Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Digitaalinen markkinointi ja media muuttuu järkyttävällä vauhdilla.

Jotain vauhdista kertoo se, että esimerkiksi Instagram avattiin vain reilu viisi vuotta sitten. Ja nyt palvelulla on yli 400 miljoonaa käyttäjää. Jokin, josta emme vielä pari vuotta sitten tienneet mitään, onkin nyt iso osa monen ihmisen arkea. Ja markkinoijalle tietysti taas yksi mahdollisuus tavoittaa asiakkaat.

Jatkuva ja nopeatahtinen muutos luo paineita yrityksille ottaa uudet markkinointikanavat haltuun – ja nopeasti. Tämä taas luo markkinointikonsulteille ja markkinointitoimistoille loistavan bisnesmahdollisuuden. “sä tarviit tän Instagramin”, “sun pitää tehdä sisältömarkkinointia”, “ja huomenna sun täytyy tutkia Periscopea”.

Kun ympärillä on paljon melua ja vilinää, tarvitaan fokusta. Juuri tämä pätee erityisesti digitaaliseen markkinointiin. Jos lentävien buzzwordien perässä juoksemisella tehtäisiin tuloksia, tämähän olisi helppoa. Mutta kun sillä tekee tulosta lähinnä markkinointikonsultti. Ja tiedän tämän varsin hyvin, koska heiluttelenhan itsekin käsiä työkseni. Uutta ja mullistavaa on kiva ja helppo myydä – jos ei välitä niinkään tuloksista.

Ennen kuin keskityt mihinkään uuteen markkinointivillitykseen, kysy seuraavat kysymykset itseltäsi:

  • Onko tällä tekemisellä merkittävää vaikutusta myyntiimme?
  • Olisiko järkevämpää käyttää aikaa ja rahaa kanaviin, joissa olemme jo todistettavasti tehneet tuloksia? Otammekko niistä kaiken irti?
  • Miksi ja milloin tästä asiasta tuli meille prioriteetti?

Instagram, Periscope, sisältömarkkinointi, Facebook-mainonta, hakukoneoptimointi, Pinterest, Google AdWords, sähköpostimarkkinointi, markkinoinnin automaatio, remarketing, affliliate-markkinointi, ohjelmallinen ostaminen – kaikki nämä saattavat olla sinulle tärkeitä asioita. Mutta todennäköisesti vain yksi tai kaksi näistä osa-alueista ovat todella tärkeitä sinulle tänä vuonna. Mitä jos keskittyisit niihin ja yrittäisit olla niissä todella hyvä?

KategoriatMarkkinointi