Uuden yrityksen, tuotteen tai palvelun lanseeraus on aina sekoitus kahta tunnetilaa: optimistista innostusta tulevasta sekä pelkoa pahimmasta.
Testaa ideaasi heti, kun pystyt!
Kun perustin ensimmäisen yritykseni, tein oikeastaan kaikki mahdolliset aloittelijan virheet. Teen tietysti edelleenkin jatkuvasti monenlaisia virheitä, mutta kun tekee paljon oikeita ja vääriä päätöksiä, matkan varrella yleensä oppiikin jotain. Tässä kolme asiaa, jotka olisin itse halunnut tietää, ennen kuin perustin ensimmäisen yritykseni.

1. Ideaa kannattaa testata mahdollisimman ajoissa — ennen kuin tuote on edes valmis

Hanki ensimmäiset asiakkaat heti, kun sinulla on idea. Sinun täytyy tietää mahdollisimman ajoissa, mitä oikeat asiakkaat ovat ideastasi mieltä.

Sitä sortuu helposti ajattelemaan, että tuotteen tai palvelun pitäisi olla täydellinen tai valmis ennen kuin siitä voi puhua muille ja aloittaa myynnin. Oikeasti marssijärjestyksen täytyisi mennä juuri toisin päin: ensin myynti ja sitten toteutus. Itse opin tämän kantapään kautta vuosia sitten, kun toteutimme puoli vuotta ohjelmistotuotetta, jota kukaan ei lopulta halunnut.

Älä kuitenkaan tyydy siihen, että kysyt potentiaalisilta asiakkailta vain, että olisivatko he valmiita ostamaan. Vasta se, että asiakas on valmis siirtämään rahaa tilillesi, kertoo oikeasta kiinnostuksesta. Lähde siis ihan ensimmäisenä myymään. Nopean esitteen tai nettisivun teet yhdessä illassa.

2. Asiat eivät toimikaan ihan kuin kuvittelit – kannattaa varautua tekemään muutoksia

Lanseerauksen jälkeen et voi huokaista helpostuksesta — siitä se tekeminen vasta alkaakin! Mitä aiemmin olet ottanut oikeat asiakkaat mukaan, sitä vähemmän sinun tarvitsee muuttaa asioita myöhemmin. Jos olet hionut tuotettasi, myyntiäsi ja muita materiaaleja kaikessa hiljaisuudessa, voit olla varma, että joudut muuttamaan melkein jokaista asiaa liittyen tuotteesi tai palvelusi sisältöön ja markkinointiin. En muista, että mikään olisi koskaan onnistunut täydellisesti minulla tai asiakkaillani ensimmäisellä kerralla.

Mitä asioita sitten yleensä tarvitsee muuttaa? Omalla kohdallani yleensä eniten vilaamista on vaatinut myyntiprosessi, mutta usein myös palvelun tai tuotteen sisältö ja hinnoittelu. Toisaalta jos myynti lähtee heti alussa kovaan kasvuun, alkavat haasteet tuotannon skaalaamisessa, riippuen toki tuotteesta tai palvelusta.

3. Asiakkaiden hankinta on todennäköisesti hieman vaikeampaa kuin kuvittelet

Aloittelevat yritykset aliarvioivat lähes poikkeuksetta asiakkaiden hankintaan liittyvät haasteet. Olen itse sortunut tähän kerta toisensa jälkeen ja toisaalta myös törmään tilanteeseen jatkuvasti asiakkaiden kautta.

Jokaisella aloittavalla yrityksellä täytyisi olla selkeä suunnitelma myyntiin. Miten uusia asiakkaita tavoitetaan, mitä asiakkaan hankkiminen tulee maksamaan ja miten myynti voidaan skaalata ylöspäin kannattavasti? Jos sinulla ei ole näihin kysymyksiin vastauksia, sinun täytyy etsiä ne. Paras tapa tähän on usein etsiä joku, joka on toiminut samalla alalla aiemmin ja tietää, miten muut yritykset hoitavat asiakashankinnan. Mikäli asiakkaiden hankinta onkin tuplasti kalliimpaa kuin alunperin olit kuvitellut, voivat katelaskelmasi alkaa näyttää tappiota.

Pessimisti ei koskaan pety. Tee siis laskelmasi niin, että asiakkaan hankinta saattaakin maksaa hieman enemmän, mitä optimistisesti saatat ajatella.

Ei se määränpää, vaan se matka

Nopein tapa oppia uutta on hypätä kerralla suoraan tuntemattomaan. Juuri siitä uuden yrityksen tai tuotteen lanseeraamisessa on kysymys. Ja mikäpä sen mahtavampi fiilis, kun hommat lähtevät uurastuksen jälkeen rullaamaan oikeilla raiteilla. Niin käy aina lopulta, jos on valmis tekemään muutoksia ja kovasti töitä!