Facebookin uudistus, joka vähensi päivitysten ilmaista näkyvyyttä, sai monet meistä yrittäjistä varpailleen. Kannattaako tähän enää panostaa? Samalla lehdet uutisoivat Amerikassa, kuinka teinit jättävät Facebookin ja siirtyvät Snapchattiin, Tumblriin, Pinterestiin ja Instagramiin. Ja me yrittäjät ja markkinointi-ihmiset juoksemme paniikissa palvelusta toiseen.

Ja juuri tämä todistaa sen, että 90% yritysten sosiaalisen median viestinnästä on perse edellä puuhun kipuamista. On helppo keskittyä uusiin palveluihin ja työkaluihin, mutta unohtaa lopulta olennainen. Kanavilla tai palveluilla ei ole mitään merkitystä – ne vaihtuvat ja muuttuvat. Sillä on merkitystä, mitä sinä näissä kanavissa huutelet!

Some-markkinointiSen sijaan, että huudat vain myyntipuhettasi, mitä jos oikeasti olisit välillä hyödyksi tai viihdyttäisit seuraajiasi? Menestyvä sosiaalisen median viestintä toimii niin, että jaat sekä tuotat kiinnostavaa, hyödyllistä ja viihdyttävää sisältöä jatkuvasti. Sitten välillä myyt rehellisesti ja peittelemättä. Mutta et pelkästään myy! Ihmetteletkö miksi päivityksesi eivät kerää tykkäyksiä? Mieti tilannetta asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaasi mielestä voi olla ihan kivaa, että lenkkarit ovat tänään tarjouksessa, mutta ei se saa kyllä häntä fanittamaan yritystäsi tai puhumaan firmastasi eteenpäin.

Minä uskon, että tulevaisuudessa monella alalla johtavia yrityksiä ovat ne, jotka pystyvät luomaan verkossa parhaan suhteen asiakkaisiinsa. Nämä yritykset ovat avuksi jo ennen kuin asiakas tekee ostopäätöksen. Nämä yritykset viihdyttävät, nämä yritykset saavat meidät fanittamaan.

Sen sijaan, että keskityt siihen, miten jonkin sosiaalisen median palvelu tai työkalu toimii, mitä jos keskittyisit välillä siihen, mikä asiakkaitasi todella kiinnostaa? Kanavat ja palvelut vaihtuvat aivan varmasti jatkuvasti. Sisältö lopulta ratkaisee. Keskity siis siihen. Mitä sitten, jos ihmiset karkaavat Facebookista tai muusta palvelusta johonkin toiseen? Sinä karkaat silloin hyvän sisällön kanssa sinne, missä ihmiset ovat.

PS. Tiedän, että nyt moni miettii, että muuten ihan kiva, mutta ei minulla ole aikaa tuottaa mitään tuollaista. Jos sinulla ei ole aikaa, niin jollakin kilpailijallasi on. Ja kyseinen firma on mitä todennäköisemmin markkinajohtaja muutaman vuoden päästä.

PSS. Facebook-viestien näkyvyyden heikentyminen on toki ikävää, mutta itse en näe mitään syytä paniikkiin. Tuota hyviä ja juttuja ja laita vähän roposia päivitysten edistämiseen. Kallista se ei ole.