Google Shopping -mainonta muuttaa verkkokauppojen näkyvyyttä hakukoneissa

Google Shopping -mainonta on verkkokauppayrityksille tarkoitettua tuotemainontaa Googlen hakutulossivuilla. Kansainväliset yritykset ovat voineet hyödyntää Shopping-mainontaa jo vuosia useissa maissa. Suomessa sitä on voinut toteuttaa kesästä 2019 alkaen. Shopping-mainonta on noussut nopeasti merkittäväksi kanavaksi verkkokauppayritysten hakukonenäkyvyydessä.

Yhdysvalloissa, jossa Shopping-mainonta on ollut saatavilla jo vuodesta 2012, verkkokauppayritysten hakusanamainonnan markkinointibudjeteista 76 % kohdistuu Shopping-mainontaan (lähde: The Rise of Shopping, Adthena Search Advertising Report, 2018). Se on siis ylittänyt reippaasti perinteisten tekstimainosten panostukset kaupan alan yrityksillä. Sama tulee tapahtumaan Suomessa tulevien vuosien aikana.

Kaksi merkittävää eroa Googlen tekstimainoksiin verrattuna

Google Shopping -mainonta eroaa merkittävästi perinteisestä hakusanamainonnasta. Mainokset pohjautuvat Googlelle lähetettävään ajantasaiseen tuotelistaukseen, jonka perusteella ne päivittyvät automaattisesti olemassa olevan tuotevalikoiman mukaisesti. Tuotelistauksen toimittaminen Googlelle toteutetaan yleensä verkkokauppa-alustassa olevan valmiin integraation avulla.

Myös kohdentaminen eroaa merkittävästi Googlen tekstimainosten kohdentamisesta. Tekstimainokset kohdistetaan aina ennaltamääriteltyjen avainsanojen perusteella. Sen sijaan Shopping-mainosten näkyvyys hakujen yhteydessä määräytyy pääasiassa tuotelistauksessa olevien tuotenimien ja -kuvausten perusteella. Tämän takia Googlelle lähetettävän tuotetiedon optimointi on avain onnistuneeseen Shopping-mainontaan.

Näin optimoimme mainontasi tuomaan parhaan mahdollisen tuoton

Meiltä saat oman Shopping-mainontaan syventyneen asiantuntijan avuksesi mainonnan kehittämiseen. Keskitymme Shopping-mainonnan kehittämisessä kannattavuuden sekä tuotelistausten optimointiin. Varmistamme, että Googlessa näkyvät juuri ne verkkokauppasi tuotteet, joilla saavutetaan paras tuottoprosentti. Tuotelistausta kehittämällä taas mahdollistamme mainosten näkymisen entistä useammassa yhteydessä ilman, että verkkokaupan tuotesisältöihin tarvitsee tehdä erillisiä muutoksia.

Käytämme Shopping-mainonnan kehittämiseen Googlen tarjoamien perustyökalujen lisäksi ulkopuolisia työkaluja, joilla voimme tehostaa mainonnan kehittämistä huomattavasti.

Kuusi syytä valita meidät avuksi kehittämään Google Shopping -mainontaanne

Haluatko keskustella yhteistyöstä 👇

Jätä yhteydenottopyyntö ja asiantuntijamme ovat sinuun yhteydessä.

Jätä yhteydenottopyyntö