjien kanssa saan kuulla, että analytiikka ja tilastot ovat vaikeita asioita verkkomarkkinoinnissa. Mitä mikäkin luku tarkoittaa, miten tilastoja pitäisi käyttää ja miten niistä saadaan hyötyä irti? Tässä blogijutussa jaan sinulle kolme analysointivinkkiä, joiden avulla saat tilastoista huomattavasti enemmän irti.

1. Tutki tilastoja aina vertailemalla eri aikajaksoja

Tilastot saavat huomattavasti syvyyttä, kun tutkit niitä vertaamalla eri aikajaksoja keskenään. Mitä sinulle esimerkiksi kertoo, jos Adwords-mainonnan tuotto on ollut tällä viikolla 5604 euroa? Ei kovinkaan paljoa. Mutta kun huomaat, että laskua edelliseen viikkoon on ollut 28 prosenttia, alat miettiä toimenpiteitä ja selvittämään syytä. Yleensä vasta vertaamalla eri aikajaksoja keskenään löydät asiat, joihin sinun täytyy kiinnittää huomiota.

Muista aina verrata eri aikajaksoja
Oikeasta yläkulmasta voit valita tarkasteltavan ajanjakson sekä vertailujakson.

Alla esimerkkinä raportti, jossa on verrattu edellistä 30 päivää ja sitä edeltävää aikaa. Kuten huomaat, kaikille tunnusluvuille on selkeästi näkyvissä muutosprosentit.

Vertailuluvut Analyticsissä
Tällä verkkokaupalla vertailuluvut näyttävät vihreää. Miten sinun tärkeät tunnusluvut ovat muuttuneet viime aikoina?

2. Poraudu syvemmälle dataan ja löydät syyt muutoksille

Lähes kaikissa Google Analytics -raporteissa on mahdollisuus porautua syvemmälle dataan klikkaamalla taulukossa olevia tilastoja.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa alla oleva Adwords-mainontaraportti. Ensin raportissa näkyvät kampanjat. Jos olet verrannut tilastoja eri aikajaksoilla, näet myös miten luvut ovat eri kampanjoiden osalta muuttuneet. Jos huomaat, että jonkin kampanjan teho on tippunut, voit klikata kampanjan nimeä ja näet millaisia muutoksia eri mainosryhmissä on tapahunut. Tämän jälkeen voit klikata vielä syvemmälle tilastoissa klikkaamalla mainosryhmän nimeä, jolloin näet avainsanakohtaiset tilastot. Tällä tavalla löydät useimmiten syyn kampanjassa tapahtuneille muutoksille. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin tietty mainosryhmä on toiminut huonommin ja voit tehdä siihen tarvittavia toimenpiteitä tulosten kasvattamiseksi.

Klikkaamalla tilastoja voit porautua tarkempiin tilastoihin.
Klikkaamalla tilastoja voit porautua tarkempiin tilastoihin.

3. Tarkastele tilastoja riittävän pitkällä aikavälillä ennen kuin teet johtopäätöksiä

Yksi yleinen ongelma analytiikassa on hätäily johtopäätösten suhteen. Toisin sanoen johtopäätöksiä tehdään vajavaisilla tiedoilla. Jos esimerkiksi sinulla pyörii kaksi mainoskampanjaa ja toisen kampanjan konversioprosentti on 3% ja toisen 5%, et voi välttämättä vielä muutaman päivän perusteella sanoa, että toinen kampanja on oikeasti huonompi. Kyse voi olla vain sattumasta.

Muista ettet tee päätöksiä liian hätäisesti. Onko kyse sattumasta?Tilastotieteessä on olemassa käsite tilastollinen merkitsevyys, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että on epätodennäköistä, että tulos olisi sattumaa. Varsinkin pienillä datamäärillä tulee helposti tehtyä vääriä johtopäätöksiä ennen kuin erot ovat oikeasti tilastollisesti merkitseviä. Yleensä tilastoja ei kannata tutkia päivätasolla, vaan esimerkiksi viikottain tai harvemmin – varsinkin sivustolla, jonka kävijäämärät eivät ole niin suuret.

KategoriatAnalytiikka

Yksi kommentti “Kolme vinkkiä Google Analyticsin käyttöön

  1. Jussi Oja

    Varsinkin kolmas pointti menee usein ihmisiltä ohitse. Suurimmalla osalla verkkosivuista käy niin vähän kävijöitä, ettei analytiikan avulla voida tehdä kovinkaan päteviä päätelmiä.

Kommentointi on suljettu.