Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Facebook julkisti viime kuussa mittavan päivityksen Facebook-sivujen analytiikkatyökaluihin. Nyt näyttäisi siltä, että nämä uudet ominaisuudet ovat rantautuneet käyttöön kaikille Facebook-sivuille. Käyn tässä jutussa läpi hyödyllisimmät raportit, jotka sinunkin kannattaa tsekata läpi oman sivusi osalta.

1. Mihin aikaan tykkääjäsi ovat paikalla Facebookissa?

Milloin fanisi ovat paikalla -raportti kertoo juuri sen, mitä nimi lupaakin. Näet raportista ne viikonpäivät ja kellonajat, jolloin tykkääjäsi ovat aktiivisimmillaan.

Miten hyödyntää tätä raporttia: ajoita/ajasta päivitykset aktiivisimpaan aikaan ja seuraa saavatko tällöin tehdyt päivitykset enemmän näkyvyyttä.

Uusi Facebook Insights – Milloin paras aika päivittää?

2. Sitoutetut ihmiset

Tämä raportti kertoo sinulle, millaisia ihmisiä päivityksesi aktivoivat. Raportista näet sitoutettujen ihmisten prosentuaaliset osuudet sukupuolittain ja ikäryhmittäin. Harmaat palkit kuvaavat Facebook-sivusi tykkääjien määrää kyseisessä ikäryhmässä ja sininen palkki kertoo sitoutettujen ihmisten määrän. Sitoutettu ihminen tarkoittaa Facebookin käyttäjää joka on kommentoinut, tykännyt tai jakanut päivityksiäsi.

Alla näet kuvan esimerkiksi meidän oman Facebook-sivun sitoutuneista ihmisistä. Kuten kuvasta voi huomata, olemme onnistuneet sitouttamaan miehet, mutta emme niinkään hyvin naisia. Tältä pohjalta voimme miettiä erilaista kulmaa sisältöön jatkossa, jotta saadaan naisetkin osallistumaan. 🙂

Miten hyödyntää tätä raporttia: tutki onko Facebook-sivujesi tykkääjien joukossa ryhmiä, jotka ovat reagoineet päivityksiisi laiskasti ja mieti, miten voisit tuottaa kyseiselle ryhmälle kiinnostavampaa sisältöä.

Facebook-tilastot sitoutetut fanit

 

3. Julkaisujen analysointi

Uudistuksen myötä saat tarkempaa tietoa myös yksittäisten päivitysten saamasta näkyvyydestä, klikkauksista sekä kielteisestä palautteesta. Näet esimerkiksi jos päivitys on aktivoinut käyttäjän lopettamaan sivustasi tykkäämisen.

Voit myös vertailla eri päivitysten tehokkuutta samaan tapaan kuin vanhassa kävijäseurannassa. Eniten saat irti julkaisutilastoista vertailemalla eri julkaisujen lukuja toisiinsa.

Miten hyödyntää tätä raporttia: seuraa minkä tyyppisiä päivityksiä on klikattu, tykätty, jaettu ja kommentoitu eniten ja mieti mikä näitä päivityksiä yhdistää. Seuraa myös yksittäisten päivitysten saamaa kielteistä palautetta.

Facebook-päivityksen tilastot

Kävijätilastoista löytyy paljon muutakin enemmän ja vähemmän mielenkiintoista tietoa. Aivan kuten verkkokaupan kävijätietojenkin seurannassa, myös Facebook-sivun seurannassa on tärkeintä löytää ne tiedot, joiden pohjalta voit konkreettisesti muuttaa tekemistäsi.

Mitä mielenkiintoista sinä löysit tilastoista?

2 kommenttia on “Esittelyssä uudistuneet Facebook-sivujen kävijätilastot”

  1. stella

    Hei!
    Mitenköhän kävijätilastoista saisi listattua tykkääjät?

    Kiitollinen avustanne 🙂

    1. Matti Hirvonen

      Moi!

      Kaikkia tykkääjiä ei saa oikeastaan mitenkään, koska jos käyttäjällä on yksitysasetukset tiukalla, häntä ei näytetä listauksissa.

      Kuitenkin ne käyttäjät, joilla yksityisasetukset eivät ole tiukat ovat löydettävissä. Jos vaihdat FB:n kielen englanniksi, löydät tykkääjälistan Facebook-sivun etusivulta klikkaamalla hallintapaneelin näkyville ja vasemmassa laidassa olevasta ”See Likes”-kohdasta. Suomeksi tuo lista ei näy jostain syystä. 🙂

      Toivottavasti tästä oli apua!

Kommentointi on suljettu.