Uudelleenmarkkinoinnin avulla yritys pystyy muistuttamaan potentiaalisia asiakkaita yrityksen olemassaolosta kasvattaen bränditietoisuutta sekä kannustamaan konversion viimeistelyyn.

Tehokas digimarkkinointi on yksi onnistuneen liiketoiminnan kulmakivistä. Google-mainonnan konsulttina työtäni ohjaakin palo tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme, minkä seurauksena pyrin jatkuvasti löytämään mainonnasta kehityskohteita sekä uusia mahdollisuuksia. Menestyksekkään mainonnan takana on datan jatkuva arviointi sekä parhaiden toimenpiteiden löytäminen testauksen seurauksena.

Myös Googlen puolella mainontaa voidaan hallita erilaisia toimenpiteitä hyödyntäen. Olen kuitenkin huomannut, että usein yritykset eivät hyödynnä kaikkien keinojen potentiaalia. Yksi näistä toimenpiteistä on uudelleenmarkkinointi eli remarketing, jota hyödynnetään Display-verkostossa.

Googlen uudelleenmarkkinoinnin tarkoitus on tavoittaa käyttäjät, jotka ovat aiemmin vierailleet yrityksen verkkosivuilla. Tällöin mainonta voidaan suunnitella ja toteuttaa niin, että se puhuttelee jo valmiiksi verkkosivuilla käyneitä henkilöitä. Onhan tuotteita tai palveluita helpompaa mainostaa yleisölle, jolle yritys on jo entuudestaan tuttu. 

Uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuudet

Googlen uudelleenmarkkinointi kannattaa nähdä strategisena osana yrityksen digimainontaa, jonka avulla yritys voi tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti. Uudelleenmarkkinoinnin etuna onkin, että mainokset voidaan kohdentaa erittäin tarkasti erilaisille käyttäjäryhmille. Yritys voi esimerkiksi luoda uudelleenmarkkinointikampanjan vain tiettyä tuotekategoriaa tarkastelleelle käyttäjäryhmälle, jolloin myös mainos on geneeristä mainosta puhuttelevampi. Vaihtoehtoisesti yritys voi kohdentaa mainontansa käyttäjäryhmälle, joka on lisännyt ostoskoriin jotain mutta ei ole vienyt ostotapahtumaa loppuun asti.

Uudelleenmarkkinoinnin hyödyntämistä Google-verkostossa puoltaa myös mainosverkoston laajuus. Googlen uudelleenmarkkinoinnin avulla voit parhaimmillaan tavoittaa käyttäjät yli kahden miljoonan verkkosivuston kautta. On kuitenkin hyvä huomioida, että alustojen määrään vaikuttaa huomattavasti mainostettavan tuotteen luonne sekä kampanja-asetukset. Suomenkielisten alustojen lukumäärä on esimerkiksi paljon pienempi, kuin englanninkielisten.

Vältä uudelleenmarkkinoinnin kompastuskivet

Googlen mahdollisuudet uudelleenmainonnalle kuulostavat kerta kaikkiaan houkuttelevalta – pienellä vaivalla yritys voi kasvattaa myyntiä huomattavasti, ja mainonnan tuottosuhteelle voi odottaa huikeita muutoksia tietenkin positiiviseen suuntaan. Olen kuitenkin huomannut, että uudelleenmarkkinointi Googlessa voi huipputulosten sijaan kääntyä aikamoiseksi kömmähdykseksi. Tällöin mainonta käy kalliiksi ilman konkreettisia tuloksia.

Uudelleenmarkkinoinnilla yrityksen on mahdollista kasvattaa suoraa myyntiä, mutta sitäkin useammin se on parempi keino yrityksen bränditunnettavuuden kasvattamiseen, jonka vaikutukset ovat nähtävissä vasta pidemmällä aikavälillä. Siksi ennen uudelleenmarkkinoinnin aloittamista on tärkeä määrittää yrityksen omat tavoitteet. Lisäksi tavoitteella on vahva vaikutus mainosten ulkonäköön ja tavoiteltavaan yleisöön.

Olen huomannut, että usein mainonnan tavoitteet ja ulkonäkö eivät kulje keskenään käsi kädessä. Lisämyyntiä pyritään saamaan hyvin geneerisillä mainoksilla, jotka eivät välttämättä kuvaltaan tai kehotuksiltaan vastaa sivuilla käyneen tarpeita. Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, jossa yritys myy sekä kenkiä sekä streetwear-vaatteita. Verkkokaupassa vierailleessa käyttäjässä ei välttämättä herää palo aiemmin katsomiensa kenkien ostamiseen, jos hän näkee yleisen mainoksen Adidaksen collegepaidoista.

Jos tarkoituksena on vahvistaa omaa brändiä, on muistettava, ettei mainontaan laitettu investointi välttämättä näy heti myynneissä. Näin ollen tunnettavuuteen tähtäävän mainostajan ei raportoinnissa kannata tuijottaa kuluja peilaten niitä konversioiden määrään.

Mainoskuvien ja -tekstien valintaan liittyy usein myös mainonnan kohdistaminen, joka usein on rakennettu virheellisesti. Virheellisestä kohdistamisesta on kyse esimerkiksi silloin, kun tuotteita uudelleenmarkkinoidaan sellaisille, jotka ovat jo ostaneet tuotteet. Oma feedini on viime kuukausina täyttynyt mainoksista, joissa minua kehotetaan varaamaan matka Krakovaan nopeasti, vaikka varasin lennot jo kuukausia sitten. En siis taida olla enää lentoyhtiön uudelleenmarkkinoinnin potentiaalisinta kohderyhmää.

Konkreettisten tulosten lisäksi on myös muistettava uudelleenmarkkinoinnin yleispätevät hyödyt. Googlen raportointi ei aina kirjaa konversioiksi esimerkiksi ostoja tai yhteydenottoja, jotka ovat tapahtuneet sen jälkeen, kun mainos on nähty sitä kuitenkin klikkaamatta. Tällaisten konversioiden kirjaaminen vaatii erityiset asetukset analytiikassa. Voi siis olla, että käyttäjä on nähnyt yrityksen mainoksen puhelimellaan, ja mennyt illalla koneelta suoraan verkkokaupan sivuille ja ostanut tuotteen. Tällöin konversio kirjautuu suoran liikenteen hyväksi.

Milloin mitäkin?

Kun olet asettanut uudelleenmarkkinoinnillesi tavoitteet, osaat valita mainonnalle tehokkaimman toteutustavan.

Tavallisessa uudelleenmarkkinoinnissa näytetään mainoksia sellaisille henkilöille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi. Tämä keino sopii esimerkiksi hyvin tilanteeseen, jossa hieman pienemmällä budjetilla halutaan muistuttaa yrityksen olemassa olosta. Yritys voi esimerkiksi hyödyntää tavallista uudelleenmarkkinointia kertoakseen jo aikaisemmin käyneille vierailijoille verkkokaupan talvialesta tai muusta kampanjasta. Vaihtoehtoisesti yritys voisi tarjota kävijöille tiettyä alekoodia, joka saisi heidät viimeistelemään konversiot.

Mainoksia ei tarvitse kohdistaa kaikille sivuilla vierailleille, vaan yritys voi valita tarkasti haluamasi vain tietylle joukolle. Tarjouskampanjaa farkuista voi esimerkiksi näyttää vain henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkokaupan farkkukategoriassa. Uudelleenmarkkinointikampanjaa luodessa voi myös valita aikavälin, jolloin kohdeyleisö on haluamalla sivulla vieraillut. Mainonta voi useissa tapauksissa olla ohiosuvaa, jos sitä kohdennetaan henkilöille, jotka ovat käyneet yrityksen verkkosivuilla yli kuusi kuukautta sitten. Sopiva aikaväli vierailulle riippuu vahvasti mainostettavan tuotteen tai palvelun luonteesta. Tiettyjä palveluita saatetaan esim pohdiskella pitkään ennen varsinaista ostopäätöksen tekemistä.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on taas ratkaisu mainostajalle, joka haluaa näyttää yleisölleen tarkempia mainoksia tietyistä tuotteista. Tällöin käyttäjä näkee mainoksen juuri niistä tuotteista tai palveluista, joita hän on yrityksen sivuilla aiemmin katsonut. Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin etu onkin mainoksen kohdistettavuus, kun mainoksista saadaan automaattisesti yksilöityjä ja henkilökohtaisempia – kunhan mainostettu tuote tai palvelu on oikeasti jäänyt henkilöltä ostamatta. Jos kävijä näkee mainoksia jo hänen ostamistaan tuotteista, menee mainonta hukkaan.

Dynaaminen on tehokas keino erityisesti verkkokaupoille, joilla on viikottain tuhansia kävijöitä. On kuitenkin hyvä huomioida, että dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin hyödyntäminen vaatii huomattavasti suuremman rahallisen panostuksen, sillä pienellä päiväbudjetilla ei yleisöä pystytä tavoittamaan tehokkaasti. Dynaamisen kampanjan asentaminen vaatii myös erillisen syötteen tuotteista.

Tavallinen ja dynaaminen uudelleenmarkkinointi ovat yleisimmät keinot kävijöiden tavoittamiseen, mutta yritys voi hyödyntää myös hakumainosten uudelleenmarkkinointiluetteloa tai näyttää mainoksia ihmisille, jotka ovat nähneet videosi esimerkiksi YouTubessa. Yritys voi jopa luoda listan asiakkaiden antamista yhteystiedoista, jolloin kohdennettuja mainoksia voidaan näyttää heidän vieraillessa erilaisilla Googlen verkkosivuilla.

Googlen uudelleenmarkkinointi vaatii tarkan suunnittelun ja kohdentamisen lisäksi myös hieman teknistä osaamista. Ole siis ihmeessä yhteydessä, niin laitetaan yrityksesi uudelleenmarkkinointi minttiin.