Olet ehkä kuullut puhuttavan Google Tag Managerista tai tuttavallisemmin GTM:stä, mutta et täysin ole ymmärtänyt mistä on oikein kysymys. Google Tag Manager on hyödyllinen työkalu verkkosivuston tagien lisäämiseen, ja sitä käyttämällä voit säästää aikaa sekä vaivaa digitaalisen markkinoinnin seurannassa.

Google Tag Managerin hyödyt:

  • Google Tag Manager voi vähentää sivuston kehittämistyötä, sillä sen avulla ei tarvitse muokata sivuston lähdekoodia
  • Google Tag Manager on oivallinen työkalu muidenkin kuin Googlen seurantakoodien, esimerkiksi Facebook-pikselin, asentamiseen
  • Google Tag Manager sisältää myös testityökalun, jolla voit testata sivuille asennettuja tageja ja muita asennuksia ilman, että teet vielä julkisia muutoksia sivulle 

Google Tag Manager on Googlen maksuton tagienhallintatyökalu, jonka avulla voit lisätä sivustollesi tageja. Tagit ovat siis koodinpätkiä, ja digitaalisen markkinoinnin yhteydessä usein puhutaan seurantatageista. Tagien avulla pystyt seuraamaan esimerkiksi sivuston kävijäliikennettä, toteuttamaan konversioseurannan tai tekemään vaikkapa uudelleenmarkkinointia.

Miten tämä sitten eroaa tavasta, jossa sivuston kehittäjä lisää tagin suoraan sivuston koodiin? Kun Google Tag Manager otetaan käyttöön, sivustolle asennetaan kehittäjän toimesta vain Google Tag Managerin oma koodinpätkä. Tämän jälkeen käytännössä kaikki seurantakoodit pystyy lisäämään Google Tag Managerin avulla.

 

Google Tag Managerin seurantakoodi, joka asennetaan suoraan sivustolle

 

Kun GTM:n oma koodinpätkä on asennettu sivulle, voit alkaa lisäämään Tag Managerin avulla tageja ja koodinpätkiä sivustollesi ilman sivuston kehittäjän apua. Tämä on ajankäytöllisesti erittäin suuri etu sekä vähentää myös virhemahdollisuutta tagin asentamisesta. Tag Managerin avulla olet siis riippumaton sivuston kehittäjästä, mikä todennäköisesti vähentää työvaiheita ja nopeuttaa työn etenemistä.

Kun Google Tag Manager on kerran lisätty sivullesi, mitä sen avulla kannattaa asentaa? Tämä riippuu siitä, millaista markkinointia teet sivustollesi. Olettaisin kaikilla olevan käytössä Google Analytics, joten GA:n oma seurantakoodi kannattaa asentaa Tag Managerin avulla.

Jos teet Google AdWords -mainontaa ja olet toteuttanut konversioseurannan AdWordsin omalla konversioseurantakoodilla, voit myös asentaa tämän Google Tag Managerin kautta. Tai jos teet Facebook-mainontaa, voit asentaa Facebookin pikselin Tag Managerin avulla. Sama pätee esimerkiksi LinkedIniin tai vaikkapa Hotjarin seurantakoodiin vain muutamia mainitakseni. Google Tag Manager toimii mainiosti myös muiden yritysten tagien kanssa: esimerkiksi Facebookista löytyy suora integraatio Facebookin pikselin asentamiseen Google Tag managerin kautta.

 

Google Tag Managerilla pystyy lisäämään paljon erilaisia tageja sivustolle, myös muitakin kuin Googlen tageja.

Jos sivustosi koodiin on jo suoraan asennettu useita eri tageja, suosittelen Google Tag Managerin käyttöönottoa ja tagien asentamista sen kautta. Tagien hallinta yhden järjestelmän kautta helpottaa ylläpitotöitä.

Yhteenvetona Google Tag Manager on oivallinen työkalu tagien asentamiseen ilman sivuston kehittäjän apua. Tämän lisäksi siitä on myös lukemattomia muita hyötyjä. Näin markkinoijan näkökulmasta suurimmat hyödyt liittyvät tavoitteiden eli konversioiden seurantaan.

Google Tag Managerilla on kätevää toteuttaa konversioseuranta eri markkinointikanaviin, esimerkiksi Google AdWordsiin. Konversioseurantaa luodessa suureksi hyödyksi korostuu Google Tag Managerin testityökalu, jonka avulla voit asentaa konversioseurannan sekä testata sitä tekemättä vielä lopullisia muutoksia sivulle. 

 

 

Jos tarvitset apua Google Tag Managerin asennuksessa, käyttöönotossa tai hyödyntämisessä, ota yhteyttä, niin keskustellaan tilanteestasi tarkemmin!

Joonas Rotko
SEM & Analytics Consultant
050 560 7075
joonas@mediashake.fi